Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gætter!! du ikke lige med her????

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af MHES » 31 mar 2008 23:48

Troldmand. skrev: Siger det høfligt og pænt - tror sgi du mangler og lege med sagerne. :great: :great:

Jo - mange små asynkronmotorer løber baglæns ved opstart - prøv selv.
Hej,

Jeg tager dig det ikke ilde op, men 25 års erfaring med synkronmotorer, asynkronmotorer, stepmotorer, servomotorer osv. - joh jeg har set en del.
En asynkronmotor er blot en motor der kører asynkront med det net den er tilsluttet. Det er ganske alm. motor som dem der sidder i en vaskemaskine, i en cirkulationspumpe, i en køleskabskompressor osv.
Der er faktisk sjældent at du ser vaskemaskinen, cirkulationspumpen og køleskabe køre baglæns.

Men du har nok ret, jeg har ikke leget med dem, jeg lever faktisk af det.

Som sagt, timetælleren fra Solar, den får du ikke problemer med, heller ikke med korte pulser, og det er ikke teori, det er praktisk erfaring icon_cheesygrin.gif

Hilsen
Michael


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af kaptajnen » 01 apr 2008 00:06

Citater ændret pga systemets manglende vilje til håndtering af de mange guldkorn (citater)...

Kaptajnen siger:
Så mangler du bare at lave så den selv smutter tilbage for at starte forfra - lidt ala gammeldaws skrivemaskine!
Så mangler du bare at lave så den selv smutter tilbage for at starte forfra... :lol:

Troldmanden svarer:
Haha!! Konen her i huset er vild med at holde styr på strøm og vandforbrug - nu har hun også overtaget den her. Smutter tilbage selv, dur jo ikke - så får man den jo ikke aflæst. :great:
Tror konen i huset her kan fremvise el og vand forbrug mange år tilbage - alt er gemt på papir.

Kaptajnen svarer:
Jow da!
Du skal bare have en "spring return" tæller!

Troldmanden sagde:
Er det en ny kone???

Kaptajnen fortsætter....
hehe, lad os nu holde konerne udenfor...

Nej du skal bare lave et sindrigt system, som tæller hver gang der startes forfra og derfor mister du ikke målingen! :lol: icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 01 apr 2008 07:47

MHES skrev: Hej,

Jeg tager dig det ikke ilde op, men 25 års erfaring med synkronmotorer, asynkronmotorer, stepmotorer, servomotorer osv. - joh jeg har set en del.
En asynkronmotor er blot en motor der kører asynkront med det net den er tilsluttet. Det er ganske alm. motor som dem der sidder i en vaskemaskine, i en cirkulationspumpe, i en køleskabskompressor osv.
Der er faktisk sjældent at du ser vaskemaskinen, cirkulationspumpen og køleskabe køre baglæns.

Men du har nok ret, jeg har ikke leget med dem, jeg lever faktisk af det.

Som sagt, timetælleren fra Solar, den får du ikke problemer med, heller ikke med korte pulser, og det er ikke teori, det er praktisk erfaring icon_cheesygrin.gif

Hilsen
Michael
Hej

Du har helt ret, vaskemaskine mm kan ikke køre baglæns, de er af en helt anden type asynkronmotor. Men dem i de små timetællere løber snildt baglæns, men som sagt før en lille bremse fanger fejlen, og motoren kører den rigtige vej, dette gælder også dem i solar timetællerne.
Når jeg er så sikker på at solar urene også gør det, er det fordi de er afprøvet (har nogle stykker af dem)og de er også opgivet til formålet.
Om du kender et bestemt ur, der ikke kan starte baglæns, vil jeg da gerne vide det.

Når nu du arbejder med el, kunne du så ikke lige fortælle mig hvorfor, der er den lille bremse i motoren, der gør at den ikke kan løbe baglæns.

Et sted hvor fænomenet tydeligt kan ses er i microovne med drejetallerken, vi har en her i huset der lige så ofte kører den ene vej som den anden. Du må kunne forklare mig hvorfor den gør det. :great:

Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af MHES » 01 apr 2008 21:08

Troldmand. skrev: Hej

Du har helt ret, vaskemaskine mm kan ikke køre baglæns, de er af en helt anden type asynkronmotor. Men dem i de små timetællere løber snildt baglæns, men som sagt før en lille bremse fanger fejlen, og motoren kører den rigtige vej, dette gælder også dem i solar timetællerne.
Når jeg er så sikker på at solar urene også gør det, er det fordi de er afprøvet (har nogle stykker af dem)og de er også opgivet til formålet.
Om du kender et bestemt ur, der ikke kan starte baglæns, vil jeg da gerne vide det.

