Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

dampspæring

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
ClausH99
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10 jan 2015 19:01
Mit fyr: Maxi multi-heat 2,5
Areal: 210 + 250
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted
Givet likes: 1 gang

dampspæring

Indlæg af ClausH99 » 04 mar 2015 16:43

hej,

Jeg er ved at efterisolere mit gamle hus.
jeg har lige fået 80 mm i hulrum og har tænkt mig at ligge yderlige 50mm på ydervæggene og mod loft.

1) ydervæggene skal de have dampspæge mod væggen eller imellem isoleringen og den nye gips væg?
og er der noget med at man skal lave huller i det gamle pudslag/maling for at væggen kan ånde?

2) lofterne ved jeg ikke om skal have dampspære, for halvdelen af førstesalen er isoleret. det vil sige at halvdelen at stuen faktisk skulle have dampspære men kan man det? eller skal jeg ligge dampspære på hele loftet i stuen selvom der er isoleret på førstesal?
og hvad nu hvis jeg vælger på et senere tidspunkt at isolere resten af førstesalen, sker der så noget ved det?


calle

dampspæring

Indlæg af calle » 04 mar 2015 18:17

Hej Claus.

Vedr. pkt 1, så efterisolerede jeg en kold nordvæg indefra med 50 mm. isolering. Det var en væg, der var tapetseret med væv, og det lod jeg blot sidde, som det var. Jeg satte dampspærren mellem isoleringen og den nye gipsvæg. De er flere år siden, og jeg har ikke haft nogen problemer. Ydermuren er malet med åndbar maling.

Venlig hilsen

Brugeravatar
ClausH99
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10 jan 2015 19:01
Mit fyr: Maxi multi-heat 2,5
Areal: 210 + 250
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted
Givet likes: 1 gang

dampspæring

Indlæg af ClausH99 » 04 mar 2015 18:40

min endevæg i stuen, var isoleret med 100mm det valgte jeg heldigvis at pille ned og lave om nu hvor jeg alligevel skulle lave de andre vægge!
den var fuld med skimmel inde på pudsvægge og der var dampspære mellem iso og ny gips. så var der en der sagde det var pga at ydervæggen ikke kunne ånde pga at den var malet og tapetseret. nu har jeg pillet tapeten af og lavet en masse huller i væggen, så må jeg bare håbe på det bedste! men man finder jo først ud af det når man piller det ned igen :shock:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

dampspæring

Indlæg af Ollii » 04 mar 2015 18:44

indvendig isolering af en kold ydervæg kræver lige lidt opmærksomhed. Sæt dig godt ind i hvordan og få målt fugt i væggen inden. Alt efter husets opbygning.
Et hulrum til at væggen kan ånde er heller ikke at foragte.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
ClausH99
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10 jan 2015 19:01
Mit fyr: Maxi multi-heat 2,5
Areal: 210 + 250
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted
Givet likes: 1 gang

dampspæring

Indlæg af ClausH99 » 04 mar 2015 18:59

ja det er ikke til at blive klog på syntes jeg, der er så mange meninger om det.. her er der en hvor dampspæren ligges imellem de 2 lag gips https://www.youtube.com/watch?v=L8o2sSoIvY0

så hvor skal man dog ligge den?

på denne måde får jeg bare meget svært ved at lime pladerne sammen :roll:


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

dampspæring

Indlæg af Ollii » 04 mar 2015 19:07

ClausH99 skrev:ja det er ikke til at blive klog på syntes jeg, der er så mange meninger om det.. her er der en hvor dampspæren ligges imellem de 2 lag gips https://www.youtube.com/watch?v=L8o2sSoIvY0

så hvor skal man dog ligge den?

på denne måde får jeg bare meget svært ved at lime pladerne sammen :roll:
Men det er altså ikke bare lige sådan. Tag evt. kontakt til en fagmand inden for indeklima de ved nogle ting.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
ClausH99
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10 jan 2015 19:01
Mit fyr: Maxi multi-heat 2,5
Areal: 210 + 250
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted
Givet likes: 1 gang

dampspæring

Indlæg af ClausH99 » 04 mar 2015 19:13

Ollii skrev:
Men det er altså ikke bare lige sådan. Tag evt. kontakt til en fagmand inden for indeklima de ved nogle ting.

Mvh.
og hvor kan man mon finde sådan en?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

dampspæring

Indlæg af Ollii » 04 mar 2015 19:32

ClausH99 skrev:
og hvor kan man mon finde sådan en?
Hurtig søg.

http://www.radonhuset.dk/skimmelsvamp_test.html
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
ClausH99
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10 jan 2015 19:01
Mit fyr: Maxi multi-heat 2,5
Areal: 210 + 250
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Ringsted
Givet likes: 1 gang

dampspæring

Indlæg af ClausH99 » 04 mar 2015 19:49

kan ikke se at de skulle have noget at gøre med efter isolering af et hus!
jeg er godt klar over at der har været skimmelsvamp i huset. men jeg er jo ved at renovere huset, så der vil jo aldrig komme samme indeklima som der var før, i renoverningen er der lagt gulvvarme over alt, som jo også giver et andet indeklima!

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

dampspæring

Indlæg af Ollii » 04 mar 2015 20:13

ClausH99 skrev:
kan ikke se at de skulle have noget at gøre med efter isolering af et hus!
jeg er godt klar over at der har været skimmelsvamp i huset. men jeg er jo ved at renovere huset, så der vil jo aldrig komme samme indeklima som der var før, i renoverningen er der lagt gulvvarme over alt, som jo også giver et andet indeklima!
Efter isolering kan jeg også Google. :-)
De ved meget om skimmel og har netop stødt på mange af efterisoleringens fælder i deres søgning efter skimmelsvamp.
Derudover kan de måle fugt i dine bygningsdele før du lukker dem af. Sidste plus er at de ikke tjener penge på isoleringen så de er helt upartiske med fugt/isolerings problemer. Det var tænkt som konsulentbistand.

Denne er måske bedre.

http://renoveringskonsulenterne.dk/om-os


Men det koster selvfølgelig lidt i reglen. Dog intet i forhold til u korrekt efterisolering.

Jeg har ikke selv hverken tilknytning eller interesse i givne link. Som sagt bare en hurtig søgning.

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar