Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af haderslev1234 » 20 feb 2015 15:11

Hej,

Jeg fyrer normalt med brænde i min Atmos kedel, men bruger nogle gange mit gamle pillefyr.

Det er ved at være træls at køre med og derfor vil jeg have et nyt. Jeg har kigget på Atmos D25P
kedel med A25 brænder. Har hørt at det skulle køre ganske godt og at selvtænder kan holde i 3-5 år.
Nogen der har erfaringer med Atmos pillefyr?

Jeg kan købe det i Tjekkiet og få det fragtet hjem til DK med en besparelse på 10.000 kr. Men hvad
med Prøvningsattest kan man købe sådan en ? Anlægget er jo det samme som sælges i DK, så der
burde vel ikke blive problemer med skorstensfejeren.

Da jeg for 3-4 år siden satte min Atmos DC-50 op (købt i DK) fulgte der en kopi med fra sælger. Skor
stensfejeren kunne ikke finde de rette numre på kedlen, men den blev godkendt.


nemocharley

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 16:33

[tag]Ugelvig[/tag]

Hej jeg har selv en start/stop brænder som virker meget stabil her ved udgangen af fyringssæson nr 2. Jeg tror at A25éren er endnu mere robust, da den mig bekendt har to spiral-tændelementer.

Men den modulerer jo ikke, så jeg ved ikke om du har overvejet at lade den arbejde i en del af akkutanken?

Lige et andet spørgsmål ville en d21p kedel ikke være tilstrækkelig til dit behov?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af John Skov Jensen » 20 feb 2015 17:25

haderslev1234 skrev:Hej,

Jeg fyrer normalt med brænde i min Atmos kedel, men bruger nogle gange mit gamle pillefyr.

Det er ved at være træls at køre med og derfor vil jeg have et nyt. Jeg har kigget på Atmos D25P
kedel med A25 brænder. Har hørt at det skulle køre ganske godt og at selvtænder kan holde i 3-5 år.
Nogen der har erfaringer med Atmos pillefyr?

Jeg kan købe det i Tjekkiet og få det fragtet hjem til DK med en besparelse på 10.000 kr. Men hvad
med Prøvningsattest kan man købe sådan en ? Anlægget er jo det samme som sælges i DK, så der
burde vel ikke blive problemer med skorstensfejeren.

Da jeg for 3-4 år siden satte min Atmos DC-50 op (købt i DK) fulgte der en kopi med fra sælger. Skor
stensfejeren kunne ikke finde de rette numre på kedlen, men den blev godkendt.
På den attest du får med skal der som minimum stå at kedel og brænder er testet sammen og godkendt efter en303-5 kl 5

Sikkerheds test/risiko vurdering efter EU 303-5:2012 hvilket betyder at testen skal være udført efter oktober 2012 hvor den nye standard blev kendt.

Så en godkendelse udstedt før oktober 2012 kan ikke være gyldig når de seneste regler først blev besluttet på dette tidspunkt

Men en kedel fra 2011 kan jo sagtens blive gentestet iht de nyéste gældene regler. Men datoen på selve godkendelsen skal i så fald være dateret efter oktober 2012

Attest med ovenstående skrevet på engelsk eller dansk

Det er ikke et krav at serienr står på attest og kedel, blot typenr

Det er lidt tricky da vi i danmark er et af de ganske få lande der kræver en303-5 kl 5 godkendekse

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af Ugelvig » 20 feb 2015 19:58

De fleste Atmos produkter er netop testet i Tjekkiet og så oversat til det land, hvor fyret bliver solgt.

Men ellers er det som John skriver.

Vi opvarmer selv 215 kvm + det løse med en D14P og en Iwabo brænder, der er "droslet" ned til 7kW, årsforbruget omkring de 6 tons. Så en A25 brænder bør uden problemer kunne opvarme dine knap 300 kvm, når det er backup for fastbrændselskedlen. Atmos' egen brænder er en videreudvikling af Iwabo'en. I mange år brugte Atmos, Iwabo's brændere og havde et stort samarbejde med dem. Skulle jeg selv gøre det om i dag, ville Atmos'en blive overvejet mere end én gang i forhold til Iwabo'en - Det siger ikke så lidt ;)

Hvorvidt det skal være en 14, 21 eller 25 er mere et spørgsmål om temperament der er stort set ens - Det er helt små forskelle i røgvenderpladen, der gør udslaget mellem 14 og 21. 25'eren har lidt mere vand i sig og en lidt større overflade for varme optag. Jeg tror en 21'er vil være alt rigelig for dig! Du har i dag en 20 kW pillebrænder, ikke? Atmos'en har bedre nyttevirkning, hvorfor så gå op i størrelse?

http://www.atmos.eu/english/kotle-004

Hvordan har du sat kedlerne sammen idag? Akku. med pillefyr ind i toppen?

Du kan se listepriserne her: http://www.biovarme.dk/da/produkter/tra ... efyr-atmos
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af haderslev1234 » 21 feb 2015 10:17

nemocharley skrev:[tag]Ugelvig[/tag]

Hej jeg har selv en start/stop brænder som virker meget stabil her ved udgangen af fyringssæson nr 2. Jeg tror at A25éren er endnu mere robust, da den mig bekendt har to spiral-tændelementer.

Men den modulerer jo ikke, så jeg ved ikke om du har overvejet at lade den arbejde i en del af akkutanken?

Lige et andet spørgsmål ville en d21p kedel ikke være tilstrækkelig til dit behov?
Du har nok ret i at D21 burde kunne klare vores varmebehov. 2 sal og loft er gennemrenoveret med nye vinduer og 300-400 mm isolering på loftet. stueplan skal der brækkes gulv op i begge stuer og kontor og støbes beton med gulvvarme. Her bliver alle vinduer skiftet i år så forventer at vi skal bruge mindre varme.

