Douglas pæle i jord

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Douglas pæle i jord

Indlæg af newpas »

Alex. Du fortsætter med husråd. Forklar venligst for en newbee! P:S: Måske i en anden tråd. (undskyld)

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
10
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 26 gange

Douglas pæle i jord

Indlæg af Alex fs »

newpas skrev:Alex. Du fortsætter med husråd. Forklar venligst for en newbee! P:S: Måske i en anden tråd. (undskyld)
Jamen jamen, det som ikke noget jeg har den store forstand på. Det kommer også an på arten af alger. Tråd alger burde kunne tages med en gran gren, eller en tot halm i et net. På helt samme måde som en rund balle i en mergelgrav renser dem.
Men hvis du ikke har fisk i, så fjerner blåsten temmelig sikkert alle alger. Tråd alger kan ikke lide nærigs rigt vand, så det bare i med noget. Det skal bare under vand, ellers eer det de forkerte bakterier du får i.
En ko lort er også fin til de der tykke slimede alger, bakterierne fra koens vom æder dem. Men det kan være svært at få dem af vejen.
Gylle kan ikke bruges, da det høje ammoniak indhold i ajlen virker på en anden måde.
Ellers vil jeg også tro et skud kalk kan klare lidt.
Og undskyld for off topic :-)
Men newpas du kan evt skrive en pb, så kan jeg godt se om jeg kan skaffe lidt blåsten
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Douglas pæle i jord

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Hey guys, blåsten er suverænt til at fjerne alger og andemad i en dam, men også suverænt til at
fjerne ethvert levende væsen i dammen, så hvis fisk, salamandere, tudser, frøer eller lignende,
så brug absolut ikke blåsten. Stoker Pro frænder på min levealder, ved udmærket godt, at hvis noget
er blåt, så er det extremt virksomt pga kobber indholdet, men også extremt giftigt, for alt der lever i vand.

Og i øvrigt også extremt 'giftigt' for zink, så en lille advarsel til de der vil spraye deres tegltag med blåsten,
virker super godt, men husk at skylle zink tagrenderne, ellers bliver de hullet som en si.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
calle

Douglas pæle i jord

Indlæg af calle »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Hey guys, blåsten er suverænt til at fjerne alger og andemad i en dam, men også suverænt til at
fjerne ethvert levende væsen i dammen, så hvis fisk, salamandere, tudser, frøer eller lignende,
så brug absolut ikke blåsten. Stoker Pro frænder på min levealder, ved udmærket godt, at hvis noget
er blåt, så er det extremt virksomt pga kobber indholdet, men også extremt giftigt, for alt der lever i vand.

Og i øvrigt også extremt 'giftigt' for zink, så en lille advarsel til de der vil spraye deres tegltag med blåsten,
virker super godt, men husk at skylle zink tagrenderne, ellers bliver de hullet som en si.
Det var eddermame en sidsteøjebliksmelding :shock:

Tak :great:
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Douglas pæle i jord

Indlæg af Bri_Jac »


Besvar