Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HR 100 tilslutning til centralvarme

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
kyllerylle72
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jan 2015 17:41

HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af kyllerylle72 » 11 mar 2015 10:18

Hej

Jeg er nybegynder og skal have tilsluttet en Ecoteck HR 100 til et tostrenget system senere på måneden. Jeg regner med at tilslutte den ved en radiator men mine rør er kun 1/2" og tilslutningen til pilleovnen er 3/4". Har det nogen betydning i forhold til tryk eller andet (selvfølgelig ud over at jeg skal have nogle forskruninger) ?


dannidines

HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af dannidines » 11 mar 2015 14:53

Hvor mange kw er sådan ovn på? Størrelsen på rørene har noget at gøre med om "de kan flytte energien" som jeg forstår det - da jeg monterede mit RTB blev jeg forklaret, at 3/4" svarer til DIN20, hvilket omregnet i kobber er 18mm, men jeg blev rådet til at benytte 22mm ifm. flow/flytte energien.

Mit RTB er 10kw (nominelt 11,2kw mener jeg) og der blev jeg, som sagt, rådet til 3/4" sort alt. 22mm kobber.

kyllerylle72
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jan 2015 17:41

HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af kyllerylle72 » 11 mar 2015 16:20

Hej

Som jeg kan se afgiver den 10,1kw til vandet. Jeg må lige se hvor meget varme 1/2" rør kam flytte

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af Djursland » 27 mar 2015 18:57

hej

jeg har en HR 100 og hvis du kikker i røret i 3/4 tilslutningen er der et ikke fuldt hul så 1/2 rør er fint.

jeg har en Kwh måler på og den er i 1/2 og der kommer masser af varme igennem jeg har set 22 Kw men det er lige når den tænder pumpen og indtil den får stabil retur vand temp

ellers når den køre max har jeg set 9,5 kw men normalt ligger den omkring 4-6 kw så det går nok med 1/2 rør

jeg har sat den på ved en radiator som du vil og den køre Sateme godt. vi har haft 2 drift stop på den men det var fordi jeg hade glemt at hælde piller i smiler

det er 2 sæson vi har den nu

hvis du køre med 8 mm piller så få nogle der ikke er for lange da de gerne vil sætte sig på tværs i gitteret i pille beholderen men hvis du køre med 6 mm er der ikke noget
men det er ikke være end jeg har en pind til at trykke dem ned med om morgen

en anden ting med den er at jeg har skruet pumpen ned til trind 1 rent fysisk da den bruger 96 w på trin 3 og larmer en smule og sån en styring der er i ovnen kan ikke køre med en spare pumpe som grundfoss alpha 2 dvs en selv reg pumpe..

i vil opleve den larmer den første uge men så høre i den ikke mere


alt i al er det en rigtig fed løsning da der ikke er spil varme og den køre pisse godt


Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af claus1972 » 02 sep 2019 00:44

Gammel tråd :) har du stadigtvæk ovnen ?
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Re: HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af Djursland » 02 sep 2019 10:06

nej den er kommet videre

men hvad tænker du på
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af claus1972 » 07 sep 2019 03:12

Vil lige høre om du har kørt med 8 mm piler i den ?
Og har nogle tips om ovnen mht.indkøring rensning eller
Eller andet :) hvorfor gik du af med den ?
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af claus1972 » 07 sep 2019 03:52

Har monteret kedel shunt lige efter fremløb, håndbetjent
For at være sikker på den ikke tære kedlen for hurtigt, hvad gjorde du for retur vandet ik blev for koldt?
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Re: HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af Djursland » 07 sep 2019 12:19

den kræver en god rensning 1 gang om ugen også over varmeveksleren og der brugte jeg en slange købt i suppermarkede som kunne sættes fast på støvsugeren altså sådan en flad en til at komme ned bag radiator og den kunne gå op over varmeveksleren og suge det aske ud eller skubbe det ned så den blev ren der oppe også... og ja jeg kørte med 8 mm og 6 mm i den... og du skal sætte RDS på den så den kender din skorsten samt jeg satte en trækstabilisator i men det måtte jeg ikke for fejreen men det gjorde jeg og det gav en mere rolig ovn... og jeg hade ikke sat shot på da jeg ikke tror det er så stort et problem som folk gør det til... der har ALDRIG været kondens i min på indersiden da den jo altid trækker luft igennem brændkammeret... jeg hade den i 5 år og jeg gik af med den pga jeg fik en design ovn istedet... men jeg satte en WIFI termostat på den og det virkede pisse godt.. oppe fra Ecoteck da det var en Ecoteck ovn...
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: HR 100 tilslutning til centralvarme

Indlæg af claus1972 » 09 sep 2019 01:23

Ok fedt tip med rensning 👍 ja det med RDS hvordan gør man det ? Den skrev mangler RDS, og startede den bare ved at holde den øverste knap inde i 5 sek eller noget i den retning, så startede den op og kørte efter vand temp. Og slukkede af sig selv når den havde nået set-Temp. Så fylder den piller i og tænder op når den er nået langt ned i temp. Også køre den op igen. Den står til
:max effekt / eco men syntes den gir for meget luft, ville prøve at gå ind og ændre blæser men der var pin kode på. Men den kode har jeg ik lige :/ men det RDS er noget med justering af blæser i forhold til skorstens træk, så ved du hvordan det gøres ? :)
Mvh Claus
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif


Besvar