Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Monza30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af Monza30 » 18 mar 2015 14:44

Hej i forum.
Jeg plages af et finurligt problem.

Trykket i vores centralvarme anlæg svinger, ganske vist ikke meget, men nok til at jeg undres. Selve anlægget består af en Baxi Multiheat 2,5, installeret i 2007. Ny-installeret/ renoveret rørføring, ny varmtvandsbeholder, pumper, sikkerhedsventiler, ekspansionsbeholder (24 liter) og kalorifere i værkstedet (lavet i 2014). Anlægget opvarmer et ældre hus på omkring 180 kvm i halvandet plan, samt et værksted på 120 kvm. Jeg er klar over at kedlen er noget overdimensioneret til dette kvadratmeter areal men vi har stadig en hel del u-udnyttet 1-sal, som med tiden skal udnyttes.

Systemtrykket er sat til omkring 1,5 bar ved 80-82 graders fremløbstemperatur, men dette tryk svinger mellem 1,3 til 1,5 bar.

Mit egentlige spørgsmål er: burde ekspansionsbeholderen ikke sørge for et stabilt tryk, uanset svingende temperatur i centralvarme vandet? Jeg er klar over at vandets volumen svinger i takt med temperaturen, men igen, burde ekspansionsbeholderen ikke kompensere for dette?

Et andet problem er at jeg bliver ved med at have luft i systemet, men problemet opstår kun når jeg begrænser fremløbet til kaloriferen i værkstedet. Strengen til denne er temmelig lang, og der er ingen grund til at have alt for meget varme på denne når værkstedet ikke er i brug.

Jeg fylder vand på anlægget ca. hver 2 måned, men kun meget lidt. Dette undre mig også da jeg ikke har nogle indikationer på utætheder nogen steder. Hele anlægget har været tømt for vand sidste efterår, men kan det være rigtigt at det kan tage så lang tid at lufte ud og toppe op med vand?

Jeg håber virkelig at nogle af jer her i forum har et godt bud på disse problemer, da jeg er løbet tør for ideer.
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af John Skov Jensen » 18 mar 2015 15:31

Fortrykket skal være justeret korrekt i ekspansionsbeholderen. Er dette tryk for lavt vil ekspansionsbeholderens effektive volumen være mindre en forventet. Hvis du vil køre med 1,2 bars anlægstryk skal fortrykket justeres til 1 bar, ved helt afkølet anlæg justeres anlægstrykket til 1,1 bar. Så vil anlægstrykkes under normale driftforhold lægge sig på ca 1,2 bar
Du skal også prøve at udregne hvor meget vand du har i dit anlæg, måske er de 24 l ekspansion i underkanten.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af Ollii » 18 mar 2015 21:24

Men hov hele ideen med tryk ekspansion er jo svingende tryk alt efter temperatur. Des varmere vand des højere tryk = mere vand i ekspansion bh.
Og er fortrykket korrekt som John giver en fin gennemgang af er det jo perfekt.
Angående luft ved droslet fremløb på en lang streng. Teorien taler for en ganske lille utæthed hvor der trækkes luft ind. Men ikke kommer vand ud. Kan du lukke returen i stedet så du holder tryk på strengen imens?

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Monza30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af Monza30 » 18 mar 2015 21:43

Det er faktisk på returen jeg drosler gennemløbet. Der er monteret en FJVR returventil på returløbet lige efter kaloriferen. Men den sidder godt nok helt ude ved selve kaloriferen, dvs. "halvvejs" på vandets vandring = "undertryk" på resten af strengen. Det kunne måske være at jeg skulle drosle returen tættere på selve kedlen?

Det sjove er at hvis jeg øger hele systemtrykket til omkring 2 bar, forsvinder problemerne tilsyneladende. Men det er vel ikke en langtidsholdbar løsning?

Er der forøvrigt nogle som kender formlen til udregning af korrekt systemtryk?

Mvh
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.

xkfc

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af xkfc » 18 mar 2015 21:56

Det vil altid svinge en lille smule, ellers skal din ekspantionsbeholder være kæmpe stor.

Jeg er ikke enig i at luft kan suges ind uden at der kommer vand ud. Hvis der er en utæthed vil trykket altid vandre fra højtryk til lavtryk.
Hvis der kunne suges luft ind og vandet stadig er i anlægget vil trykket stige, der skal jo være mere i rørene.

