Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Baxi Tpk 24

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
nemocharley

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af nemocharley » 08 mar 2015 19:44

Dansk Varmeservice har måske en de kan sende ud. Jeg ved de er gode på Skive-egnen, men det hjælper dig self. ikke så meget - http://www.danskvarmeservice.dk/produkt ... llekedler/


Holte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 07 dec 2014 20:26
Mit fyr: Baxi tpk24 scanpell
Areal: 144
Brændsel: German pellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 80kg
Årligt forbrug: 17
Geografisk sted: Nordsjælland

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af Holte » 08 mar 2015 22:14

Tusind tak, jeg ringer til dem & Baxi imorgen. Jeg er ved at give op her..

Holte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 07 dec 2014 20:26
Mit fyr: Baxi tpk24 scanpell
Areal: 144
Brændsel: German pellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 80kg
Årligt forbrug: 17
Geografisk sted: Nordsjælland

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af Holte » 21 mar 2015 10:33

Så fik jeg ringet til Baxi, de taler ikke med private, så ingen hjælp der..
Dansk varmeservice kom og kiggede på fyr & installation.
Det er installeret efter forskrifterne, skorstenen trækker som den skal, og fyret er indstillet korrekt!
Men hvad gør jeg så, spørg jeg? Svar- det er ikke alle der vinder noget ved, at skifte til træpiller.
Gennemsnittet ligger på en besparelse på 5-6% Siger han. Men hos nogen, bliver det dyere...
Øv, mit forbrug er så 80kg. I døgnet, på en varm vinter... Skal oliefyret virkelig igang igen..?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af J-B » 21 mar 2015 11:13

Holte skrev:Så fik jeg ringet til Baxi, de taler ikke med private, så ingen hjælp der..
Dansk varmeservice kom og kiggede på fyr & installation.
Det er installeret efter forskrifterne, skorstenen trækker som den skal, og fyret er indstillet korrekt!
Men hvad gør jeg så, spørg jeg? Svar- det er ikke alle der vinder noget ved, at skifte til træpiller.
Gennemsnittet ligger på en besparelse på 5-6% Siger han. Men hos nogen, bliver det dyere...
Øv, mit forbrug er så 80kg. I døgnet, på en varm vinter... Skal oliefyret virkelig igang igen..?
Der er noget rigtig for alvor galt :?
Din trækstabilisator skal stå og vippe dovent i blæsevejr, hvis den er fuldt åben det meste af tiden, så skal du have en mere på.
Det kan være at du skal hæve brændsel, i stedet for at sænke blæser, så forbrændingen kommer til at passe, din aske skal være som kaffegrums og fladerne i kedelen skal være næsten sorte/sorte, det eneste der må have en lysere farve, er der flammen fra brænderen rammer.
Du skal have så lidt luft igennem kedelen som mulig i forhold til brændsel, ellers smutter det meste varme op igennem skorstenen og gør ingen gavn.
Hvis du kan se flammen fra brænderen, så skal den lige ligge på kanten så den oser fra spidserne, når du kigger til den, på begge trin.

nemocharley

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af nemocharley » 21 mar 2015 11:30

Jeg er flov over at have anbefalet Dansk Varmeservice når de giver dig et sådant svar. Nogen vinder kun 5-6% ved at skifte til træpiller!!??

Min kedel og aske ser ud præcist som J-B beskriver, jeg kører med primitiv styring som trådstarter og får brugt 3000kg i denne vinter (sommer er det solvarme) - til 130m2 vel og mærke. Min røggastemp. svinger ml 85 og 130 alt efter hvor beskidt kelden er.

Det må kunne løses - men det hele skal altså gennemgås - ikke kun fyret og det der er lige omkring.

