Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem har den største?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvem har den største?

Indlæg af abn » 03 mar 2015 09:16

LGB... Jeg har selv tænkt på at lave min sokkel på ca samme måde. Hvad har du pudset den op med? Og har du brugt noget net/hønsetråd for at gøre det stærkere
Mvh Anders


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 03 mar 2015 19:22

abn skrev:LGB... Jeg har selv tænkt på at lave min sokkel på ca samme måde. Hvad har du pudset den op med? Og har du brugt noget net/hønsetråd for at gøre det stærkere
Ja, omend ikke hønsetråd men noget netværk specielt til at pudse op med. Jeg har selv gravet og sat flamingo (styrolit) men lod en murer om at pudse det, efter jeg havde sat gitteret op efter hans anvisning.

Selv uden varmesneglen i fundamentet er isoleringen alene både med til at spare energi OG give mindre koldt gulv. Idag kørte jeg en stor mængde varme i soklen, men kan endnu ikke måle hvor meget det drejer sig om. Måske imorgen ...

Billede

Den var oppe på ca 53 grader i fangerne over middag en gang, jeg skal bruge nogle af de der "mellemlagre" så jeg kan suge endnu mere varme ud imens solen skinner.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 07 mar 2015 21:54

Så har det været oppe på omkring 75 grader i sidste uge, en af de dage hvor der var blå himmel hele dagen. Uden mine "mellemlagre" kan jeg simpelt hen ikke køle solfangeren mere ned, med fuld drøn på soklen og den 1000 liter store Ökofen VV buffer, er der stadig 75 C deroppe, her i starten af marts.

Lige nu her er det aften og der har været overskyet idag. Systemet er opdateret, og nu ser online skemaet sådan her ud:

Billede

Imorgen skulle være en god dag med solskin, og jeg glæder mig til at se hvordan et opdateret program kører.

Som det ses er både varmen under huset (sæsonlageret) samt de 3 1050 liters tanke IKKE aktive, omend der er temperatur målinger fra dem. Når først disse varmelagre kommer i brug, så kan der suges noget varme! Dertil en dag en varmesnegl i betondækket mellem stuen og 1. sal.

Så især for et rækkehus er det her nok noget af det største inden for solvarme, vil jeg mene.

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 07 mar 2015 22:02

Det tror jeg du har ret i :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Landlyst » 07 mar 2015 23:42

Der er helt sikkert det mest omfattende og avancerede anlæg i et rækkehus :great:


kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Hvem har den største?

Indlæg af kmerrild » 16 mar 2015 20:45

Imponerende setup du har etableret dig der.
Jeg syntes at det er superspændende solfangeranlæg du har stablet på benene.

Når det er sagt, så "som du selv siger" tror jeg ikke på økonomien i et projekt som dette.
Energiforbedringer som isolering og dampspærre er økonomisk rentabel - hvis man renoverer alligevel.

Det er lækkert at se energioptimeringer blive udført og især med film som du har vedlagt efterfølgende, hvor man kan se at der er en effekt-lækkert!!

For at pille ideen ned mht solvarme året rundt, så kommer der lige lidt tal knepperi.
Der skal 4180 Joule for at opvarme 1 kg vand 1 *C
dividerer man det med 3600 får man det til at der skal 1,16 Wh for at opvarme 1 kg 1 *C

Såe. 1000 ltr 1 *C "indeholder" 1,161 kWh
Hvis vi regner med at vi kan hæve vandet 50 grader i forskel indeholder 1m3 vand så 58 kWh

Hvis vores energiforbrug hedder ? 10.000 kWh hen over vinteren, så har vi brug for en akkumulering på 172 m3
Hvis vi snakker sand, det har en anden specifik varmekapacitet som er 3 gange mindre. Så hvis vi stadig regner med at det kan indeholde en temperatur forskel på 50 *C, så skal der altså 3 gange så mange m3 sand til ~ 520 m3 sand. Og jeg tvivler meget på om man kan have en delta t på 50 *C i sand..

Disse tal er uden energitab over tid!!!

I mine øjne, så kan et sandlager under huset fungere som et sted hvor man dumper energien for en lille sæsonlagring, og så kan man spare lidt på isoleringen i gulvet. Er der nu 20C under gulvet, behøver man måske ikke 300mm isolering :D

Igen - jeg syntes at det er et sjovt projekt du har, men til andre som tror at man kan leve udelukkende på solen hen over en streng vinter... Nej!!

Jeg kan sagtens se ideen i et nyopført hus, så man kan tænke dette ind i projektstadiet + energibehovet er lavere pga de strengere krav i det nye bygningsrelement.
1000 ltr til kort lagring, en stor sandpude under gulvet til mellemlang lagring og så en luft/luft VP eller pillebrændeovn med en gris + el-patron til varm brugsvand når solen var væk.

Skulle jeg bygge hus uden for fjernvarmen, så ville jeg også bruge Solen så vidt muligt og så træpiller for resten. Enten i form af et pillefyr til 30.000 eller en pillebrændeovn med gris.

