Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af Torpet » 22 feb 2015 19:46

Jeg er ved at læse lidt på sommerkørsel med varmt vand med pillefyret sammenlignet med bare at bruge el-patronen og slukke helt for fyret. Rygterne siger det er billigere at bruge fyret?
Jeg vil sikkert bruge en 2 vejs ventil på retursiden af VVB.
Jeg forstår det på den måde, at man monterer en kugleventil, så huset er helt lukket ude om sommeren? Kun VVB får varme.
Men hvad så med cirkulationspumpen? Med en el-patron er der jo ingen behov for den, men bruger man træpiller, skal den vel så køre hele tiden? Eller lukker V7 styringen selv for cirkulationspumpen, når det varme afløbsvand er varmt nok?
Dette må så kræve at cirkulationspumpen skal have sin strøm fra styringen, så den kan stoppe pumpen? Dette må vel være tilfældet for ellers kan cirkulationspumpen jo ikke pumpe noget, når 2 vejs ventilen lukker af?
Nu ved jeg, der er nogle der blot bruger en almindelig returtermostatventil, som hedder ‘fjernvarmetermostat’. Det er en billigere løsning. Hvis de lukker af for huset med en kugleventil og har cirkulationspumpen kørende, hvad sker der så nå deres termostat lukker af? Disse returtermostater bruger jo ikke en føler, altså kan V7 styringen ikke stoppe cirkulationspumpen. Måske løsningen dér, er helt at slukke for pillefyret om sommeren og blot bruge el-patronen, som jo ikke har brug for nogen pumpe?

Så:
1) I der har 2 vejs ventil med V7 styring, hvad gør I med cirkulationspumpen?
2) I der bare bruger returtermostat for VVB, hvordan klarer I dette?

Husk lige på her at dette er nyt for mig, jeg er i gang med at forberede mig på modtagelsen af min Blackstar 10Kw og skal købe de VVS sager, jeg kan få brug for ved installationen og så kommer disse tanker op. Måske der er noget om dette i instruktionspapirerne (manual), som sikkert følger med fyret, men alligevel vil jeres erfaringer være bedre at have og værdsat. Mvh Jens


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af pille bruger » 22 feb 2015 19:51

Torpet skrev:Jeg er ved at læse lidt på sommerkørsel med varmt vand med pillefyret sammenlignet med bare at bruge el-patronen og slukke helt for fyret. Rygterne siger det er billigere at bruge fyret?
Jeg vil sikkert bruge en 2 vejs ventil på retursiden af VVB.
Jeg forstår det på den måde, at man monterer en kugleventil, så huset er helt lukket ude om sommeren? Kun VVB får varme.
Men hvad så med cirkulationspumpen? Med en el-patron er der jo ingen behov for den, men bruger man træpiller, skal den vel så køre hele tiden? Eller lukker V7 styringen selv for cirkulationspumpen, når det varme afløbsvand er varmt nok?
Dette må så kræve at cirkulationspumpen skal have sin strøm fra styringen, så den kan stoppe pumpen? Dette må vel være tilfældet for ellers kan cirkulationspumpen jo ikke pumpe noget, når 2 vejs ventilen lukker af?
Nu ved jeg, der er nogle der blot bruger en almindelig returtermostatventil, som hedder ‘fjernvarmetermostat’. Det er en billigere løsning. Hvis de lukker af for huset med en kugleventil og har cirkulationspumpen kørende, hvad sker der så nå deres termostat lukker af? Disse returtermostater bruger jo ikke en føler, altså kan V7 styringen ikke stoppe cirkulationspumpen. Måske løsningen dér, er helt at slukke for pillefyret om sommeren og blot bruge el-patronen, som jo ikke har brug for nogen pumpe?

Så:
1) I der har 2 vejs ventil med V7 styring, hvad gør I med cirkulationspumpen?
2) I der bare bruger returtermostat for VVB, hvordan klarer I dette?

