ELFO eftersyn

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

ELFO eftersyn

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Havde for nylig besøg af forsikrings assurandøren her på ejendommen, som kontrol af at mine
forsikringer er i orden og up-to-date. I den anledning lovede han godt kr 2.200 i årlig rabat på
forsikringen af landbrugsbygningerne, hvis jeg kunne levere en anmærkningsfri ELFO rapport.

Tænkte, at det kan mine bygninger fra '54 næppe klare, men på den anden side, så gælder en
ELFO rapport i 5 år, og selv med ca kr 2.000 til el-installatøren for at udarbejde ELFO rapporten,
så ville der jo være en ret fin besparelse i det. Og, hvis der ville være anmærkninger, så er det jo
rart at vide hvor tingene halter, sådan de kan blive udbedret.

OK, og så kom el-installatøren i dag, og jeg skal da lige love for der blev gået grundigt til værks,
3 stk gruppetavler kontrolleret og testet, 2 stk målerskabe af den 'grønne gravsten' type,
kontrol af alle HPFI relæer, alle glødepærer har glaskuppel, ingen åbne armaturer i staldbygning,
kileremme på stationære motorer, kontrol af synlige kabler for gnaverangreb, motorværn korrekt
indstillet, max 35 meter mellem pulverslukkere, kontrol af lækagestrøm, korrekte sikrings størrelser,
korrekt kvadrat på kabler, korrekte forsikringer, motorer og elredskaber rimeligt rengjorte, kontrol
af eventuelle varmeapperater og varmelamper, kontrol af varmekabel, brug af forlængerledninger,
... og det blev næmest ved i det uendelige.

Den klart værste fejl han fandt, var en kraftig lækagestrøm på en 16A gruppe, hvilket i øvrigt undrede
os begge, for gruppen er i ikke længere i brug, men det blev fixet på stedet, faktisk var der to grupper som
ikke anvendes, så de blev hevet ud af målerskabet med det samme. Ret glad for den fejl blev fundet og rettet.

Interesserede kan se skemaet her :
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles ... ndbrug.pdf

Venter nu spændt på den færdige rapport 8)

Andre der har erfaringer med at bestille en sådan ELFO rapport på landbrugsbygninger ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

ELFO eftersyn

Indlæg af snubbi »

hej brandsen
det er godt klare for så gl. en installation .
Besvar