Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem har den største?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 10:34

Oldgaard skrev:
Det termografikamera som du har bakset sammen, er det muligt at høre lidt mere om hvordan du har klaret det ?
Jeg har købt nogle dele og sat sammen:
  • Termografi-kamera med video-signal udgang, model TEi direkte fra et firma i Kina.
    Mikro-DVR med fire indgange, memory kort, PiP etc, fra firma ZowieTech, også i Kina
    Bullet kamera, fiskeøje (eller i hvert fald, meget vidvinklet)
    Hjemmelavet metal-stativ med underhængende vægt, stabiliserer kameraet.
    Diverse kabler, skruer, velcro med selvkæb etc
Samlet pris, ca 2011 mener jeg det var jeg købte det, ca 20 000 DKK, samt nogle timer brugt på research og at bygge det sammen. Jeg ville lave en video termigrafi produktion eller noget, så bestilte diverse domæner f.eks. www.videothermography.com men det er ikke blevet til noget endnu. Måske aldrig, jeg må fokusere på det som er vigtigst.

I dag kan man købe små termografi add-on kameraer til iPhone og Android, som også kan tage video. Det er dog væsentligt dårligere kvalitet, og ikke to billeder i et som i mit setup.


nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 11:39

LGB skrev:
Jeg har fået ændret vedtægterne i foreningen så man kan sætte solfangere op i op til 50% af tagets areal. Da jeg kun benytter halvdelen af sydsiden, er det kun knap 25% af arealet der er dækket af solfangere, da der også er et skur. Samlet tagareal er ca 2 x 60m2 for huset, samt 2 x 6,5 m2 for skuret, dvs faktisk er det omkring 21% der er dækket. Hvis jeg satte solfangere på skuret også (muligvis kun solceller, altså uden varme), så ville jeg komme op på ca 31%, stadig langt under de maksimale 50%.

Der må ikke installeres fyr af nogen art i hvert rækkehus, hverken pejs, piller, brændeovn, olie, gas, halm (!) eller lign. Ikke engang el-varme må installeres - "hvis det er rigtigt" - men der er en hel del medlemmer der alligevel har installeret elektrisk gulvvarme i stue-etagen. Da soklerne ikke er isoleret er gråspurvene henrykte - og der skal ikke ryddes sne i haven da der ikke ligger sne op ad husene ved normalt snefald, indtil flere meter væk. Mit hus er så en undtagelse, pga sokkelisoleringen ligger sneen helt op af murene, jeg har jo stoppet varmen fra at undslippe soklen.

Så er der min solvarme: Skal man ha tilladelse til at installere varme-tanke? Så længe jeg ikke brænder noget af, hverken el eller brændsler, så er det jo enten solvarme eller foreningens gas jeg varmer mig ved.

Så ... det er vel sådan "jeg har fået lov" til at installere det.

Den 7500 liter store regnvandstank (fra Graf i Tyskland) fylder det meste af baghaven, sammen med to faskiner, men da det er gravet ned er der jo ikke noget at se. Forhaven kunne holde en tank mere, måske 2500 liter - i beton og UV sikret, så kunne jeg lave et system med dobbelt filtrering, dernæst UV stråling med LED UV lys (meget effektivt, holdbart OG bruger næsten ingen energi) - sådan så jeg med partikel filter og aktivt kul kunne lave nærmest kemisk rent vand (men nu er vi vist lidt off topic!)

Det er en prototype/test-bed for de her ideer, og ja, det har taget lidt overhånd. Og spørg ikke om tilbagebetalings-tid - for prototyper er dyre.

Min mission er IKKE at patentere noget men at bringe det i open source format, så det kan spredes så meget som muligt.

Tænk alt den energi vi kan spare, for ikke at tale om nedsat forurening SAMT mindre afhængighed af f.eks. arabisk olie og russisk gas!
Fornemt :) - det er sådan et indlæg der kan holde mit humør højt resten af dagen :great:

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 12:18

nemocharley skrev:
Fornemt :) - det er sådan et indlæg der kan holde mit humør højt resten af dagen :great:
Det var da fint, nu du alligevel var så tidligt oppe en søndag morgen!

