Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Byg en vejhøvl men hvordan?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af Ole S. » 30 mar 2008 10:56

Hej

Jo jo har skam været igennem hele møllem med hjemmebygget vejhøvl (dog en kammi der lavede den). Hvor vi boede før var der 500m grusvej.

Den var bygget efter dette princip, dog slet ikke så fin og heller ikke bugseret men liftophængt. Og så med kun to skær, som blot var et par stykker I-jern lidt skrotstillet i.f.t hinanden.
http://www.industribasen.dk/annoncer/br ... t_Vejhoevl
Og det virker bare rigtig godt.

Dette princip, det duer bare ikke og du får aldrig din vej jævn, vist mere beregnet til at jævne jord på marken.
http://www.jp-mobilservice.dk/pages/vejhovl.php

Findes der ikke noget brugt, som du kan erhverve for en rimelig penge?? Dit projekt med en omvendt aflæsservogn, lyder lidt hmm og meget kompliceret.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af ktm » 30 mar 2008 11:32

jojorsal skrev: Derudover kom jeg jo hjem til 1 km grusvej der lignede noget der er løgn, fuld af huller som de jo tit bliver, den skarpsindige læser vil selvfølig undre sig over hvordan vejen er blevet fuld af huller når jeg ikke har været hjemme men jeg er i den uheldige sitiuation at hvis man kommer fra Vejle og skal ud på Vejlefjord Centeret (et konference- og behandlingscenter med temmelig mange nye brugere) og man har sat en af disse her GPS navigator til med indstillingerene "korteste vej" ikke "hurtiste vej" så bliver de ledt op af min grusvej, igennem gårdspladsen, hvor de dog må erkende at resten af vejen (en dårlig markvej), der primært er for traktorer eller 4WD, også vender de om og kører tilbage igen. S.... træls men der er ikke noget jeg kan gøre ved det, jeg har forsøgt. Jeg har så nu besluttet mig for at ville have en vejhøvl men de koster jo op til flere formuer, og ser ud til at være relative nemme at bygge selv. Er der nogen der har erfaring med sådan et projekt og hvor kommer man evt billigst til nogle I bjælker i korte stykker 2-2,5 m. Jeg har et 3 punkts ophæng fra en hø-vender til at lægge, der ud over har jeg en rigtig slidt aflæsser vogn jeg gerne vil ofra på projektet, jeg har også tænkt på om jeg kunne bruge en lille gammel gødningsspreder fra bøgeballe i projektet mht noget udlægning af stabilgrus, den står nemlig også bare og glor. 8)
Jeg har skam også været ledt ud på korteste vej via min GPS. Det var den vej Chr. IV brugte, når han skulle fra Århus til Odder. Vejen blev dog nedlagt tilbage i slutningen af 1800tallet!
På billedet af 24. junu 2007 ser man resultatet:

Det var nu mere en hjemmelavet vejhøvl, jeg ville vise.
På billedet af 30. marts 2008 ses at jeg har brugt et almindeligt dozerblad som grundlag og så nogle I-bjælker.
Den venstre står op, for ikke at skære sig ned i vejen, men glide oven ad som en mede. Tværbjælkerne ligger på siden for at kunne føre materialerne ind mod midten af vejen.
Den højre bjælke ligger også på siden for at kunne skære sig ned i rabatten.
På taktoren sænker jeg så liftarmen mere eller mindre, for at skrabe materialet ind fra rabatten.
Ærgerligt at billederne kommer ind i omvendt rækkefølge.

Har man en vej, der ligger i plan med eller endnu bedre lidt over omgivende terræn, handler det om at få den højst på midten, så vand kan løbe af, i stedet for at blive stående i hjulsporene.
Det er helt utrolig så meget materiale man kan skrabe ud af rabatterne og det er nødvendigt at få gjort, så ikke rabatterne danner volde, der forhindre vandet i at løbe af vejen.
Til sidst bliver midten af vejen måske for høj, så Morris Mini og Alfa 159 skraber imod :great:
Så stiller jeg høvlen vandret og rager det højeste af og får lagt det ud i sporene, så man ikke skal høre på vrøvl fra disse lavstammede typer, nabo/legekammerat og søn!
Vedhæftede filer
30.marts 2007 002 [Desktop Resolution].jpg
Bemærk de langsgående bjælkers position
30.marts 2007 003 [Desktop Resolution].jpg
Det lille skær på siden af doxerbladet er til at holde på materialerne, men skal være højere
30.marts 2007 004 [Desktop Resolution].jpg
30.marts 2007 001 [Desktop Resolution].jpg
Høvlen set fra venstre. Bemærk at den er flydende ophængt i et par kæder.
24.juni 2007 027 [Desktop Resolution].jpg
En sløj vej at blive ledt ind på af GPS. Vejen var nedlagt i 1800og hvidkål, bare ikke i Garmins kortmateriale.
mvh
ktm

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af ktm » 30 mar 2008 12:01

Nå, jeg blev kastet af i mit forsøg på at beskrive meningen med vejhøvlen???

