Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solvarme ved denne årstid

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

solvarme ved denne årstid

Indlæg af Flemming DJ » 09 jan 2015 00:14

I december har vores med 9 m2 effektivt areal kunnet levere hele 41 kWt på 23 timer.

Så det er ikke meget, ja faktisk mindre end på en enkelt dag i sommerhalvåret.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


dannidines

solvarme ved denne årstid

Indlæg af dannidines » 09 jan 2015 07:47

NBE's Suncomfort og V6 kan kobles sammen således VVB køles når den bliver for varm og omvendt kan kalde på varme hvis for kold - der ligger et diagram på NBE hjemmeside mht. Kabling mellem styringerne.

RTB, med udvidelsesprint, kan styre både kedel og pumpeblok = solfanger og pillefyr er en unit og man behøver ikke en solfangerstyring! Jeg har en BETA firmware på RTB hvor solfangerdelen er integreret, men der mangler en enkelt funktion før jeg kobler solfangerdelen over på RTB.

Personligt, så syntes jeg integrationen af solfanger er kærkommen. Jeg deltog i NBE design/tegnekonkurrence i 2011 hvor jeg foreslog et setup a la det som er kommet nu :)

Mener dog flere andre mærker har solfangerstyring integreret, bl.a. Hapero, MGM (?)

Knuddi skrev:Hvordan snakker styring sammen med fyret? Kan se du har noget udvidelse print på. Din styring på RTB er det ikke V10 Styring? Starter pumpe fra fanger ved given temp? Eller hvordan er dit strikket sammen?

Walther12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

solvarme ved denne årstid

Indlæg af Walther12 » 10 jan 2015 19:34

Man skal også være opmærksom på, at på denne årstid kan det være at når temperaturen er høj nok til solfangerne giver besked på at den skal køre kan det være at den trækker varme ud af tanken og op til solfangerne i stedet for, noget af tiden. Så der skal være en stor forskel på Delta T inden pumpen starter.

Det er den erfaring jeg har med mit anlæg.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

solvarme ved denne årstid

Indlæg af LGB » 28 feb 2015 11:12

Jeg har ikke fået DL bussen på min UVR1611 til at virke endnu, så jeg kan ikke logge produktionen. Men så længe der bare er halvskyet eller bedre, så kører produktionen derudaf!

For det første har jeg solfangere som fokuserer sollyset ca 3:1, derudover har jeg mulighed for at gemme varmen i fundamentet (og senere, også under huset samt i andre lagre). Det er afgørende for solvarme at man har så kolde og store lagre som muligt, for at kunne suge så meget som muligt. Radiatorer er yt, mens gulvvarme og jordlagre er in!

På en dag omkring frysepunktet hvor der er helt klar himmel topper jeg med næsten 50 grader i fangerne, på trods af at jeg kører varme både i fundamentet og i varmtvands-bufferen.

Jeg glæder mig til at kunne logge hvor meget der faktisk produceres.

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

solvarme ved denne årstid

Indlæg af Knuddi » 28 feb 2015 11:30

Hvor stort et anlæg har du?


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

solvarme ved denne årstid

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 07:15

Knuddi skrev:Hvor stort et anlæg har du?
Hvis det er mig du mener? For et rækkehus: Nok noget mere omfattende end gennemsnittet:

28m2 hybrid solfangere som giver ca 3 kWp el og 15 kWp varme (muligvis mere varme, mindre el, det vil vise sig til sommer). 12 x Solarus PV-T solfangere. Danfoss Unilynx 3600 inverter. Skur med Øst-Vest vendt 45 grader tag på 2 x 6,4 m2 kunne jeg muligvis godt tænke mig at sætte solceller på, for at give ekstra strøm tidlig morgen og sen aften (sidstnævnte er kun på "en eller anden dag" stadiet)

Utallige varmelagre, korttids, mellemtids og langtids lagring. Ikke alle er aktive endnu, pt kører jeg varme i soklen samt varmtvandsbuffer (som giver varmt brugsvand og gulvvarme i ca halvdelen af stue-etagen).

Der er også en regnvands-tank i jorden på 7500 liter med ca 5000 liter faskine til overløb, som forsyner både det her hus samt naboen med vand til toiletskyl og tøjvask (det er ca halvdelen af en normal husstands forbrug). Hvis jeg kan få det godkendt, vil jeg installere en ekstra tank som er UV bestandig, så jeg kan filtrere og desinficere i sådan en grad så vandet bliver renere end forsyningsvandet: Varmt vand og alt vand bortset fra enkelte haner dedikeret til drikkevand ville så komme primært fra regnvand.

