Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
omba
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 aug 2014 10:47

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af omba » 12 aug 2014 11:04

Er der nogen som har et diagram over hvordan man monterer en luft vand varmepumpe sammen med et oliefyr med og en combivandvarmer


charlievvs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 mar 2015 06:42
Mit fyr: Baxi Multiheat 15
Brændsel: Piller

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af charlievvs » 24 mar 2015 17:16

Hej Omba
Ved ikke om du har fået svar på dit spørgsmål ang. dit ønske om sammenkobling af Luft/vand varmepumpe til dit eks. Oliefyr produceret varme anlæg.
Så vil jeg give dig et klart og hurtigt svar på dette. NEJ. og atter nej. For i din bolig har du garanteret kun radiatorer installeret, med muligvis en gulvvarme kreds eks. baderum. Varmepumpen vil aldrig kunne opvarme din bolig med radiatorer som varmeafgiver, men KUN vis du har et velisoleret bolig med Gulvvarme i hele boligen, med tilhørende gulvshunt, ville dette kunne betale sig, da gulvvarme kun kræver maks. temp. 40 til 45 gr.
Men her ville jeg så hvis dette var tilfældet vælge Jordvarme hvis der er grundareal til det. :lol:

dannidines

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af dannidines » 24 mar 2015 17:22

Umiddelbart enig med nedenstående, dog med undtagelse af jord vs. Luft/vand... Jeg mener at have læst for nyeligt, at SCOP på de to typer anlæg ligger så snert op ad hinanden, at jordvarmeanlægget ifm. etableringsomkostningerne får en længere tilbagebetalingstid.

Det skal dog siges, at ovenstående ikke er mit area of comfort :-)
charlievvs skrev:Hej Omba
Ved ikke om du har fået svar på dit spørgsmål ang. dit ønske om sammenkobling af Luft/vand varmepumpe til dit eks. Oliefyr produceret varme anlæg.
Så vil jeg give dig et klart og hurtigt svar på dette. NEJ. og atter nej. For i din bolig har du garanteret kun radiatorer installeret, med muligvis en gulvvarme kreds eks. baderum. Varmepumpen vil aldrig kunne opvarme din bolig med radiatorer som varmeafgiver, men KUN vis du har et velisoleret bolig med Gulvvarme i hele boligen, med tilhørende gulvshunt, ville dette kunne betale sig, da gulvvarme kun kræver maks. temp. 40 til 45 gr.
Men her ville jeg så hvis dette var tilfældet vælge Jordvarme hvis der er grundareal til det. :lol:

charlievvs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 mar 2015 06:42
Mit fyr: Baxi Multiheat 15
Brændsel: Piller

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af charlievvs » 24 mar 2015 17:39

Ja, helt rigtigt Dannidines
SCOP værdigen er godt oppe på begge systemer, men stadigvæk skal man ikke tilkoble varmepumpe af hver en art til en bolig med kun radiatorer installeret, da varme pumper KUN yder maks. 45 gr. hvis ikke man tilkobler hjælpe EL patron. Så det sgu ikke en besparelse vær.

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af Harre » 24 mar 2015 20:06

Pointen er vel netop at varmepumpen skal stå for opvarmningen op til de 45 grader og så kan oliefyret klare de sidste 10-15 grader eller er det ikke teknisk muligt?


dannidines

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af dannidines » 24 mar 2015 20:18

Yup og som jeg også jeg skrev, umiddelbart enig med undtagelse ;)
charlievvs skrev:Ja, helt rigtigt Dannidines
SCOP værdigen er godt oppe på begge systemer, men stadigvæk skal man ikke tilkoble varmepumpe af hver en art til en bolig med kun radiatorer installeret, da varme pumper KUN yder maks. 45 gr. hvis ikke man tilkobler hjælpe EL patron. Så det sgu ikke en besparelse vær.

dannidines

Sammenkobling af en luft vand varmepumpe med oliefyr

Indlæg af dannidines » 25 mar 2015 06:16

Tjooo, noget veksler på returen til oliefyret og så smide VP på der og lade den varme returen op til de ønskede 45grader = oliefyret skal kun knokle fra 45-60grader...

Er det smart? Tja, i min optik nej.. Men der kan jo være mange variabler for den enkelte og de ønsker man har til sit varmeanlæg. I dit tilfælde formoder jeg du har solceller på årsbaseret netto ordning og vil smide din overproduktion i VP..

Personligt, så ville jeg prøve at få en Co2 realiseringsberegning, skuffe oliefætteren ud af døren og så købe et pillefyr i stedet.

Luft/vand VP koster fra 23-25.000kr (billig vvs-eksperten) og OP efter. Så jeg tror faktisk ikke der er noget sparet ved VP/oliefyr kontra pillefyr, ja udover dit varmeforbrug med piller vil falde ;)

Harre skrev:Pointen er vel netop at varmepumpen skal stå for opvarmningen op til de 45 grader og så kan oliefyret klare de sidste 10-15 grader eller er det ikke teknisk muligt?


Besvar