Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J » 24 mar 2015 10:27

Garagen ser sådan ud:
20140629_111516.jpg
Her vil jeg gerne udvide den ud mod:
20140629_111533.jpg
Her skal der så graves, hvis det er:
20140629_111601.jpg
Der er hulmur, men den er ikke isoleret. Den vil skulle sandblæses og filtses, da der er en skovl, der har malet den med en ikke diffusionsåbent maling på et tidspunkt. Jeg er dog meget i tvivl om det er noget bøvl at udvide den.
Med venlig hilsen Jakob


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af kovas » 24 mar 2015 17:13

Hej Jakob.

Som jeg har forstået det så kan hele garagen være dit fyrrum. Det er det hos mig ca 50m2. Du kan læse lidt om indretning af fyrrum her: http://www.nbe.dk/fejlfinding/opsaetnin ... rum.html#4
Der er den hage ved det, at man i princippet ikke må have hvad som helst inde i fyrrummet. Læs brændbare væsker. og nogen påstår at en bil er det? personligt er jeg ligeglad og min fejer siger ikke noget. Men hvis du alligevel vil udvide garagen så kunne man jo tænke at det var smart at lave udvidelsen som separat fyrrum. Isoleret og med plads til pillerne. Du må ha 4,75m3 piller i samme rum som fyret inc. det i magasinet. Så køber du mere hjem så skal de alligevel opbevares andet sted end i fyrrummet.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af thy » 24 mar 2015 17:47

Jakob J skrev:Garagen ser sådan ud:
20140629_111516.jpg
Her vil jeg gerne udvide den ud mod:
20140629_111533.jpg
Her skal der så graves, hvis det er:
20140629_111601.jpg
Der er hulmur, men den er ikke isoleret. Den vil skulle sandblæses og filtses, da der er en skovl, der har malet den med en ikke diffusionsåbent maling på et tidspunkt. Jeg er dog meget i tvivl om det er noget bøvl at udvide den.

dejligt garage...

jeg ville :lol: lægge 3-4 meter til bag ud og lade tag hældning forsætte..
så ville jeg sænke gulv nivo ca 1meter og lave branddør i den gamle bag væg-- hvor der så laves en trappe helst rampe hvor man lige kunne køre 2 paller piller ned i fyrrumet...så kunne resten stå i garagen da det ville være et andet rum,så ville der være plads til meget opbevaring i fyrummet (frostsikker) måske en dør ud i haven som ikke behøver at være branddør.

men det er dit så du har rimeligt frie hænder
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

nemocharley

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af nemocharley » 24 mar 2015 18:05

enig med Thy - udvidelsen vil heller ikke synes så voldsom på den måde.

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J » 27 mar 2015 09:59

thy skrev:

dejligt garage...

jeg ville :lol: lægge 3-4 meter til bag ud og lade tag hældning forsætte..
så ville jeg sænke gulv nivo ca 1meter og lave branddør i den gamle bag væg-- hvor der så laves en trappe helst rampe hvor man lige kunne køre 2 paller piller ned i fyrrumet...så kunne resten stå i garagen da det ville være et andet rum,så ville der være plads til meget opbevaring i fyrummet (frostsikker) måske en dør ud i haven som ikke behøver at være branddør.

men det er dit så du har rimeligt frie hænder
God idé. Den havde jeg ikke overvejet. Hvis magasinet placeres i bagerste nedsænkede rum, kunne pillerne godt stå i selve garagen. Så skulle de heller ikke løftes så meget, hvis der laves en slidske eller lign.

Taghældningen og manglende højde i rummet var netop mit problem. Eneste hurdle er, at jeg ønsker at gøre pladsen lidt længere, der hvor en bil kan køre ind. Bare 1 meter vil gøre en verden til forskel. Så er der mulighed for at stå i tørvejr og skrue i bilen, andet, når det er påkrævet. Måske halvdelen af forlængelsen kunne laves nedsænket...

Det begynder bare at blive bøvlet, hvis der skal mures, ændres på taghældning, osv.
Med venlig hilsen Jakob


nemocharley

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af nemocharley » 27 mar 2015 10:09

ja men hvis du tager bøvlet så er gevinsten så meget større - du får et helt andet og meget mere funktionelt rum.

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J » 27 mar 2015 10:16

Enig. Men jeg er godt nok et stykke fra den oprindelige løsning, der hed gl. fyr ud, nyt ind, kør :)
Med venlig hilsen Jakob

nemocharley

Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af nemocharley » 27 mar 2015 11:16

sådan går det tit :)

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af Jakob J » 03 maj 2015 16:59

Jeg er fortsat i overvejelser og pilen peger lige nu i retning af rejsning på taget. Har fundet nogle brugte spær, som nok kan bruges. Vil du gerne høre jeres kommentarer, da jeg ikke før har bygget noget tilsvarende.

Princippet er sådan:
20140629_111601.jpg
Målene på garagen vil blive disse. cc mellem spær er 120 cm. Tænker der skal eternit el. lign let tag på, da spærene før har været anvendt med dette.
ny.jpg
Er der plads nok til et eks. MGM comfort 10 på 2 x 3 meter? Der skal ikke opbevares piller i fyrrummet.

Og egner garagen sig efter jeres mening til projektet? Som jeg ser det, kunne det blive en okay billig måde at udvide til både fyr og kunne stå indendørs med bilen og skrue. Men er jeg helt afmarcheret så sig frem!

Er gået lidt væk fra Thys idé med sænket gulv, da loftshøjden bliver meget lille, hvis der skal være plads til bilen, hvilket er min drøm :)
Med venlig hilsen Jakob

nemocharley

Re: Placering af nyt fyr/gl. skorsten

Indlæg af nemocharley » 03 maj 2015 19:40

Der burde fint være plads til en comfort på 2x3m - pillefyret er dog ret højt omkring 1.7 eller 1.8m uden du lige må hænge mig op på det.


Besvar