Når nu du arbejder med el, kunne du så ikke lige fortælle mig hvorfor, der er den lille bremse i motoren, der gør at den ikke kan løbe baglæns.

Et sted hvor fænomenet tydeligt kan ses er i microovne med drejetallerken, vi har en her i huset der lige så ofte kører den ene vej som den anden. Du må kunne forklare mig hvorfor den gør det. :great:
Hej,

En 1-faset asynkron motor vil, hvis den ikke har en ekstra startvikling, kunne køre begge veje, det har du helt ret i.
Det skyldes det faktum at der ikke er noget drejefelt når man kun har 1 fase. Med 2 faser eller 3 (det mest almindelige) vil der være et drejefelt, givet af generatorens drejefelt.
1-fasede asynkron motorer har derfor en startvikling, det hjælper motoren til at dreje i den rigtige retning.
Mini asynkronmotorer har nogle gange ikke har denne ekstra vikling, men derimod en simpel mekanisk "envejs mekanisme" der sikrer at motoren ikke kører den gale vej (det er ikke nogen bremse).
Vi kan godt begynde på vekselstrøms teori, drejefelter, faseforskydning osv. men det kommer nok for vidt her.

Mht. til timetælleren fra Solar, så bruger vi den uden problemer i systemer med sekund takt.
Andre muligheder er elektroniske timetællere der tæller på frekvensen i vores 230 VAC net. Tager man 230 VAC, 50 Hz gennem en brokobler, får man pulser med 100 Hz, som kan tælles på, det giver en meget nøjagtig timetæller, der helt sikkert ikke "starter baglæns".

I øvrigt starter hverken mine ventilatorer på badeværelset, min drejetallerken i microovnen, ventilatoren i indbygningsovnen eller ventilatoren i min PC baglæns, så det er normalt ikke noget problem.
Hvordan er din grill-motor sikret mod forkert start ?

Hilsen
Michael

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 01 apr 2008 22:25

hej

Citat
""Mini asynkronmotorer har nogle gange ikke har denne ekstra vikling, men derimod en simpel mekanisk "envejs mekanisme" der sikrer at motoren ikke kører den gale vej (det er ikke nogen bremse).""

Nøjes med at sige - jeg fik ret - er en mekanisk envejsmekanisme ikke en bremse??? Jo det er, det bremser da motoren i at løbe den forkerte vej, som jeg altid har sagt.

Citat

""Vi kan godt begynde på vekselstrøms teori, drejefelter, faseforskydning osv. men det kommer nok for vidt her.""

Øøø - mener du ikke jeg ved noget om det??? Føler du taler ned til mig - undervurder mig nu ikke.

Hvad de elektroniske kan - var ikke lige det det handlede om i dette tilfælde - har ikke prøvet dem.

Hvorfor nævner du alle de ting der ikke starter baglæns hos dig???Du har jo lige indrømmet at nogle asynkronmotorer kan starte baglæns, hvad forkert er der så ved at drejetallerken køre baglæns i vores mikroovn, maden er lige glad.

Tak for kampen. Er da glad for at min lille opfindelse alligevel havde sin berettigelse.

Tag dig ikke af den måske lidt hårde tone - alt er venligt ment :) :)


Brugeravatar
MHES
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 17 jan 2007 21:36
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 250 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af MHES » 06 apr 2008 22:29

Hej Erik,

Jeg er lige kommet tilage fra en herlig tur til Berlin, så jeg har ikke set dit indlæg før nu.
Troldmand. skrev: ""Mini asynkronmotorer har nogle gange ikke har denne ekstra vikling, men derimod en simpel mekanisk "envejs mekanisme" der sikrer at motoren ikke kører den gale vej (det er ikke nogen bremse).""

Nøjes med at sige - jeg fik ret - er en mekanisk envejsmekanisme ikke en bremse??? Jo det er, det bremser da motoren i at løbe den forkerte vej, som jeg altid har sagt.
Øh - Om den bremser eller forhindrer at motoren løber baglæns vil jeg ikke diskutere, faktum er at motoren ikke løber baglæns med altid forlæns, og derfor tæller tælleren heller ikke baglæns, men tæller nøjagtig den tid man forventer.
Troldmand. skrev: ""Vi kan godt begynde på vekselstrøms teori, drejefelter, faseforskydning osv. men det kommer nok for vidt her.""