Du brugte 20l olie på en ældre DFJ kedel før - i min verden bør det hedde max 45kg træpiller i døgnet nu.


dannidines

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af dannidines » 21 mar 2015 11:45

Holte skrev:Men hvad gør jeg så, spørg jeg? Svar- det er ikke alle der vinder noget ved, at skifte til træpiller.
Gennemsnittet ligger på en besparelse på 5-6% Siger han. Men hos nogen, bliver det dyere...
Hvad f****n er det for en omgang mund l**t fra en fagmand??? Jeg kender minimum 20-30 stykker som er skiftet fra olie/gas/jordvarme(VP) og har sparet 40% og op efter.. Men jeg kender ikke til en eneste hvor det er blevet dyrere!

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af J-B » 21 mar 2015 12:00

dannidines skrev:
Hvad f****n er det for en omgang mund l**t fra en fagmand??? Jeg kender minimum 20-30 stykker som er skiftet fra olie/gas/jordvarme(VP) og har sparet 40% og op efter.. Men jeg kender ikke til en eneste hvor det er blevet dyrere!
Nu har de jo nok ikke solgt anlægget og de vil gerne sælge varmepumper, det kan nemt være en, der bare vil sætte nogle standarttal ind og så er det det :shock:
Men ganske rigtig, uanset pillefyr, så er der en besparelse på min. 40% og som regel over 50% i forhold til olie mv., men de kan fejljusteres så meget, at prisen på brændsel bliver ca. det samme :evil:
Jeg er ikke ude på at hænge firmaet ud på nogle måder, det kan jo "bare" være den forkerte servicemand, der har været forbi :wink:

Holte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 07 dec 2014 20:26
Mit fyr: Baxi tpk24 scanpell
Areal: 144
Brændsel: German pellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 80kg
Årligt forbrug: 17
Geografisk sted: Nordsjælland

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af Holte » 21 mar 2015 12:28

Han var faktisk en rigtig flink fyr. Han borede hul i røgrøret, målte træ fra skorstenen, den svinger imellem 3-8 kpa. Dog med svagt overtryk ved vindstød. Han målte samtidigt røggasserne, små 8 % i Ilt. Virkningsgrad på 91,2%. Jeg kiggede selv med på testeren. Jeg havde renset fyret, morgenen inden han kom, men gemt asken. Det er helt perfekt, siger han. Min trækstabalisator er svagt åben, det meste af tiden, jeg er dog ikke klar over, om det er nok til de store vindstød.. Røggas temp. På 130g. Ved 75% last, som jeg kører i høj ydelse. Ellers kan jeg ikke holde kedeltemp...?

nemocharley

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af nemocharley » 21 mar 2015 12:36

144m2 burde selv 6-8kw kunne holde varmt nok.

Var det noget med at fyret stod langt væk fra huset? Men ligemeget hvad så viser forskellen ml de 20l og de 80kg at der er sket noget under opsætningen. Eller at kedel eller brænder ikke virker ordentligt - hvilket det jo ikke tyder på.

Har du tryk nok på systemet og husker du at lufte systemet ud?

Holte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 07 dec 2014 20:26
Mit fyr: Baxi tpk24 scanpell
Areal: 144
Brændsel: German pellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 80kg
Årligt forbrug: 17
Geografisk sted: Nordsjælland

Hjælp til Baxi Tpk 24

Indlæg af Holte » 21 mar 2015 12:51

Jeg kører med et tryk på 2 bar, der er 10 mtr. Fra kælder, til de øverste rør. Jeg påfylder vand, til 1,5 bar. Når så kedelen er varm, er trykket 2 bar. Kommer jeg under 1,5, bliver der problemer med de bagerste radiatorer. Ekspantionsbeholderen er helt ny. Jeg har en luftpotte øverst på anlægget, samt diverse aut. Udluftere. Jeg slukker pumpen, efter 15 min. Påfylder jeg vand & udlufter. Alle radiatorer kører & er støjfri. Jeg var selv inde på varmetab ifm. De lange rør fra stald til hus ( 2x32 mm. Preisolerede pex. 20 mtr. ) men jeg kan ikke måle meget mere end en grad's tab...


Besvar