I øvrigt har jeg måske løst et problem med tre utætte palletanke med vand som ellers skulle virke som mellemlager:

Billede

Ved at separere de tre tanke med en veksler og separat pumpe, kan jeg nok bruge dem alligevel som de er. De er ellers utætte i toppen, så når de bliver helt fyldt op, så siver der en smule vand ud. Ikke meget men nok til at det er FOR meget. Så ideen er at fixe det ved at holde en luftlomme i toppen, og separat (via veksler) fra de andre systemer.

Er jeg off topic nu? Anyway, jeg tror nok jeg - i hvert fald for rækkehuse - er med i opløbet for "Hvem har den største" icon_cheesygrin.gif

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Landlyst » 01 mar 2015 14:05

nemocharley skrev:
Fornemt :) - det er sådan et indlæg der kan holde mit humør højt resten af dagen :great:
8.gif Ja viste bare at den gik i bukserne når du læste om dette..... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 14:38

Du må da indrømme, at det er ret blæret Landlyst :)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Landlyst » 01 mar 2015 15:00

nemocharley skrev:Du må da indrømme, at det er ret blæret Landlyst :)
Seriøst? :shock: Jeg er nok mere forfærdet over hvad det koster og om man overhovedet kan sælge sådan et rækkehus igen.... :shock: Der er flere ting som jeg nok ville være nervøs ved... Nu har jeg ikke nogen ide om hvordan tingene er udført men ser nogle risikoer for trælse skader...

Og så tænker jeg måske man skyder gråspurve med kanoner... icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 15:05

Ja jeg er seriøs.

At strække sig så langt som enkeltperson for at skabe en bedre verden for sig selv og sine medskabninger, det er synes jeg er prisværdigt.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Hvem har den største?

Indlæg af Landlyst » 01 mar 2015 15:13

nemocharley skrev:Ja jeg er seriøs.

At strække sig så langt som enkeltperson for at skabe en bedre verden for sig selv og sine medskabninger, det er synes jeg er prisværdigt.
Jojo det er jeg godt klar over du er... icon_cheesygrin.gif Men ja men jeg er jyde og bonde... Kan ikke lade være at tænke om det kan gå...
Økonomisk kan det helt sikkert ikke... Om det kan i det store perspektiv.... Tja... hvor meget co2 er der gået til at lave solfangerne? Er ikke helt overbevist om det er et godt regnskab i sidste ende...

Men ideologien er jo god nok... Men spørgsmålet er om målet helligere midlet? :|

Tænker også det havde været smartere at lave gulvet om i stedet for at lave det udvendigt...

nemocharley

Hvem har den største?

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 15:20

det er jo eksperimentelt - og klart andre løsninger kan vise sig at være smartere/sikrere/billigere/grønnere etc. - men LGB´s indsats her er jo med til at fremme en afklaring.

Den der med hvor skadelig produktionen af diverse elementer er er en rigtig god pointe - vi ved det jo ikke. Steen Møller og Bonderøven har nok fat i den lange ende, når man ser prismæssigt på det - genbrug, forsimpling, livsstilsændring osv.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvem har den største?

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 16:09

Jeg kan godt forstå nogen er reserverede, og andre begejstrede.

Jeg har mødt mange tvivlere, og uden dem der tvivler på at det kan virke, og kan betale sig, havde jeg aldrig kunne drive det så langt - og tak for det.

Da Apple for knap 10 år siden kom ud med den første iPhone, var jeg blandt dem der sagde ...

hvad vil i så lige med en telefon, skulle i ikke hellere lave computere og mp3 afspillere? Der er jo allerde Nokia, Ericsson m.fl., dem kan i aldrig indhente. Det med stylus er prøvet før, folk vil ha et rigtigt fysisk keyboard på deres telefon. Touch skærm? Hvad er det for noget, der kommer jo fingre på skærmen og hvordan skal man ramme de små taster?


