Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forventet levetid på pillefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
calle

Forventet levetid på pillefyr.

Indlæg af calle » 06 mar 2015 08:16

nemocharley skrev:20+ år håber jeg. Den er købt til at skulle holde længe.

Synes stadigvæk at de gamle støbejernskedlers lange levetid er noget man bør efterstræbe (men self ikke deres effektivitet eller bøvlede rengøring). Min gamle Salamander blev 45 år gammel og har været brugt til træ, koks og olie.
Den kan jeg slå. Min Salamander blev 54 år, og fejlede intet, selv om den også havde været anvendt til koksfyring.

Venlig hilsen


nemocharley

Forventet levetid på pillefyr.

Indlæg af nemocharley » 06 mar 2015 10:32

Jeg skulle have skiftet en plade på den hvis jeg skulle have brugt den til pillefyring. Jeg tænker den såmænd nok kunne have tøffet videre mange år endnu, hvis jeg havde valgt det.

calle

Forventet levetid på pillefyr.

Indlæg af calle » 06 mar 2015 10:36

nemocharley skrev:Jeg skulle have skiftet en plade på den hvis jeg skulle have brugt den til pillefyring. Jeg tænker den såmænd nok kunne have tøffet videre mange år endnu, hvis jeg havde valgt det.
Det samme her, men blev frarådet det pga. virkningsgraden.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Forventet levetid på pillefyr.

Indlæg af Lintz » 06 mar 2015 13:56

nielshm skrev:Nu i min jagt på nyt pillefyr, så er der en parameter som er svær at finde svar på.
Nemlig hvordan ser det ud med reservedele, når modellen udgår af programmet. De fleste vil ikke rigtig sætte et antal år på og undskylder sig med standardkomponenter, men der er jo altid noget som er voldsomt produktspecifikt.
Hvad vurderer I som realistisk levetid på det fyr I har i dag? Jeg vil da sige mindst 15 år, men det kan gå begge veje.
Jeg ville gøre det samme idag som da jeg købte mit fyr for godt 3 år siden - Gå efter et populært mærke = anerkendt producent.
Min holdning var at holde mig langt væk fra f.eks VVS-eksperten som mange gange har nogle billige fyr. Men har opfattelsen af at det er fyr som bliver lavet i små partier.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

dannidines

Forventet levetid på pillefyr.

Indlæg af dannidines » 06 mar 2015 14:07

Enig med Lintz, dog ikke vedr. Vvs-eksperten og "små parti" tendensen - biomax har eksisteret i mange år og de har da også ekoheat - ikke fyr jeg ville vælge, men stadig


nemocharley

Forventet levetid på pillefyr.

Indlæg af nemocharley » 06 mar 2015 14:20

atmos er ellers billig ved vvseksperten lige nu - 20500 for en d14p - og atmos har været her siden 1930erne hvis jeg husker ret :)


Besvar