Det kan godt tage langt tid at lufte ud, men der vil også være mikroskopiske utætheder ved ventiler, det er ikke så meget at du vil kunne se det dryppe, for vandet vil blot fordampe.

Jeg fylder også lidt vand på en sjælden gang i mellem, måske hvert andet år, jeg mener at det er en god ide at have så lidt tryk i som muligt, og da jeg har brug for 0,3bar så er det rigeligt at mit anlæg er 0,6-0,7
Jeg har prøvet at holde 2bar, men uden at finde utætheder så faldt trykket hurtigt til 1 bar. Det vigtigste for mig er at undgå at efterfylde, vandværket ilter jo vandet, og det tærer i jernrørene indtil ilten er luftet ud igen. Dette er et emne hvor der nok er lige så mange meninger som der er folk icon_cheesygrin.gif

Hilsen Kenneth


Monza30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 03 sep 2010 17:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5F 600
Areal: 180m2 + 130m2
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5610
Årligt forbrug: 10 tons
Geografisk sted: 5610 Assens. Fyn.

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af Monza30 » 18 mar 2015 23:17

Det tror jeg at du har ret i, jeg har i hvert fald hørt rigtig mange forskellige holdninger og meninger i vidt forskellige retninger, også fra fagfolk, så det kan være rimelig svært at finde hoved og hale i.

Jeg tænkte om det var muligt at der opstod et svagt vakuum bag ventilen i en droslet streng? Samtidig med at det måske har betydning at det vand som kommer retur til hovedsystemet er meget koldt, ca. 10 grader.

En anden ting jeg tænkte måske kunne have indflydelse på problemet er, at de udluftningskruer der er monteret flere steder er af plastic. Hvide plast fingerskruer til radiatorer. Kan det være at de ikke kan holde til det forholdsvis varme fremløb, eller generelt bare er for skrøbelige?

Jeg kan nævne er at der ikke er problemer med luft af nogen som helst art andre steder i huset, det lades til at problemet begrænser sig til området omkring kedel, kalorifere, cirkulationspumpe og varmeshunt til kedlen.
Christian

Hader når ting går i stykker 10 minutter efter lukketid fredag aften.

xkfc

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af xkfc » 19 mar 2015 01:16

Jeg mener ikke der kan komme vakum efter en ventil eller drosling, trykket ville bare udligne sig fra returen.

MEN, du lidt ret har du, der vil nemlig være en trykforskel. det er faktisk et velkendt princip til flowmåling. En differens trykmåler som måler over en orifice plade (indsnævring)

Jeg tror du skal prøve at tage trykket af ekspantionsbeholderen og checke om den interne ballon stadig har et tryk omkring 0,5 bar. Hvis der ikke er tryk på beholderen skal det efterfyldes, husk at åbne anlægget så vand kan presses ud af ekspantionsbeholderen der vil være fyldt med vand. Det er vigtig at vandet kan komme ud, vand kan nemlig ikke komprimeres, så hvis der kun er 1liter plads i ekspantionsbeholderen når du fylder ballonen med 0,5bar har den kun en ½ liter luft at arbejde med, men er beholderen tømt skal der jo 12 liter luft til at fylde 0,5 bar på.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af triumph » 19 mar 2015 05:54

Mon ikke din ekspantionsbeholder er færdig, det forklare hvorfor du skal fylde vand på

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af DBS » 19 mar 2015 06:35

xkfc skrev:Jeg mener ikke der kan komme vakum efter en ventil eller drosling, trykket ville bare udligne sig fra returen.
Kan godt forkomme, dog nok ikke så ofte i almindelig centralvarmeanlæg, men her kan man se et godt eksemplem på kavatation

https://m.youtube.com/watch?v=P-hDkvco3JA

Men er man ved at justere en 440kw DC fjernvarmepumpe, så er man meget opmærksom på problemmet :wink:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Svingende tryk i centralvarmeanlæg.

Indlæg af Ollii » 19 mar 2015 09:15

Jeg tror stadigvæk på undertryk . især i kraft af at han skriver problemet er løst ved at hæve trykket. Men det er ren teori. Har du automat udluftere
på anlægget? Det er noget fanden har skabt med hensyn til luft.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar