Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af Aaen » 24 okt 2013 22:51

Hej, Lige et spørgsmål mht. solvarme og Baxi tpk. Jeg har selv en tpk og den kører upåklageligt. Spørgsmålet er om fordele / ulemper ved ved modulerende drift kontra on/off drift forsvinder, når nu man fyrrer på en akkutank (solvarme-tank)? Jeg har selv overvejet solvarme, men kan ikke helt finde ud om jeg skal kaste mig ud i det.


nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2013 23:15

altså jeg tror problemet overordnet er det samme - solvarmeinvesteringen er meget langsomt tjent ind. Selvom man ser på nedsat forbrug og nedsat slid samlet. Men komforten er der.

Jeg kører on/off og udfordringen er self. at undgå for mange tændinger. Den rette tankstørrelse og præcis matching af kw ydelse ift. husets kw behov. Jeg mener det er en anden måde at optimere sit pillefyr på en fuld modulering.

F.eks at varme 100l i toppen af en solvarmebeholder med interne veklsere er ikke nok til at få det optimale ud af start/stop - der ville modulation nok stadig være mest fordelagtig.

Lagdeling og styring er vigtig for optimal udnyttelse. Og gulvvarmes fordel med solvarme er også værd at huske på.

Konvektionstab - hmm ja. Stil tanken, varmeanlægget i huset - midt i stuen evt...

Aaen selvfølgelig skal du have solvarme :) - så meget taget kan trække. Og så en akkutank af passende størrelse.

Og der er altså stor forskel på de forskellige typer anlægs effektivitet.

Niels Lyck fra varmvandfrasolen ved meget, Henrik Schack ligeså (q-pro) - og der er sikkert andre.

Ser lige at du bor Nordenfjords - DWC østervrå, just saying mht viden om kombianlæg.

Baxi´s solvarmeløsning pakke c - det er noget i den stil, jeg tror er godt.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af Aaen » 24 okt 2013 23:28

Jamen jeg har 600 m2 udbygninger, så der er plads nok.
Nu spurgte du til mg 15+, så var det at jeg tænkte at du måske skulle kikke på tpk-en, hvis nu vi snakker baxi. Den er jo noget billigere og hvis nu at fordelen ve vodulering forsvinder ved brug af akkutank, så var det måske værd at overveje.

nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2013 23:38

ja ham jeg hjælper har jo insisteret på at det skal være dansk (et dansk firma, med stort netværk). Scotte ville han ikke have, og det skal være et pillefyr (ikke stoker). Og så endte jeg på baxi - novopellet og mg15+ tiltalte ham - tpk har vi ikke snakket om endnu.

Han har bestilt solvarmeanlægget her i dag fra Baxi (løsning c med 4 paneler og 800l akku med neddykket vvb), - jeg synes jo også at tpkén ville være god til den løsning - men velhavere du ved....

nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2013 23:50

Värmebaronen betegner det som styring gennem vandet, modulering kalder de det også :) - jeg har hørt forskellige procenter slynget rundt - 10-15% drift forbedring med akkutank og styring.... oveni kommer solvarmen, som korrekt dimensioneret kan nappe 1/3 af husets samlede energibehov (men det bliver så dyrt, at du skal sidde ned, når du ser på priser... Baxis til 43k er faktisk en af de billigste jeg har set, men gad vide om akkutanken er med i det spil?

Men ingen tvivl om at det er en meget dyrere måde, at rigge et varmesystem op på. Og det er en måde vores mere gammeldags og enklere pillefyr kommer til deres ret på - tpk, atmos, svenske brændere og hvad ved jeg. Hvis der er 50000 tændinger i min brænder, og jeg har 10 tændinger om dagen 200 dage om året, så skal der immervæk nogen år til før den skal skiftes.


nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 25 okt 2013 13:22

men der skal vist en ny tråd til, hvis vi skal fortsætte.

Hører fortsat gerne om MG15+ og Novopellet.

cyberimport
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 aug 2011 20:36
Mit fyr: Baxi mg15+ og RTB 16KW
Areal: 300
Brændsel: 6 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9440
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Åbybro
Kontakt:

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af cyberimport » 08 mar 2015 17:40

thomas1956 skrev:Jeg har her i sommer fået installeret nyt pillefyr - Baxi MG+ 15kw. Fyret kører ind over en akkumuleringstank på 800 l, hvortil der er tilsluttet solfangere (10 m2). Kedlen fødes automatisk med 8 mm piller fra silo.