Husk lige på her at dette er nyt for mig, jeg er i gang med at forberede mig på modtagelsen af min Blackstar 10Kw og skal købe de VVS sager, jeg kan få brug for ved installationen og så kommer disse tanker op. Måske der er noget om dette i instruktionspapirerne (manual), som sikkert følger med fyret, men alligevel vil jeres erfaringer være bedre at have og værdsat. Mvh Jens
Sæt cirkulations pumpen til styringen.
Så tænder os slukker den for pumpen efter de betingelser du sættet for det.
Stater når kedlen er varm nok til det, og slukker så du bruger rest varmen i kedlen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af Torpet » 22 feb 2015 19:55

Tak pille bruger. Så lyder det helt fint med en 2 vejs ventil på afløb. På min gamle stoker havde cirkulationspumpen helt sin egen kontakt, så jeg skulle lige have dette på plads.

dannidines

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af dannidines » 22 feb 2015 20:00

Hej Torpet,

hvorfor kun 2-vej ventil? med 3-vejs ventilen, så lukkers cirkulationen af til huset og VVB "boostes" varm. Det giver, umiddelbart, en hurtigere opvarmning af VVB med 3-vejs kontra 2-vejs (jeg har haft begge dele) og en anden fordel ved 3-vejs, da skal du ikke tænke på kuglehaner eller andet om sommeren, det klares af fyret selv via 3-vejs ventilen.

Og som Pille bruger skriver, smid cirkulationspumpen over styringen og så er det klaret :-)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af Torpet » 22 feb 2015 20:05

Jo, det er fordi der syntes at være et lille problem med at ved 3 vejs ventil, hvor den lukker af for huset mens den giver varme til VVB, hvilket kan blive lidt koldt? Havd er din egen erfaring her dannidines? Derfor bare på afløbssiden.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af Flammen » 22 feb 2015 20:10

mindes at du i en anden tråd skrev det var et fritidshus du arbejder på lige nu. tænkte blot på hvor stor din vvb er der? det kunne jo godt være en 30-50liter`s model sådanne sted.
i så fald, tror jeg ikke det kan betale sig at bruge pillefyr til vvb om sommeren

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af Torpet » 22 feb 2015 20:17

Nej, pillefyret er til mit hus i Sakskøbing (bopæl), det med fritidshuset er bare et nedfalgt landbrug jeg har købt billigt på en tvangsauktion i Errindlev, hvor jeg så som hobby leger med det som et sommerhus (fexbolig tilladelse) :)
Min VVB her i Sakskøbing er 75L.

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af godsejeren » 22 feb 2015 20:24

Hej

Der er trevejsventil på vores anlæg og vi opdager ikke at der mangler varme når det laver varmt vand. Det er jo ikke flere timer det skal undvære. Vi kører med pillefyret hele året rundt selv om vi har elpatron i Vvb. Men det er nu dejligt med lidt lune i gulvet på badeværelset.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

dannidines

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af dannidines » 22 feb 2015 20:27

Jeg tror ikke du til din 75L beholder vil opleve en afkøling af huset.

Min oplevelse af 3-vejs kontra 2-vejs er en hurtigere opvarmning ifm. den fulde indfyrede effekt går isoleret til VVB.

2-vejs ventil fungerer fint, og som du skriver, så får huset fuld varme imens.. om sommeren kan en kuglehane fint lukket af for resten af huset :-)

men af de to løsninger, da havde jeg nappet 3-vejs ventilen.. øjeg er igang med at rådgive noget familie til det samme også med tilbud fra H.S. som jeg kan se du også får

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Varmt vand med piller eller EL om sommeren?

Indlæg af Torpet » 22 feb 2015 20:30

Tak godsejeren, jeg føler mig jo frem her til hvad der kan være bedst. Det er jo lige nu jeg skal se på det hele, for jeg kan stadigvæk vælge mens jeg afventer levering og planlægger installationen, så dette forum er helt i top.


Besvar