Det var ikke en plan at pillefyr skulle via buffertanken. Med stop/start forventer jeg at den fint kan klare det selv. Dog kunne jeg godt ønske mig at sætte en form for elektrisk termostat til pillefyret, så det kan starte op hvis buffertanken til fastbrændsel kommer for langt ned i grader.

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af haderslev1234 » 21 feb 2015 10:20

John Skov Jensen skrev:
På den attest du får med skal der som minimum stå at kedel og brænder er testet sammen og godkendt efter en303-5 kl 5

Sikkerheds test/risiko vurdering efter EU 303-5:2012 hvilket betyder at testen skal være udført efter oktober 2012 hvor den nye standard blev kendt.

Så en godkendelse udstedt før oktober 2012 kan ikke være gyldig når de seneste regler først blev besluttet på dette tidspunkt

Men en kedel fra 2011 kan jo sagtens blive gentestet iht de nyéste gældene regler. Men datoen på selve godkendelsen skal i så fald være dateret efter oktober 2012

Attest med ovenstående skrevet på engelsk eller dansk

Det er ikke et krav at serienr står på attest og kedel, blot typenr

Det er lidt tricky da vi i danmark er et af de ganske få lande der kræver en303-5 kl 5 godkendekse
Men er det nok at jeg får en attest fra Atmos i Tjekkiet? Umiddelbart så skulle der ikke være forskel på et anlæg der sælges
i Tjekkiet eller DK - De er begge godkendt i klasse 5 som du skriver. Jeg kan ikke finde nogle regler på nettet, der siger at man
ikke må købe anlægget udenfor DK. :roll:

nemocharley

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af nemocharley » 21 feb 2015 10:21

Der har været en længere diskussion om det med at bruge akkumuleringstank til pillefyr.

Det behøver ikke at varme ind i de første 300-500l af tanken. Personligt ville jeg gøre det for at reducere antallet af tændinger henover året, og så tror jeg også på at der kan være noget sparet ved det også i pilleforbrug. Især hvis du har en god varmestyring fra tanken af.

Du kan overveje at skrive til Erik Døssing fra dptvarme.dk - han har tilegnet sig stor viden om dette.

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af haderslev1234 » 21 feb 2015 10:30

Ugelvig skrev:De fleste Atmos produkter er netop testet i Tjekkiet og så oversat til det land, hvor fyret bliver solgt.

Men ellers er det som John skriver.

Vi opvarmer selv 215 kvm + det løse med en D14P og en Iwabo brænder, der er "droslet" ned til 7kW, årsforbruget omkring de 6 tons. Så en A25 brænder bør uden problemer kunne opvarme dine knap 300 kvm, når det er backup for fastbrændselskedlen. Atmos' egen brænder er en videreudvikling af Iwabo'en. I mange år brugte Atmos, Iwabo's brændere og havde et stort samarbejde med dem. Skulle jeg selv gøre det om i dag, ville Atmos'en blive overvejet mere end én gang i forhold til Iwabo'en - Det siger ikke så lidt ;)

Hvorvidt det skal være en 14, 21 eller 25 er mere et spørgsmål om temperament der er stort set ens - Det er helt små forskelle i røgvenderpladen, der gør udslaget mellem 14 og 21. 25'eren har lidt mere vand i sig og en lidt større overflade for varme optag. Jeg tror en 21'er vil være alt rigelig for dig! Du har i dag en 20 kW pillebrænder, ikke? Atmos'en har bedre nyttevirkning, hvorfor så gå op i størrelse?

http://www.atmos.eu/english/kotle-004

Hvordan har du sat kedlerne sammen idag? Akku. med pillefyr ind i toppen?

Du kan se listepriserne her: http://www.biovarme.dk/da/produkter/tra ... efyr-atmos
Hej,

Det lyder som om du er godt tilfreds og som skrevet lidt tidligere, så tror jeg også at D21 er stor nok. Jeg bruger jo primært træ, da jeg på min 4 sæson i træk har fået gratis brænde fra min svigerfar- Vi har lige fået læsset 40 meter af sidste weekend. Men så vil der kommer "huller" hvor vi ikke har nået at få det kløvet og tørret rettidigt, så derfor vil vi komme til at bruge piller også. Vores nuværende pillefyr kan kun lige følge med når det er rigtig koldt.

Idag har vi lavet det sådan at frem og retur fra pillefyret løber ind i et tee stykke med frem og retur til den 2000 liters buffertank. Vi har monteret en kuglehane på både frem og retur, så vi kan lukke for buffertanken når vi kører med piller og vise versa. Kunne godt tænke mig at det nye fyr blev koblet sammen med buffertanken, så pillefyr selv starter hvis temp bliver for lav på fastbrændsel.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Nyt pillefyr Atmos d25P og A25 brænder

Indlæg af John Skov Jensen » 21 feb 2015 10:37

haderslev1234 skrev:
Men er det nok at jeg får en attest fra Atmos i Tjekkiet? Umiddelbart så skulle der ikke være forskel på et anlæg der sælges
i Tjekkiet eller DK - De er begge godkendt i klasse 5 som du skriver. Jeg kan ikke finde nogle regler på nettet, der siger at man
ikke må købe anlægget udenfor DK. :roll:
Attesten kan sagtens være fra tjekkiet, bare den er på engelsk, (eller dansk, men det er ikke et krav) attesten kan ikke være dateret senere end oktober 2012 da de seneste sikkerhedskrav først blev kendt på dette tidspunkt
Der skal bare stå at anlægget er godkendt iht en303-5 kl5, og det er sådan et setup med a25 brænder og atmos dxxp kedel


Besvar