Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

erfaring med jernplade i atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af egedahl » 22 feb 2015 18:00

Hejsa

Kunne være spændende at høre om erfaring fra jer som har lavet en jernplade til at ligge på dysestenen på atmos, har i ændret på indstillingen af lufttilførslen og hvordan med forbrænding.

Min egen erfaring er at der skal lidt mere luft til og underforbrændingen er lidt længere om at komme i gang, som om at den skal være ordentlig varmet igennem for at starte op. Men når der først er kommet gang i underforbrændningen, så spiller det bare.
Og askemængden er blevet mere end halveret, så det betyder vel også bedre forbrændring


ctn

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af ctn » 22 feb 2015 20:49

Har prøvet med en jern plade over og en under dysen i min orlan 18 og de forsvinder lige så stille , syntes at ha læst at det er den nederste del af dysen der bestemmer forbrændingen , har spurgt her inde før men ingen svar :-) , (tror folk har travlt med deres pille fyr :-), ) så glæder mig til lidt input ang jern plade vh. Christian

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 23 feb 2015 08:08

Når dysens spalte er slidt så meget at sliddet når ned til dysens sekundær lufthuller bør dysen skiftes.
Gassernes hastighed og tryk er vigtig i forhold til hvordan de passerer hullerne med sekundær luft, da ændret tryk/turbolent luft vil ændre mængden af sekundær luft og også ændre opblandingen af gasser og sekundærluft.
En plade over dysen vil yde god beskyttelse af dysen, men er dysen allerede slidt meget bør man skifte den og så efterfølgende kan man lægge en beskyttende plade over.

At der skal ændres lidt på luften når pladen lægges over en slidt dyse giver god mening, da efterjustering af luft er fornuftigt efterhånden som en dyse slides, og derfor også når dysen skiftes/ændres med stålpladen

Oplever man en halvering af askemængden, ja så har man fået stillet kedlen noget bedre end den stod før. Med det er ikke pladen over dysen der halverer askemængden, jo hvis dysen var meget slidt, men samme effekt ville man opnå med en ny dyse.

Men da dysen typisk er noget dyre end en stålplade, giver det god mening at beskytte dysen. Særligt hvis man fyrer med affaldstræ hvor der er mange søm og skruer i.

Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af Wolgergren » 23 feb 2015 17:42

Jo det har da nok ændret lidt, tror mest efter den øverste plade kom i, den blev nok lidt for tyk, måske den suger lidt for meget varme væk fra spalten. Burde nok også justere lidt på fyret, har måske også mere aske for tiden.

Havde egentligt forventet noget slid på pladen over dysen, men der er absolut intet og se på pladen.
Er også overrasket over at der ikke er noget spræl i den nederste plade, så undre mig lidt over hvorfor det ikke er standard fra Atmos (jja,jja salg af reservedele, men alligevel ) måske det går lidt ud over temperaturen og virkningsgraden

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af mortenmorten » 02 mar 2015 22:52

Lyder spændende.
Skal lige forstå det rigtigt.
Hvor placere man pladen for at beskytte dyssen?
Er der nogle som har billeder af det?
Morten


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 03 mar 2015 05:59

Du ligger stålpladen fladt ned oven på dysen, så forbrændingen foregår på pladen i stedet for på dysen.

jwr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 17 jul 2010 11:28
Mit fyr: atmos dc 50 3000ltr akku + solvarme.
Areal: 132m2
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5462
Geografisk sted: Morud fyn
Modtaget likes: 1 gang

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af jwr » 03 mar 2015 06:17

Hej
Jeg har også en stålplade oven på dysestenen, det spiller bare
her er et link, til en tråd om det
viewtopic.php?f=183&t=21078
Jan

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

erfaring med jernplade i atmos

Indlæg af muzzie » 21 mar 2015 19:56

Jeg har fået lavet en plade og lagt den i toppen af dyse sten. Min 4 mm plade er så blevet bukket op grundet høje temperaturer.
Atmos dc 32


Besvar