Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Påtænker Pelburn 16 kW

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
dannidines

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af dannidines » 28 feb 2015 19:15

øhm, jeg tolkede det som "grælle spring" i størrelse = derfor jeg nævnte de andre fyr hvor kw springet er ca. det samme mellem modeller.

Men da alle er modulerende fyr, så nap 16kw såfremt der er tvivl, jeg har kørt 4 vintre med en 16kw og 1 vinter med en 10kw - ikke den store forskel i forbruget trods den marginalt lavere udnyttelsesgrad på 16kw kontra 10kw (hvis vi snakker NBE)

Jeg mener dog stadig 10kw er nok (10 kw betyder en forbrug på op til 48kg/døgn)

Pelburn har jeg ikke kunne finde reservedelspriser på, så tænker det er noget man indhenter fra smeden ved behov.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af pille bruger » 28 feb 2015 19:17

nemocharley skrev:Biomax gamle model var faktisk 16kw de nye blå er 10-15-25
ekoheat kan jeg kun huske 9 og 15kw

men er det dybest set ikke lidt ligemeget nu hvor jeg tænker lidt over det ift trådstarters situation? Det nye fyr skal have en god styring og autotænding.

Pelburn minder en del om 16kw scotten på nogen punkter - dens bundydelse er ikke så lav, og 16kw scottens målte topydelse i test på 13,4kw virker mere passende.

Stod valget kun mellem de to så var 16kw scotten da en sjat mere interessant - billigere, bedre vidensdeling herinde på forum - servicehjælpen er nok sammenlignelig i dette tilfælde. Men hvad koster Pelburns reservedele?

Det er ikke Scottens max. ydelse, men den effekt den er testet ved.
Og så kan den gå op til 20 Kw.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 19:20

kan den det på den kedel? Det vidste jeg ikke.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af triumph » 28 feb 2015 19:43

nemocharley skrev:det er da kun i scotte/nbe verden at skellet hedder 10 eller 16kw - Bioheaten går f.eks op til 14,2kw hvis jeg husker ret.
bioheat = 14,9 kw

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af triumph » 28 feb 2015 19:53

nemocharley skrev:kan den det på den kedel? Det vidste jeg ikke.
En 16 og en 20 KW scotte brænder, er identisk. Men der en forskellige blackstar kedler de kan monteres på. En kedel der passer til 10/16 kw brændere og en til 20- til 30 kw brændere.
Min brænder er så gammel at den er 16/24 KW.
Jeg har prøvet at køre med en brænderindstilling på 24 kw, selvom min kedel kun er beregnet til 16 KW. Det fungere ok, Røgtemp, er ca 15 c højere end vand temp ved 100% last


nemocharley

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 20:01

ok på den måde - tak for info.

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nielshm » 01 mar 2015 10:11

Nå, jeg må indrømme at jeg nok er ret lun på RTB, den er kompakt og vil stå godt i fyrrummet.
Et par spørgsmål: Ganske vist er den med kompressorrens og passer sig selv, men hvis jeg nu selv vil inspicere et par gange om året, er det så let at skille af og kigge til sagerne?
Hvor langt kan en RTB gå ned i ydelse inden den begynder at gå i tænk/sluk modus?
Når den gør sig selv ren, skal den så slukke og tænde sig selv hver gang? Eller kører kommer der bare luft ind under drift? Det bliver jo alligevel til et par gange om dagen, når der bruges flest piller.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af pille bruger » 01 mar 2015 10:24

nielshm skrev:Nå, jeg må indrømme at jeg nok er ret lun på RTB, den er kompakt og vil stå godt i fyrrummet.
Et par spørgsmål: Ganske vist er den med kompressorrens og passer sig selv, men hvis jeg nu selv vil inspicere et par gange om året, er det så let at skille af og kigge til sagerne?
Hvor langt kan en RTB gå ned i ydelse inden den begynder at gå i tænk/sluk modus?
Når den gør sig selv ren, skal den så slukke og tænde sig selv hver gang? Eller kører kommer der bare luft ind under drift? Det bliver jo alligevel til et par gange om dagen, når der bruges flest piller.

Man kan tage brænderen af og kigge ind i kedlen,
man kan løfte låget på askekassen og se farven på asken,
ellers klare en iltstyring forbrændingen, så det er ikke noget man bruger særlig meget tid på.
En 10 Kw kan gå fra ca. 1 til 10 Kw og en 16 Kw fra 2 til 16 Kw.
Hvis det er askesneglen der renser, fortsætter fyret,
er det kompressor rensen slukker fyret.
Det sker typisk for hver 30 Kg piller der er brugt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nielshm » 02 mar 2015 21:06

Nå, nu var jeg ude og se et Pelburn fyr, nu når forhandleren bor så tæt ved. Fyret var såmænd meget tilforladeligt, det tror jeg som sådan ikke laver ulykker.
Men jeg skal spørge om noget andet:
Manden nævnte at den lave røgtemperatur som energieffektive fyr arbejder med, kunne i visse tilfælde føre til dårlig skorstenstræk, røg der slår tilbage og lignende.
Det var åbenbart næsten generelt for de fleste fyr, at nogle brugere rendte i problemer og måtte fjerne retardere i røgkanalerne for at få temperaturen høj nok.
Så det gode spørgsmål er, hvilke forhold er det under når skorstenen fejler? Højden, vindretning, læforhold?
Min egen skorsten er ca. 4,5-5 m. høj, der er fladt tag, og derfor ingen lægivere andet end træer og andet som står på længere afstand. Min egen gamle Benekov pausefyrer jo i stor stil, og meget af den røg må jo være kold. Jeg har ikke oplevet at røgen er slået ned og kommet tilbage, så vil jeg kunne styre fri af problemer?
Hedestoker sælger et større udvalg af røgsugere, så det indikerer jo, at problemet er reelt nok.

uffev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af uffev » 02 mar 2015 22:50

nielshm skrev:Nå, nu var jeg ude og se et Pelburn fyr, nu når forhandleren bor så tæt ved. Fyret var såmænd meget tilforladeligt, det tror jeg som sådan ikke laver ulykker.
Men jeg skal spørge om noget andet:
Manden nævnte at den lave røgtemperatur som energieffektive fyr arbejder med, kunne i visse tilfælde føre til dårlig skorstenstræk, røg der slår tilbage og lignende.
Det var åbenbart næsten generelt for de fleste fyr, at nogle brugere rendte i problemer og måtte fjerne retardere i røgkanalerne for at få temperaturen høj nok.
Så det gode spørgsmål er, hvilke forhold er det under når skorstenen fejler? Højden, vindretning, læforhold?
Min egen skorsten er ca. 4,5-5 m. høj, der er fladt tag, og derfor ingen lægivere andet end træer og andet som står på længere afstand. Min egen gamle Benekov pausefyrer jo i stor stil, og meget af den røg må jo være kold. Jeg har ikke oplevet at røgen er slået ned og kommet tilbage, så vil jeg kunne styre fri af problemer?
Hedestoker sælger et større udvalg af røgsugere, så det indikerer jo, at problemet er reelt nok.
hej
det kommer an på hvor stor din skorsten er i dia. indv. og røgtemp på dit gamle fyr
der skal være 60 grader en meter nede i skorsten foroven :great:

min skorsten er en gammel 20 x 20 muret skorsten og kan holde den fri for løbesod ved de 100-110 grader
men har også isoleret den godt over fyrrum og har monteret en røgsuger på mit fyr :wink:
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#


Besvar