Nogle få steder kører man få solvarme året rundt, men der har de effekten af at der er mange forbrugere som skal deles om en fælles udgift, + tabet er betragteligt mindre pga den store volume vs. overflade - relativt set selvfølelig.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 17 mar 2015 18:12

kmerrild skrev:Imponerende setup du har etableret dig der.
Jeg syntes at det er superspændende solfangeranlæg du har stablet på benene.

Når det er sagt, så "som du selv siger" tror jeg ikke på økonomien i et projekt som dette.
Energiforbedringer som isolering og dampspærre er økonomisk rentabel - hvis man renoverer alligevel.

Det er lækkert at se energioptimeringer blive udført og især med film som du har vedlagt efterfølgende, hvor man kan se at der er en effekt-lækkert!!

For at pille ideen ned mht solvarme året rundt, så kommer der lige lidt tal knepperi.
Der skal 4180 Joule for at opvarme 1 kg vand 1 *C
dividerer man det med 3600 får man det til at der skal 1,16 Wh for at opvarme 1 kg 1 *C

Såe. 1000 ltr 1 *C "indeholder" 1,161 kWh
Hvis vi regner med at vi kan hæve vandet 50 grader i forskel indeholder 1m3 vand så 58 kWh

Hvis vores energiforbrug hedder ? 10.000 kWh hen over vinteren, så har vi brug for en akkumulering på 172 m3
Hvis vi snakker sand, det har en anden specifik varmekapacitet som er 3 gange mindre. Så hvis vi stadig regner med at det kan indeholde en temperatur forskel på 50 *C, så skal der altså 3 gange så mange m3 sand til ~ 520 m3 sand. Og jeg tvivler meget på om man kan have en delta t på 50 *C i sand..

Disse tal er uden energitab over tid!!!

I mine øjne, så kan et sandlager under huset fungere som et sted hvor man dumper energien for en lille sæsonlagring, og så kan man spare lidt på isoleringen i gulvet. Er der nu 20C under gulvet, behøver man måske ikke 300mm isolering :D

Igen - jeg syntes at det er et sjovt projekt du har, men til andre som tror at man kan leve udelukkende på solen hen over en streng vinter... Nej!!

Jeg kan sagtens se ideen i et nyopført hus, så man kan tænke dette ind i projektstadiet + energibehovet er lavere pga de strengere krav i det nye bygningsrelement.
1000 ltr til kort lagring, en stor sandpude under gulvet til mellemlang lagring og så en luft/luft VP eller pillebrændeovn med en gris + el-patron til varm brugsvand når solen var væk.

Skulle jeg bygge hus uden for fjernvarmen, så ville jeg også bruge Solen så vidt muligt og så træpiller for resten. Enten i form af et pillefyr til 30.000 eller en pillebrændeovn med gris.

Nogle få steder kører man få solvarme året rundt, men der har de effekten af at der er mange forbrugere som skal deles om en fælles udgift, + tabet er betragteligt mindre pga den store volume vs. overflade - relativt set selvfølelig.
Mange punkter du bringer op her - og det har jeg nu arbejdet på i 5 år.

Tænk på at den varme der oparbejdes i jorden under huset (ca 300 tons lerjord) taber varmen hovedsageligt ... op igennem gulvet. Det er bl.a. derfor lageret ligger under huset, og ikke i et lager i haven eller på anden måde ekstern.

Så skal du også tænke på, at det ikke bare er varmen fra juli der overføres til januar - og så skal stå for hele gildet. Langt ind i efteråret bliver systemet ved med at toppe op på varmen. Og jeg har allerede set hvor meget varme der kan hives ind på en solskinsdag i februar, med kun få grader i plus. Så selv om vinteren bliver det store varmelager under huset "sjatladet" når solen skinner. De dage hvor det er mest koldt er typisk også de dage hvor der er dybblå himmel - dvs masser af varme kan suges i løbet af en dag.

Men det kan vi snakke frem og tilbage om i uendelighed, med utallige teoretiske på-den-ene-og-på-den-anden-side argumenter.

Og det er netop derfor jeg har lavet det her projekt: Jeg vil bevise at det KAN lade sig gøre! I dette setup er der varme data tilbage fra 2005, dertil 100 huse stort set ens, med årlig varmeforbrug på samme varmecentral og samme varme-målere - mit system vil blive vejet i forhold til disse andre huse.

