Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af norretoft »

Hej
Jeg har længe haft problemer med kondens I min snegl men det problem er nu løst med nye indstillinger, nu kører det bare, bare ikke om natten :-(
Jeg har sat min kt til 65 grader, min pilletilførsel ligger på 1.7 og sneglemax på 23%
Om dagen ligger ydelsen helt nede på 40% ca, så den har jo rigeligt med ydelse at kunne give af, men når så natten falder på og jeg kommer ud til fyret om morgenen kører den med 100% i ydelse og kt ligger nede på 57 grader, så er jeg nødt til at skrue op for pilletilførsel for at få den op på 65 grader igen, men det burde jo ikke være nødvendigt når den har så meget "frirum" i ydelse.
Og det er jo ikke engang koldt om natten nu her.
Har et hus på 180m2 som vi lige har fået facadeisoleret og så er der 200mm på loftet, vi har en 125 liters varmtvandsbeholder, gulvvarme i halvdelen af huset og resten er med radiatorer (5stk) og det er ikke fordi vi skruer op for varmen om natten.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre ved dette problem?

levi

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af levi »

norretoft skrev:Hej
Jeg har længe haft problemer med kondens I min snegl men det problem er nu løst med nye indstillinger, nu kører det bare, bare ikke om natten :-(
Jeg har sat min kt til 65 grader, min pilletilførsel ligger på 1.7 og sneglemax på 23%
Om dagen ligger ydelsen helt nede på 40% ca, så den har jo rigeligt med ydelse at kunne give af, men når så natten falder på og jeg kommer ud til fyret om morgenen kører den med 100% i ydelse og kt ligger nede på 57 grader, så er jeg nødt til at skrue op for pilletilførsel for at få den op på 65 grader igen, men det burde jo ikke være nødvendigt når den har så meget "frirum" i ydelse.
Og det er jo ikke engang koldt om natten nu her.
Har et hus på 180m2 som vi lige har fået facadeisoleret og så er der 200mm på loftet, vi har en 125 liters varmtvandsbeholder, gulvvarme i halvdelen af huset og resten er med radiatorer (5stk) og det er ikke fordi vi skruer op for varmen om natten.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre ved dette problem?
Du er sikker på det ikke er fordi fyret er faldet i søvn ligesom os andre ? icon_cheesygrin.gif
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af norretoft »

Det er det ikke for det er der det arbejder allermest, det kører jo på 100% det burde jo tage nogle slappere ind imellem om natten men det gør det ikke :-(
pendec

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af pendec »

Har du kikket til det kl. 3 om natten som et forsøg?

Det som Levi og jeg også mener, er det går i dvale, og så starter om på ny måske 5-6 stykker og derfor kører på med 100% i ydelse?

Har du natsænkning i huset?
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af norretoft »

Nej jeg har ikke natsænkning i huset, har ikke kigget kl 3 om natten til det, men har vi F.eks luftet ud om dagen er det også utroligt længe om at komme op i temperaturen igen, kan godt tage 5-6 timer om at gå fra 47 grader - 65 grader efter vi har luftet ud selvom ydelsen ligger på de 40% inden og sp kører den på 100% i så mange timer så tænkte om det havde noget med min indstillinger at gøre?

norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af norretoft »

Men man skal da indstille fyret til at gå i dvale ik? Det har jeg ihvertfald ikke indstillet det til, tror jeg ihvertfald ikke :-)
corvette
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 okt 2013 21:11
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Årligt forbrug: 5000 kg
Geografisk sted: Fredericia

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af corvette »

Hvis i starter med et morgenbad, så er fyret jo i gang med at varme de måske 50-60 liter koldt vand i vvb op igen. Så når du bagefter kommer ud til fyret kører det på 100%.
Bare et gæt, sådan er det nemlig her.

Mvh. Benny
pendec

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af pendec »

norretoft skrev:Men man skal da indstille fyret til at gå i dvale ik? Det har jeg ihvertfald ikke indstillet det til, tror jeg ihvertfald ikke :-)
Hvis du har gulvvarme, og termostat styring på der, kan det jo godt betyde at dine biomax, bruger meget mindre energi på opvarmning, sådan var det her, desværre fulgte gulvvarme langsomt efter styring så det kørte bare ikke, og bio18 kunne ikke auto sluk/tænd sån rigtig selv , desværre.

Har du buffertank, termostat styring eller anden regulering som dæmper om natten, så burde dit forbrug jo sænkes og biomax gå i dvale indtil varmen kræves igen.
Men har du intet af det, så burde den rigtig nok bruge en del på at køre hvor temp jo er en del lavere og skortstens temp også køles ned mere. Måske er svingninger så høje at dine indstillinger gør den må smider for meget på når den "gasser" op, og når den når setpunkt, så går den næsten i stå på grund af forhøjet brændsel tilførsel?
Her der er den godt nok også 1-2 timer om at når min 62g men herefter holder den min. 72-80% ydelse , og bruges vvb, så jo, så ryger min op på 100% ydelse i lidt tid igen men aldrig ned på 30-40%, så meget modulering sker der ikke her.

Har du styr på aske udseende og smider du måske for meget varme ud igennem skorstenen (er røgen synlig udenfor?), så du varmer for gråspurve?

Tror ikke biomax skal modulere fra 30-40% til 100% selvom ens vvb bruges, så må der være en fejl i dine indstillinger, og her kan jeg desværre ikke forsøge at hjælpe.
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af norretoft »

Asken ser rigtig fin ud, lidt lysere end kaffegrums, vi går ikke i bad om morgenen så varmtvandsbeholderen bliver ikke tømt for varmt vand der, vi har gulvvarme med trådløse følere men bruger ikke natsænkningen om natten. Det er meget sjældent jeg kan se at der kommer røg op af skorstenen, så kan skisme ikke se hvor problemet ligger hende :-(
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Hvorfor kan mit fyr ikke følge med om natten?

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg gætter på, gulvvarmen kalder på varme ud på natten. Og så lyder det for mig som om, der er for få piller i.f.t. luft, når fyret skal arbejde så længe og hårdt på at nå settemperatur. Federe blanding!
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar