Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16 - Taber tryk

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Mark_M
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Biomax 16 - Taber tryk

Indlæg af Mark_M » 15 mar 2015 20:10

Hej

Jeg kan ikke helt finde ud af mit fyr, men jeg tror jeg har fundet frem til at jeg kan fylde fortryk på via studsen til højre (sorte), er det korrekt ?

Jeg har 2 gange "kommet til" at trykke på den røde hvor det lyder og virker som om den lukker luft ud, hvad er formålet og kan det være årsagen til at mit tryk pludselig idag var 0 ?

Mine rør i huset bliver varme og der kommer varme i radiatorerne, er det så et spørgsmål om finjustering af vand og luft eller kan der stadig være andre mere alvorlige ting på spil?

Sidste spørgsmål er om det er korrekt at den sorte nål helst skal holdes på samme niveau som den røde nål på manometeret ?
Eller viser den røde vand og den sorte luft ? (den sorte nål flyttede sig nemlig første op fra 0, da jeg fyldte luft på)

Billede

Håber virkelig på jeres hjælp :)


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Biomax 16 - Taber tryk

Indlæg af Tom_AT » 15 mar 2015 20:14

Måske det bare er mig. Men hvad skal det billede forestille ?

Mark_M
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Biomax 16 - Taber tryk

Indlæg af Mark_M » 15 mar 2015 20:45

Det sidder på toppen/bagsiden af mit fyr ?

xkfc

Biomax 16 - Taber tryk

Indlæg af xkfc » 15 mar 2015 21:30

Billedet får jeg desværre ikke lige noget ud af :oops:

Men jeg tror det er manometeret du mener. Men nej, det viser ikke både luft og vand, det er kun vandtrykket du kan se, den sorte viser er det aktuelle vandtryk, mens den røde bare er en hukommelse, du kan manuelt dreje den røde hen over den sorte så kan du bedre se om trykket ændrer sig, det er bedre end at skulle huske hvor den stod.
Manometro.jpg
Manometro.jpg (6.21 KiB) Vist 1941 gange
Det kan godt lyde som om du har luft i anlægget. Det første du skal gøre er at tage trykket helt af og så checke din ekspantionsbeholder, der skal gerne være en ½ bar når du checker på ventilen, hvis der ikke er det skal der efterfyldes luft. Hav gerne påfyldningshanen åben når du fulder luft på, så er de sikker på at der er plads til luften.

Når det er på plads skal der vand på, 1-2 bar, og der skal luftes ud og fyldes vand på igen hvis nødvendig. husk også at udlufte varmtvandsbeholderen, det kan godt tage noget tid inden alt luften er ude af den, og selv om der kommer masser af vand, kan der lige pludselig være luft igen.

Hvis du ofte skal fylde vand på så er der noget galt, og der skal findes en utæthed.

Hilsen Kenneth

Mark_M
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Biomax 16 - Taber tryk

Indlæg af Mark_M » 16 mar 2015 09:20

Hej Kenneth

TUSIND tak for din hjælp allerede

Hvor finder jeg ekspantionsbeholder og hvordan tager jeg alt trykket af ?

Er der mulighed for at kontakte dig privat ?

Mvh. Mark


Besvar