Målet er at blive selvforsynende med 90% eller mere på

Varmt vand
Opvarmning
El-forbrug
Vand-forbrug

Mht vand-forbrug så ligger det lidt længere ude i fremtiden, da det kræver installation af en tank mere som er UV-bestandig. Den vil så få UV LED bygget ind, partikelfilter og aktivt kul. I praksis meget renere vand (og uden kalk!) end det der kommer fra vandværket, men for tiden kun lovligt at bruge til tøjvask, bilvask og toiletskyl. Jeg vil arbejde for at selv det her vand kan bruges til varmt vand (brusebad mm), opvaskemaskine og stort set alt andet, så vandværksvand til sidst kun bruges til at drikke, børste tænder i og madlavning (etc)

Men nu tager jeg lige varmen først, og gør det ordentligt færdigt. Derfor skal jeg ha mit jordvarme-system fixet, ligeledes de tre mellem-lager tanke.

Så i øjeblikket forbereder jeg noget crowdfunding, sådan så jeg har midler nok til at blive færdig her til sommer.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Hvem har den største?

Indlæg af kmerrild » 17 mar 2015 19:16

Jeg tager hatten af for projektet.
Ideen med at være nææsten selvforsynende fra Solen er en super ide.
Der hvor jeg kan se problemet er at selv om man har lavet en stor investering, så tvivler jeg lidt på om lageret helt slår til.
Som jeg udregnede ovenover, så skal man bruge 500 m3 sand med en delta t på 50C hvis man skal lagre 10.000 kWh
Hvad er dit energibehov efter du har isoleret?
fjernvarme+elektricitet ?

Mvh Kim M.
P.S jeg glæder mig til at følge det efterløbende forløb. :D

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 17 mar 2015 19:31

kmerrild skrev:Jeg tager hatten af for projektet.
Ideen med at være nææsten selvforsynende fra Solen er en super ide.
Der hvor jeg kan se problemet er at selv om man har lavet en stor investering, så tvivler jeg lidt på om lageret helt slår til.
Som jeg udregnede ovenover, så skal man bruge 500 m3 sand med en delta t på 50C hvis man skal lagre 10.000 kWh
Hvad er dit energibehov efter du har isoleret?
fjernvarme+elektricitet ?

Mvh Kim M.
P.S jeg glæder mig til at følge det efterløbende forløb. :D
De hundrede huse har i snit et varmeforbrug der ligger omkring 12,000 kWh, men det varierer en del alt efter hvor mange teenagere der bor i huset (!) eller hvor nærige man er med varmen. Nogen har (imod reglerne) installeret elektrisk gulvvarme (!) - det sparer selvfølgelig på fjernvarmen mens elforbruget stiger til himmels så. Især når soklerne suger varme ud af huset i stor stil - med gulvvarme bliver det bare endnu værre!

Da jeg har skiftet alt glasses i huset til super-lavenergi, isoleret soklen samt justeret varmesystemet ind til at køre mere energivenligt, så regner jeg med alene på den front at komme under de 10 GWh om året. Desværre virker mine flow-sensorer ikke endnu, så jeg kan ikke se hvor meget varme der faktisk produceres på en dag. Systemet kører dog på en solrig dag fra lige efter kl 8 til lige efter kl 16. Fangerne vender i retning 160 grader, og huset ligger jo ikke på 15 grader øst men noget vestligere. Vinkelret omkring kl 10:50, Zenith omkring ... 11:40 eller noget, kan ikke huske det. Så når kl er 16 er solen kun ca 15 grader skråt fra panelet, og alligevel producerer den stadig en smule der.

El-produktionen er spændende - hvor meget kommer jeg til at producere om sommeren, når jeg har nedkølede og fokuserede solceller (ca 3:1)? Jeg har lige skiftet resten af pærerne for nyligt til LED - der var en HEL del halogen fra den tidligere ejer. Nu er der næsten ikke mere glødetråd eller halogen tilbage, selv lamperne i fryser og køleskab har jeg skiftet til LED!

Bare det at jeg pumper varme i soklen, og har gjort det over de seneste par uger (når solen har skinnet) har fået temperaturen i jorden til at stige en smule. Omkring soklen en hel del, og uden at ha sommerens varme med i jorden (da det ikke er aktivt endnu), så giver fundament-varmen så meget så temperature i gulvet langs væggene er steget fra ca 16 C til over 20. I sidste uge hvor der var en del sol var den oppe over 22. Men da det er en stor masse, så sker ændringerne meget langsomt (og det er en GOD TING!)

Billede

Tegningen er desværre ikke så bruger-venlig, og heller ikke komplet, men det giver trods alt et billede af situationen.

Lige nu er en del af min fokus på at få lavet dokumentation ifa animation/video, billeder og tekst, så jeg kan starte min crowdfunding så hurtigt som muligt.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 17 mar 2015 19:42

Elon Musk: "If you aren't making any mistakes, then you aren't innovating enough"

Ja, men det KOSTER! Derfor crowdfunding ...

Prototyper er stort set altid dyre.

Når jeg først har bevist det virker, så håber jeg at en del byggefirmaer vil begynde at anvende et eller flere af principperne ved især nybygning, og gøre det med en strømlinet og økonomisk metode. Til energi-renovering vil det altid være dyrere, men der kan man jo tage af de lavest hængende frugter.

Show by doing, be the change ...


Besvar