Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af Nybegynderen » 16 feb 2015 21:03

Jeg får i disse dage en ny VVB beholder installeret i form af en Nilan Sv 300 Combi.

http://www.nilan.dk/Admin/Public/Downlo ... tablad.pdf

http://www.nilan.dk/da-dk/forside/loesn ... dsbeholder

Jeg vil dog gerne høre jer om i kender til brug af denne model?
styringen på den gamle beholder hvor man nemt kunne trykke hvor man ville have varmen kom fra.
Her kunne man vælger el, off (så kun solvarmen) eller boiler/fyret.

Kan min nye beholder det samme? Så den ikke kun bruger el når solvarmen ikke er nok, men i stedet kalder på varme fra fyret som når jeg på den gamle beholder valgte at trykke kontakten ned i den nederste position?


dannidines

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af dannidines » 16 feb 2015 22:28

Dit Ekoheat burde selv kunne (såfremt det er monteret med varmtvandsprioritering) give varme til beholderen når solen ikke yder nok.

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af Nybegynderen » 16 feb 2015 22:52

Hvordan finder jeg ud af dette? Og hvordan skal fyret evt indstilles så den snakker med VvB? Bryder mig bare ikke om den går på el som jeg tror den gør ellers.

nemocharley

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 feb 2015 06:50

el-delen burde ved kunne slås til eller fra manuelt, som ved en Metro-combi-vandvarmer?

dannidines

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af dannidines » 17 feb 2015 07:10

Varmtvandsprioritering er lidt forskellig fra fyr mærke til fyr mærke - nogen bruger 2-/3-vejs ventiler, andre har separat kreds og pumpe - der må nogle Ekoheat folk på banen.

VVB sætter du bare termostaten på minimum/slukker den (det mener jeg man kan på den der) og jeg formoder der er 2 spiraler i den - 1 til sol og 1 til fyr..

VVB skal som udgangspunkt ikke gøre noget for at "kalde" på varme fra fyret, det finder fyret, som udgangspunkt, ud af, men en temperaturføler i VVB til fyret er en god start :)

Ekoheat folket må på banen :)


nemocharley

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 feb 2015 07:54

[tag]kovas[/tag]

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af Nybegynderen » 17 feb 2015 07:54

Jeg er desværre ikke hjemme i dag mens VVS'eren gør de sidste ting færdige, men viste ham den omtalte knap på den gamle beholder og at den nye skulle kunne det samme.
Før var der en motorventil der kaldte på varme fra fyret - den satser jeg stærkt på at de bruger igen. Men undrer mig blot over, at der ikke er en knap på VVB som kan sørge for varmen kommer fra fyret.

Vil gerne undgå at den bare går på elpatronen så snart solvarmen ikke varmer nok - hvilket den jo sjældent gør på denne årstid. Spild hvis fyret blot opvarmer gulvvarmen og radiatorerne...

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af Nybegynderen » 17 feb 2015 07:57

Her billedet af knappen på den gamle VVB
Vedhæftede filer
Knappen på den gamle VVB.pdf
(237.27 KiB) Downloadet 148 gange

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af kovas » 17 feb 2015 14:23

Hej.

Jeg kan ikke lige finde en manual til nillan combi, men hvis der ikke er sådan en knap så må der vel være en termostat/ vægkontakt.Til min metro fik jeg en ekstra gruppe så den kan gå på 400v. Den er som udgangspunkt slukket. Men der er også en knap som bestemmer om det skal være fyr eller el.
Ekoheat kan styre en 2/3-vejsventil. Skal tilsluttes i styringen. Men det mest nødvendige er en føler i vvb som fortæller fyret hvornår det skal starte. I styringen kan man så indstille stop-temp og dif under før det starter.
Hos mig er der en TA-ventil som åbner for centralvarme vand til vvb når det bliver koldere i vvb. Så stiger omd. på pumpe og der er både varme til vvb og hus på en gang. Sådan fungere det indtil det bliver sommer. Så aktivere jeg sommerstyring efter vvb og åbner helt for TA da det ellere tager for lang tid at varme vvb op. Der mangler stadig nogle muligheder/ ordentlige løsninger i overgangsperioderne. Her må man tage til takke med urstyring eller on/off-drift.
Ifølge den montør som skiftede min styring efter torden, så er det meget vigtigt at man bruger de originale dele fra Ekoheat. føleren er en PT10000 føler og de fås meget forskellige, mht hvilken modstand den viser ved feks 55gr. Så køb en original. De billige trevejsventilenr skulle efter sigende kunne ødelægge styringen. Han vidste ikke hvorfor, men nit gæt er at tænd/sluk af magneten giver nogle strømspidser som styringen ikke kan tåle.
PS. Med den løsning hvor fyret styre efter vvb vil man jo engang imellem få den bagdel at fyret starter og solen kommer frem og så stopper fyret igen, det må man nok leve med.
Last edited by 1 on kovas; edited 17 times in total
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Nilan 300 SV combi og pillefyr

Indlæg af Nybegynderen » 17 feb 2015 14:29

Hold kæft jeg fatter intet af alt det her :) ..... Håber min montør har styr på sagerne.

@Kovas - siger du at jeg skal have sat noget direkte til mit fyr fra beholderen eller fra en motorventil og til min beholder?
Jeg havde til den gamle beholder en motorventil tilkoblet, som kørte åben/lukket alt efter om den skulle kalde på varme fra fyret. Håber jeg også den nye gør..
På den nye beholder er der en drift termostat til elvarmen. Resten skal man selv sørge for skriver Nilan til mig.....


Besvar