Målet er at bliver selvforsynende med 90% eller mere

- Varmt vand
- Opvarmning
- Elforbrug
- Vandforbrug

Sidegevinster ved regnvand: Tager brodden ved skybrud og skåner dermed kloakken. Frigiver mere grundvand til drikkevand, i stedet for at sende regnvandet ud i havet (som i forvejen har stigende vandstand). Giver ingen kalkaflejringer i vaskemaskine/bad/wc/vaske etc.

Mit system alene vil ikke ændre på verdensbilledet, men forhåbentligvis vil det fange politikere og entreprenørers interesse når jeg demonstrerer hvor meget man faktisk kan få ud af den sol og regn der rammer taget.

Og så er der ikke engang vindkraft ind over - en lille helix vindmølle på taget ville være super - men chancerne for at få lov at sætte en op i det her rækkehus kvarter er nok ikke store!

nemocharley

solvarme ved denne årstid

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 07:22

:great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great:

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

solvarme ved denne årstid

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 08:08

nemocharley skrev::great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great: :great:
Ja, ak, hvem der er oppe en søndag morgen, for at skrue på sit solvarme-system :shock: !

Så jeg er ikke den eneste der ikke sover brandert ud icon_cheesygrin.gif

nemocharley

solvarme ved denne årstid

Indlæg af nemocharley » 01 mar 2015 08:16

Nu hvor vinteren går på hæld så er det bedste jeg ved at stå tidligt op i weekenderne og få så meget lys ind i fjæset som overhovedet muligt - det føles som at vågne til et nyt år.

Jeg håber når du får lidt flere driftserfaringer at du vil skrive om dit anlæg inde under 'mit fyrrum og mine indstillinger' - det du render og laver skal simpelthen ud til så mange som muligt :)

Hvad er din back-up varmekilde egentlig (den primære må jo næsten være solen)? Er du på fjernvarme?

På mit mere beskedne anlæg er det jo trods alt pillefyret, som leverer det meste af varmen.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

solvarme ved denne årstid

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 08:46

nemocharley skrev:Nu hvor vinteren går på hæld så er det bedste jeg ved at stå tidligt op i weekenderne og få så meget lys ind i fjæset som overhovedet muligt - det føles som at vågne til et nyt år.

Jeg håber når du får lidt flere driftserfaringer at du vil skrive om dit anlæg inde under 'mit fyrrum og mine indstillinger' - det du render og laver skal simpelthen ud til så mange som muligt :)

Hvad er din back-up varmekilde egentlig (den primære må jo næsten være solen)? Er du på fjernvarme?

På mit mere beskedne anlæg er det jo trods alt pillefyret, som leverer det meste af varmen.
Desværre er jeg jo lidt malplaceret her på Stokerpro: Der er fælles varmecentral for ca 100 huse - og der er tinglyst "tvungen" fjernvarme, selv om man intet bruger skal man stadig betale ca 5 000 kr pr år. Men det er så min backup. Der er altså hverken pillefyr, masseovn eller pejs her! Håber alligevel jeg må høste og plante erfaringer, dele dem med jer andre, selv om jeg ikke er "på piller".

Sjovt nok - så har jeg tænkt mig at bruge fjernvarmen den modsatte vej - som ekstra "sikkerhedsventil". Fjernvarmen kommer ind ved ca 65 grader. Hvis nu jeg ikke kan suge nok varme op fra mine solfangere, og alle lagre er på maks temperatur (ca 100 grader for 1000 liter varmtvands beholder, 65 grader for resten af lagrene og rør dertil), så kan jeg bare åbne for fjern-"varmen" - hvis varmtvands beholderen er 100 og fjern-"varmen" er 65, så vil varmen jo gå den modsatte vej. Gratis varmt vand (eller tilskud) til 100 huse på en sommerdag, mens jeg kan fortsætte med at køle mine solceller/fangere ned. Jeg har endda købt en moderne varmemåler, som i stil med moderne el-målere har to målere: Den måler også et negativt delta-t - i det tilfælde som nævnt ovenfor.

Omend jeg ikke forventer nogen præmie fra foreningen, så vil det alligevel være fint at kunne dokumentere hvis jeg ligefrem giver resten af medlemmerne en besparelse på gasforbruget til varmecentralen.

Tænk hvis min "produktion" til foreningen kunne overstige mit forbrug, altså på årsbasis?


Besvar