Da jeg så så en iPhone første gang, kunne jeg godt se pointen. Nogen skal bare lige vise først hvor simpelt det i virkeligheden er, så er det bagefter nemt at se "Hvorfor har vi ikke gjort sådan for lang tid siden?"

På kort sigt kan det ikke betale sig at investere i hverken solceller eller solfangere, men på lang sigt? Hvor lang tid skal et hus holde? Der er ret få bevægelige dele her, mest et par pumper og nogle ventiler. Jeg viser at det virker, lave en wiki agtig side hvordan det er gjort - og så er det op til husejere, entreprenører mm, hvad de synes.

Det har været ekstra omstændigt at bygge et eksisterende hus om, i stedet for at bygge et nyt. Men det her er så mit "legehus", en prototype eller test-bed, hvor jeg har lært en masse. En dag vil jeg gerne bygge et super-plus-energi-hus, som også kan føde to el-biler, køre hybrid ø-drift på strømmen mm, og i øvrigt være præcis som jeg vil ha det, på alle måder. Men først og fremmest skal jeg bevise at det virker som forventet.

De fleste idag tænker solceller, når man snakker solenergi. I 80'erne, da solceller var noget der sad i en lommeregner, tænkte alle termisk, når man sagde solenergi. Termisk solvarme - som det virker de fleste steder idag - giver "gratis varmt vand det meste af sommeren", og i mange tilfælde spæder det lidt til varmen i forår og efterår. Men opvarmning om vinteren? Det er prøvet, og fundet i uorden. Ligesome HP prøvede tablets i 90'erne - og fejlede - så blev det "gjort rigtigt" over 10 år senere, og ... bare fordi et princip er "bevist" til ikke at virke, kan det jo være at det er implementeret forkert.

Jeg går efter helt at eliminere behovet for at brænde noget af, for at holde varmen og tage et varmt bad. Lad solcellerne give strøm til fjernsyn, mobiltelefon, computer mm, og så kan de tunge "dumme" forbrugere som varmt vand og opvarmning drives direkte - dog tidsforskudt - af solen.

Tænkt engang at have et hus der er helt uafhængigt af fossil afbrænding: Ikke engang el, men hvor "batteriet" oplades om sommeren og på solskinsdage, og holder varmen året rundt. Oliepriser? So what, jeg laver min egen energi. Købt og betalt, bilen kører på strøm, huset på solvarme, vandet fra regnvand - så kan i komme med alle de prisstigninger i vil, jeg er ikke stavnsbundet til nogen.

Alle prototyper er dyre, hvis det ellers ikke bare er en kopi af noget eksisterende. Der er teknologier anvendt her, nogen mere kendte end andre, og i den kombination de er udført, giver det samlet en løsning hvor der suges maksimalt energi op, og gemmes langvarigt.

Men ja, det kører ikke helt endnu - og selv når det gør (forhåbentligvis til sommer), så skal jeg igennem en hel sæson for virkeligt at vise tvivlerne hvad det går ud på. Skepsis er sundt, og ikke mindst utroligt motiverende. Hvis det ikke var for tvivlerne og naysayerne, så havde jeg nok givet op for længst. Jeg er for lang tid siden nået forbi det punkt hvor der ingen vej tilbage er. Og nu er jeg så tæt på målet - at den SKAL squ køres hjem. Helt hjem. Også hvis der skal gåes lidt over gevind, kan jeg komme op i plus-energi skal jeg nok få opmærksomhed, også lige uden for den lille andedam kaldet Danmark.

Om det så i de fleste tilfælde kun bliver en delvis implementering i nyt og eksisterende byggeri, så har jeg i hvert fald vist hvor langt man kan gå.

Der skal ikke være nogen bagefter der kan sige "Ah, det der solvarme pjat, det er vist kun til varmt vand om sommeren".


Besvar