Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af JFinderup »

Hej i forum
Er der krav til minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder aka "brændselsmagasinet"?
Flere har den bygget sammen - men hvis man har en selvstændig beholder i stål og fyret fodres med snegl og faldskakt, er der så minimumskrav.
Jeg har googlet og kun fundet noget om afstand til brændbart materialer skal min. være 500 mm selvom det er beskyttet af ikke brændbart materiale. Skal pillebeholderen aka "brændselsmagasinet (BTV32)" også tolkes efter den regel?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af nemocharley »

det har jeg faktisk aldrig tænkt på - følger der ikke en opstillingstegning med i manualen? Eller har Atmos´ egen hjemmeside ikke nogen tegninger?

mit magasin er kompakt men selvstændigt/ikke sammenbygget på kedlen og det står klods op ad kedlen (se mit galleri). Fejeren sagde ikke noget til det, dem med pellux og kompaktmagasin har jo også fået deres godkendt.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af Lintz »

Mener ikke er der er nogen form for regel der. Der skal vel bare være en eller anden ordning der forhindre at en evt. brand kan udvikle sig ved at det brænder tilbage til magasinet.

Scotte/Woddy har jo en smelteslange der skal forhindre det. Andre har en eller anden form for vandtilslutning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af JFinderup »

I Atmos manualen skriver de en min. afstand på 1100 mm og henviser til en Tjekisk standard.
Det syntes jeg lyder højt og vil kræve en mindre balsal til fyrrummet - og er som skrevet en større afstand end BTV32 kræver til brandbart materiale.
Når man ser på de mange billeder af Scotte/Woody så syntes jeg at de røde pillebeholdere er tættere på.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af nemocharley »

men sneglen til a25eren har den ikke et støtteben som dikterer både afstand og vinkel?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af Lintz »

JFinderup skrev:I Atmos manualen skriver de en min. afstand på 1100 mm og henviser til en Tjekisk standard.
Det syntes jeg lyder højt og vil kræve en mindre balsal til fyrrummet - og er som skrevet en større afstand end BTV32 kræver til brandbart materiale.
Når man ser på de mange billeder af Scotte/Woody så syntes jeg at de røde pillebeholdere er tættere på.
Så vidt jeg har forstået på Scotte/Woddy skal smelteslangen bare være der.
At det så er fornuftig at sneglen er under 45 grader og at man derved havner lidt fra kedlen er en anden sag som ikke har noget med det du spørger om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af JFinderup »

Jo der er smelteslange og snegl på 45 grader dikterer selvfølgelig, men det gør ydervæggene også :o)
Nu er beholderen 8 kantet så der er lidt fleksibilitet og med mit ønsket layout ender jeg med 37 - 38 cm. Derfor vil jeg være lidt ked af at kravet var 500 mm ... og det er endnu mere træls hvis det virkeligt er 1100 mm!!
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af nemocharley »

mit bedste bud er at du kontakter fejer - men jeg håber da ikke at du skal til at flytte en væg?
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af JFinderup »

Det kommer jeg selvfølge til, han har været der en gang og vi har talt om rummet m.m.
Det bliver beholderen jeg flytter hvis det er, alternativt en anden beholder. Men denne var bare så dejlig rummelig, og kan den stå hvor jeg ønsker får jeg en anden væg fri til diverse reoler, værktøj, og bord til ølkrus :lol:
Jeg vil blot hører om der var nogle af alle jer andre der har selvstændige beholdere som har fået kommenterer fra jeres fejere om lige præcis den afstand.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

Minimumafstand fra pillefyr til pillebeholder

Indlæg af nemocharley »

efter bedste overbevisning tror jeg ikke du får et problem - fejer sagde som tidligere nævnt ikke noget til mig.

Besvar