Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Temperatur om sommeren

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Temperatur om sommeren

Indlæg af mortenmorten » 19 feb 2015 18:07

Tak for de fine svar, super.


LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Temperatur om sommeren

Indlæg af LGB » 28 feb 2015 11:30

Jeg har et stort varmelager under huset, som optager varmen on sommeren og gemmer det til om vinteren. (Ikke operativt endnu)

Da mine solfangere er hybrid PV-T (laver strøm OG varme på samme tid), kræver de afkøling om sommeren. Denne afkøling gør at de 1) yder mere strøm og 2) holder længere (WattPeak holder sig bedre). Den opfangerede varme fra sommeren kommer så igen om vinteren, i form af varme nedefra.

Det er hvad jeg kalder en triple-symbiose mellem elektriske og termiske solfangere.

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Temperatur om sommeren

Indlæg af Knuddi » 28 feb 2015 11:37

Hvordan er dit lagertank under huset lavet?

LGB
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 11 gange

Temperatur om sommeren

Indlæg af LGB » 01 mar 2015 07:37

Knuddi skrev:Hvordan er dit lagertank under huset lavet?
1) Huset er isoleret omkring soklen, for at indkapsle den eksisterende jord (hovedsageligt ler)

2) Fra et hul foran huset (ifb tilbygning) er der skudt nogle rør ind under huset. Rørene starter ca 1 meter under gulvniveau og skråner nedad til en maks dybde på ca 5-6 meter på bagsiden af huset.

Rørene er enten 80 eller 85 mm (husker ikke hvilken, men det er standard mål). Rørene er kapslet af for enderne, og inde i rørene er der 32mm rør helt til enderne, så man kan opnå cirkulation (uden at skulle forbinde rørene i den modsatte ende. Rørene er leveret og skudt ind af et firma som ikke laver andet end at skyde rør i jorden, alle samlinger er elektrisk svejsede og designet til at holde i århundreder (så længe man holder sig under 65 grader svjv).

Projektet har trukket ud og det er en del år siden de blev monteret. Desværre er der en utæthed et sted, som jeg skal have stoppet. Jeg har fat i en ekspert i lækage-sporing og håber det kan tætnes med en speciel væske med små fibre i.

Det er dermed ikke en "installeret tank" men den eksisterende masse af lerjord under huset - som jeg har "stukket en stribe sugerør i".

Fordele ved at bruge ler/jord/grus/klippe:

1) Varmen spreder sig meget langsommere end i f.eks. en vandtank. Det betyder naturlig isolering, idet varmen aftager imod siderne, modsat en vandtank hvor varmen spreder sig hurtigt så der er en stor temperature-gradient fra kanten af tanken, gennem isoleringen og ud på den kolde side af isoleringen.

2) Da varmen spreder sig langsomt, er det nemmere at gemme varmen fra sommer til vinter. Man er jo ikke interesseret i at få varmen op igennem gulvet allerede i september, helst først inde over vinteren. Og ja, tingene går rigtigt, rigtigt langsomt når man varmer jorden op, i så store mængder (200-300 tons jord)

3) Der er i modsætning til vandtanke ikke brug for en ekspansionebeholder

4) Man "reserverer" ikke en mængde vand, som nogen f.eks. har gjort ved at installere en 100,000 liter tank i haven.

5) Hvis ellers bare rørene er tætte (og det bliver de!), så kan "tanken" ikke blive utæt.

Der er nemlig projekter med store vandtanke hvor der har været en læk og så er alt vandet forsvundet.

Ulemper: Idet at det netop går langsomt er det begrænset hvor hurtigt lageret kan optage varmen. Derfor har jeg 3200 liter i 3 tanke som kan hjælpe med at optage varmen hurtigt om dagen, og så fortsætte om natten med at afsætte det i enten fundament, under huset eller endda i varmtvands bufferen. Ved efterfølgende skydække dagen efter kan det også køre i nogle dage indtil alt varmen er overført, så der er klar til at suge mere varme igen, når skyerne er drevet væk.


Besvar