Det har desværre været en oplevelse MEGET op ad bakke.
- Vi har fået skiftet printkort i styringen to gange og opdateret softwaren flere gange.
- Et par relæer til styring af askeudtag og automatisk påfyldning er gået samme vej.
- Pakninger mellem askekasse og kedel er skiftet (var ikke tætte)
- Luftdyser i brændkammer i både venstre og højre side er skiftet - to gange. Sidste gang var der problemer med tætningen så iltstyringen gik helt i udu med sod, slagger mm til følge.

I perioden efter der var sat ny pakning i ved askeudtaget og inden der blev udskiftet luftdyser (til dem der var utætte!) kørte fyret faktisk rimeligt fornuftigt. Både ved mildt vejr og i den periode hvor vi har haft -12 til -15 grader. Her modulerede kedlen som den skal mellem 20% og 100% ydelse. Iltprocenten skulle dog sættes lidt højt for at få en fornuftig forbrænding (12-14%)

Efter udskiftning af luftdyser og opdatering af software til styringen gik der som nævnt helt koks (bogstaveligt talt) i kedlen

Der er nu sat nye luftdyser i - som skulle være tætte (o-ringe skal være limede til luftdyserne - ikke løse) og det ser ud til at kedlen brænder rimeligt - set udefra er der kun svag røg fra skorstenen.

MEN-MEN nu kan jeg kan ikke få kedlen til at gå højere op end 64 grader på fremløb (og 57 grader retur fra anlæg). Displayet viser at kedlen konstant kører på 100 % ydelse??

Jeg (og installatøren) synes efterhånden det virker noget træls at der er så mange børnesygdomme med denne kedel.

Er der mon en venlig sjæl her på forummet, som enten har erfaring med denne kedel eller har en ide til hvad jeg gør for at få lidt mere fornøjelse af kedlen??
Ja jeg har desværre også købt et Baxi mg15+ i slutningen af 2011, og efter utallige forsøg på at få fyret til at køre, har vi nu måtte koble fyret fra og køre nu på et el fyr som nød forsyning,( 1000 khw strøm pr. uge :( ), er der overhovedet nogen der har købt et Baxi mg+ der kan køre uden problemer ??????
  • Vi har haft tilbagebrand lige efter leveringen
  • vi har fået skiftet luftkasser 7 gange
  • Nyt print og diverse moduler
  • skiftet blæser motor
  • snegl motor
  • Ny snegl
  • 10 Besøg af Baxi montør
Klaus Kirkegaard
Baxi mg15+ 300 m2 bolig / Lager forbrug 8 tons træpiller pr. år.
http://www.cyberimport.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af triumph » 08 mar 2015 18:24

cyberimport skrev:
Ja jeg har desværre også købt et Baxi mg15+ i slutningen af 2011, og efter utallige forsøg på at få fyret til at køre, har vi nu måtte koble fyret fra og køre nu på et el fyr som nød forsyning,( 1000 khw strøm pr. uge :( ), er der overhovedet nogen der har købt et Baxi mg+ der kan køre uden problemer ??????
  • Vi har haft tilbagebrand lige efter leveringen
  • vi har fået skiftet luftkasser 7 gange
  • Nyt print og diverse moduler
  • skiftet blæser motor
  • snegl motor
  • Ny snegl
  • 10 Besøg af Baxi montør
10 uger med elkedlen, koster det samme som en scotte....
Er det virkeligt ikke muligt at få Baxi til at tage kedlen retur, det er da trods alt et firma med et vist renomme ?
Så kan det godt være at udgiften til installering er spildt, men det er da ikke til at holde ud og have et så ustabilt fyr

cyberimport
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 aug 2011 20:36
Mit fyr: Baxi mg15+ og RTB 16KW
Areal: 300
Brændsel: 6 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9440
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Åbybro
Kontakt:

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af cyberimport » 08 mar 2015 18:51

Baxi ønsker ikke at deltage i en løsning, så det ender nok med en retssag, så der renomme er de ved at sætte over styr.
Klaus Kirkegaard
Baxi mg15+ 300 m2 bolig / Lager forbrug 8 tons træpiller pr. år.
http://www.cyberimport.dk

nemocharley

Mange problemer med Baxi MG+ 15

Indlæg af nemocharley » 08 mar 2015 19:38

Håber du vinder den - pillefyr i den prisklasse SKAL virke fra dag 1.


Besvar