Ideen med at vejhøvlen er flydende ophængt er at den skal glatte buler og lunker ud.
Denne her er godt og vel 2 meter lang og slæbes uafhængigt af traktor eller støttehjul. Dvs den vil ride tungt med hele sin vægt på toppe og kan ikke dumpe ned i lunker, pga dens egen længde og stivhed.
Problemet ved at have en meget fin og jævn vej er at f.eks. Posten kører som død og helvede stærkt! :-(
mvh
ktm

jojorsal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2008 09:38

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af jojorsal » 30 mar 2008 20:28

Tak for den gribende beskrivelse, billedet af bilen med campingvogn kunne være taget på vores vej, altså den der kun var beregnet til 4WD og traktorer, hvis den høvl du har illustreret, virker så er det jo i virkeligheden ikke meget der skal til, så nu er det vist bare at finde tiden til at komme igang.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af ktm » 30 mar 2008 20:35

jojorsal skrev:, hvis den høvl du har illustreret, virker så er det jo i virkeligheden ikke meget der skal til, så nu er det vist bare at finde tiden til at komme igang.
Hvis den virker!!! :shock: :shock:

Du kan jo komme på visit og ved selvsyn iagttage Odsherred fineste grusvej! 8)

Jeg har lige været over grænsen!!!! :P Såehh jeg kan byde på en pils! :)
mvh
ktm


jojorsal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28 mar 2008 09:38

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af jojorsal » 30 mar 2008 20:53

Takker for tilbuddet, lyder fristende jeg bor bare lidt langt væk, Stouby mellem Juelsminde og vejle

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af coctail » 30 mar 2008 21:26

Den lette løsning: en tung H-bjælke på ca 2-2½ meter + 2 kæder.. Det kan jævne vejen..

Den "rigtige" (proffe) løsning, skal du bruge følgene:

2 stk kraftig vinkeljern (Vj), vil forslå 5x50x100, som vanger (den store flange skal ligge vertikalt)
3 stk T- eller Vj med en højde på mindst 100mm og gerne 10mm i tykkelsen, da det bliver slidt.. den avancerede model har udskifteligt og hærdet skær - det er en anden sag.
Og så skal der bruges lidt forskelligt fladjern til 3-punkt-ophænget, samt noget kraftigt kæde, til et flydene ophæng (høvlen skal kunne bevæge sig frit, for at jævne vejen bedst).

Jeg vil opbygge høvlen således,at den 1. høvl vender lidt skrå, dog ikke i vejens fulde bredde ( -200mm). Høvl nr. 2, vil jeg sætte væsenligt mere skrå (65-70 grader), og den må heller ikke være lige så bred som vejen (igen -200mm).. Den 3. skal så være vinkelret på vejen/rammen og i vejens fulde bredde.

Jeg kan dog ikke lige huske om en grusvej skal være højst eller lavest på midten, det kan i andre nok svare på, og så høvlen laves efter det.

Det skal siges at jeg undersøgte sagen, da jeg på hovedforløb 2 (smedeudd) overvejede at bygge én, men en af lærene spurgte om vi ikke vil bygge nogle cykelskure istedet.
Last edited by 3 on coctail; edited 30 times in total
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af MichaelK » 30 mar 2008 21:32

coctail skrev:
...Jeg dog ikke lige huske om en grusvej skal være højst eller lavest på midten, det kan i andre nok svare på, og så høvlen laves efter det.
En vej bør være højest på midten, da vandet skal kunne løbe af og ikke samles i midten.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af coctail » 30 mar 2008 21:47

her kan du se et billede af havd jeg mener http://www.erhvervspladsen.dk/Ads/Sales ... p?id=13771
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Byg en vejhøvl men hvordan?

Indlæg af coctail » 30 mar 2008 21:47

Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Besvar