Øøø - mener du ikke jeg ved noget om det??? Føler du taler ned til mig - undervurder mig nu ikke.
At tale ned til nogen ville være noget af det sidste jeg ville gøre, det var dig der bad mig om at forklare hvordan 1-fasede motorer starter/kører, og jeg konstaterede bare at den dybere teori bag ikke var relevant for selve emnet. Danmark er heldigvis fyldet med dygtige og velmenende mennesker og jeg går pr. definition ud fra at alle tilhører den kategori :great:

Troldmand. skrev: Hvad de elektroniske kan - var ikke lige det det handlede om i dette tilfælde - har ikke prøvet dem.
Blot en venligt ment oplysning til dig og andre, der ønsker en særdeles stabil timelæller, til en anelse flere penge :)
Måske du skulle prøve :great:
Troldmand. skrev: Hvorfor nævner du alle de ting der ikke starter baglæns hos dig???Du har jo lige indrømmet at nogle asynkronmotorer kan starte baglæns, hvad forkert er der så ved at drejetallerken køre baglæns i vores mikroovn, maden er lige glad.
Jeg nævnte de pågældende motorer som eksempler på billige og simple asynkronmotorer, uden startvikling, som ikke starter baglæns.

Når du så refererer hvad jeg skriver, så gør det venligst korrekt.
Jeg skrev at "En 1-faset asynkron motor vil, hvis den ikke har en ekstra startvikling, kunne køre begge veje" altså hvis den ikke havde en "en-vejs mekanisme".

Fænomenet med drejetallerkenen i microovnen skyldes i øvrigt noget helt andet (i hvert tilfælde i dem jeg har set), det er en smart feature til at modvirke at drejetallerkenen "kører fast" hvis f.eks. et stort ovalt fad er stillet på den, hvilket ville kunne brænde motoren af i værste tilfælde.
Troldmand. skrev: Tak for kampen. Er da glad for at min lille opfindelse alligevel havde sin berettigelse.
Jeg vil meget nødigt se vores dialog som en kamp, hvis det er det det går ud på, så slutter det lige her for mit vedkommende.
Så synes jeg i øvrigt at du har god grund til at være både stolt af og tilfreds med din opfindelse, den gør jo jobbet.

Hilsen
Michael

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af JOP » 06 apr 2008 23:51

Jeg vil nødig være med til at piske en stemning op her.
Men må altså give MHES ret.
Monofase motorer uden startvikling kan starte op i vilkårlig retning faktisk skal de have et skub for at komme i gang. Men så er det også sagt.

Microovnstallerkendrev kører helt bevidst skiftevis begge veje.

De små urmotorer som der findes et hav i mange varianter kører kun én vej.
Det samme med de mange enfasede ventilatormotorer der ganske enkelt har fået feltet brudt med en kobberlus så de kun kan køre en vej.
Mekanisk bremse findes -det bruger man på motorer hvor belastningen kan tvinge motoren baglæns når den er afbrudt. Som feks. på transportbånd der går opad.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 07 apr 2008 19:15

Som afslutning på om der er den omtalte bremse anordning i de små motorerne i timerurene mf. Får I her lidt billeder der viser stopanordningen / bremsen - hvad nu man bedst kan lide at kalde den, virkningen er den samme.

Det hele startede med mit indlæg.

Citat:

"Jo - de der små asynkronmotorer i timetæller kan køre begge veje, ofte starter de baglæns - en lille bremse i motoren fanger fejlen og motoren bliver tvunget til at køre den rigtige vej. Sådan er det."

Om jeg har ret eller ej er uden betydning - bedøm selv.

Et tilfældigt ur.
Motoren er delvis adskilt.

Billede

Når man hiver ankeret ud af motoren kommer stop/bremseanordningen til syne - bemærk modhagen der griber tilsvarende hage på ankeret.

Billede

Hagen på ankeret. Starter motoren den forkerte vej griber de to hinanden, og motoren bliver tvunget til at køre den rigtige vej.

Billede

Fra et ganske almindeligt timerur. Dem man sætter i stikkontakten.

Den røde skive er motoren - starter motoren den forkerte vej, kører den lille arm ned i hakket på den røde skive og stopper motoren. Igen bliver motoren tvunget til at køre den rigtige vej.

Billede

Den lille arm nede i hakket på skiven.

Billede

Motoren fra et Solar ur - igen samme omgang, den lille plastiktap fanger knasten på ankeret, og får motoren til at køre den rigtige vej.

Billede

Knasten på ankeret.

Billede

Som før nævnt dur disse motorer/urerene ikke til en pilletæller, de er simpelthen ikke nøjagtige nok, da de starter forkert op 50% af gangene de starter.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gætter!! du ikke lige med her????

Indlæg af Troldmand. » 07 apr 2008 21:02

Hov
Teksten på de to sidste billeder skal der lige byttes lidt om på. :great:


Besvar