Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

er MGM Junior stor nok?

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
nemocharley

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af nemocharley » 19 feb 2015 18:45

Hej

jeg har en bekendt som vil skifte sin gamle passat c2 stoker ud. De bor på 150m2 og bruger pt. 8 ton (fyret kører hele året). Der er to vølund 100l vvb henholdsvist 7m og 15m fra fyret.

Fyrrummet er kun 190cm i højden og kan har en silo med hjemmelavet sliske system, der nu sender pillerne direkte i stokeren (når han fjerner en skive fra røret i loftet).


er MGM junior kraftig nok til dette hus?
Hvis ikke kan comforten så stå der ift. det system han har nu med pillerne, der bliver blæst ind?

Jeg har sagt til ham at med fyrskifte kan han godt forvente at spare to ton - dette er vel ikke helt ved siden af?

med timerstyring og vvb prio må der være meget at hente tænker jeg - er der noget bestemt han skal være opmærksom på med de to vvbér og deres placering?

er mgm født med vvb-prio?


dannidines

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af dannidines » 19 feb 2015 18:53

Hej Nemo,

Jeg vil mene det passer ok og 1 tons sparret er hvertfald ikke umuligt!

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af newpas » 19 feb 2015 22:51

Jeg har en MGM 15 der opvarmer noget tilsvarende/lidt mindre. Det ser ud til at jeg også lander i omegnen af 8T (plus/minu).De kolde dage med noget nattefost var den ikke over 50% i kapacitet og snegl 2 på 45%.

pendec

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af pendec » 19 feb 2015 23:17

nemocharley skrev:Hvis ikke kan comforten så stå der ift. det system han har nu med pillerne, der bliver blæst ind?
er mgm født med vvb-prio?
mgmone skrev:HejKan nævne at vi denne uge har montereret MGM comfort med VVB prio og ilt styring
Hilsen Karsten
Det burde vel svare dig på denne del, dog uden at vide om junior også kan det men du nævner jo 2 stk vvb, det er vel særsyn at nogen styringer klarer det for private?

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af Lau » 20 feb 2015 08:03

Junior har indbygget vvb styring - men hvordan det lige skal foregår med 2 vvb, det kan jeg ikke greje.

Jeg brugte 3,5 ton sidste år og kunne sagtens bruge timerstyring hele vinteren - men det har været en varm vinter, så mon ikke det bedste bud er en 15 kw? Men mistænker nu nok en junior kan klare det... Det er måske helt perfekt, hvis man nu skal have et fyr der er på grænsen.. Det burde køre godt i perioden imellem sommer og vinter..


dannidines

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af dannidines » 20 feb 2015 08:22

Er et MGM junior ikke omkring 10kw i ydelse? 10kw burde, i min optik, være mere end nok til 150m2..

Mht. 2xVVB, kunne man så ikke, og det er bare et forslag, koble dem på samme VVB prio og lade dem begge blive varmet op når den med føler fra fyret kalder på varme? Så gælder det om at smide føleren i den VVB som bliver brugt mest = begge burde være varme samtidig.. Alternativt, dropppe den ene beholder og smide varmtvandscorkulation op ;)

nemocharley

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 08:24

han kan ikke droppe den ene beholder, da den er til en lille 'lejlighed'.

men din idé lyder god og til at gå til.

nemocharley

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 10:55

problemet med komforten er at den måske er for høj - at lågen til pillemagasinet kommer i vejen for hans hjemmelavede transport anordning.

nemocharley

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 11:12

newpas skrev:Jeg har en MGM 15 der opvarmer noget tilsvarende/lidt mindre. Det ser ud til at jeg også lander i omegnen af 8T (plus/minu).De kolde dage med noget nattefost var den ikke over 50% i kapacitet og snegl 2 på 45%.
Tak og tillykke med fødselsdagen :)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

er MGM Junior stor nok?

Indlæg af newpas » 20 feb 2015 11:56

drinking24.gif


Besvar