Nyt fyrrum (BD90)

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Nyt fyrrum (BD90)

Indlæg af marcwinther »

Jeg skal have lavet nyt fyrrum til sommer, og har i den forbindelse haft min skorstensfejer-mester ude, for at høre ham om hvilke krav han stiller for at kunne godkende det. Mit kommende fyrrum skal være i min hal, og i "rummet" ved siden af, har jeg stald (heste) opbevaring af brænde, hø, halm mv. Skorstensfejeren kræver derfor at jeg skal have en branddør ind til stalden, samt at vægge og loft skal opfylde BD90. Væggene er intet problem, da de i forvejen er lavet i 75 mm. gasbeton. Men mht. loftet, er der pt. et træ-listeloft (12-13 mm.) og isoleret ovenpå dette med ca. 100 mm. glasuld. Kunne godt tænke mig Troldtekt-loftsplader, men kan jeg nøjes med at skrue dem fast på den eksisterende loftsbeklædning og dermed opfylde kravene til BD90, eller skal der yderligere til, såsom flere lag gipsplader o.l.? Synes det er meget svært at finde oplysninger på nettet omkring det her.

På Troldtekts hjemmeside, står der bare en masse om klassificeringer, DS osv., men dette hjælper mig ikke umiddelbart meget videre. http://www.troldtekt.dk/da/Produkter/Ak ... andsikring

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Nyt fyrrum (BD90)

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Kan desværre ikke svare dig på spørgsmålet, men blot konstatere, at du præcis som jeg er kommet
i den absolut sværeste klasse, nemlig med en stoker eller pillefyr i samme bygning som stalden.
Jeg havde heldigvis brandikkert loft i forvejen, i hele staldbygningen.

Men hey, i sidste uge havde jeg forsikringsmanden fra TopDanmark på besøg, og jeg skal da lige love
for han kikkede grundigt efter, studs til sprinkler, pulverslukker indenfor rækkevidde, og højst 35 meter
mellem mine pulverslukkere, respektivt i stuehus, staldlænge, og i laden, oplagets størrelse i m3,
lys armaturer fri for støv og spindelvæv, ordentlig og rydeligt overalt, branddør til staldbygningen,
dør til terræn fra brandcellen, brændcelle i orden med lofter og branddøre, kuppel over glødepærer, osv osv

Jeg købte BTV32 i sin tid, og læste den grundigt, inden jeg gik i gang, og fik fejeren på besøg inden
jeg gjorde projektet færdigt, og tror det har sparet mig for mange penge efterfølgende. Jeg tør ikke
tænke på forsikringspræmien, hvis noget af alt dette ikke var i orden, hvis de overhovedet ville forsikre
ejendommen.

Mange har i tidens løb med møje og besvær opsat troldtekt eller 2 lag gips i en gammel bygning,
og så lige fuget de 'skæve snit' med PU skum. Gør det ikke, PU skum er nemlig ikke brandsikkert, og både
forsikrings manden og fejeren kan godt se forskel på et splitsekund, for brandsikkert skum er nemlig rødt !

Alt ovenstående vrøvl er bare for at sige : gør det rigtigt og efter reglerne med det samme, det sparer dig
for en hulens masse penge, bøvl og besvær efterfølgende.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Nyt fyrrum (BD90)

Indlæg af MichaelK »

Her er et link til en BD90 opbygning: http://www.skorstensfejeren.net/index.p ... &Itemid=67
Du kan jo spørge din skorstensfejer, om Du må ændre det sidste lag gips til troldtektpladerne?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Nyt fyrrum (BD90)

Indlæg af marcwinther »

Tak for kommentarer til både Brandsen og Michael.

Jeg er netop interesseret i at lave det ordentligt fra start af. Jeg fik selv et stykke papir af min skorstensfejer med et eksempel på en BD90 etageadskillelse, magen til den Michael linker til. Men tænker bare at der må være flere veje til Rom. Hvis jeg nu stedet bytter en af de to lag gips ud med et lag gips samt et lag Troldtekt-plader (eller er det nok bare med et lag Troldtekt), hvis jeg vil undgå det øverste lag gulvbrædder/krydsfiner/spånplade, kan jeg så det i stedet ved f.eks. at smide noget mere isolering i osv. Så mangler lidt noget info omkring hvad de forskellige ting "giver", for til sammen at opfylde BD90. Kan man evt. slække på kravene hvis der installeres sprinklere eller anden brandslukning. Er der flere eksempler i BTV32 som man kan bruge til noget? Kan være min skorstensfejer vil låne mig hans eksemplar i et par dage.
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Nyt fyrrum (BD90)

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Der er kun ét eksempel på etageadskillelse i BTV32, og det er præcis det der er linket til
i ovenstående indlæg.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Besvar