Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan piller og brænde kombineres?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Besvar
Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af Kresten » 12 feb 2015 22:54

Hej Forum

Jeg skal udskifte min gamle brændeovn, og synes at jeg engang har set eller hørt om ovne hvor man både kunne fyre med piller og brænde, men jeg kan ikke finde nogen når jeg søger nu.
Husker jeg forkert eller kan nogen hjælpe mig hen til sådan en ovn?
MVH Kresten


dannidines

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af dannidines » 13 feb 2015 06:03

Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men XL-byg Aarslev pejsecenter i Nykøbing Falster, har sådan model. Den er med eksternt magasin som han sættes på siden, bagved eller bagved i andet rum. Den fås med/uden gris og kan fyre med piller samt brænde.

Pris? Ring og spørg :)

Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af Kresten » 13 feb 2015 10:27

Tusind tak! Jeg tjekker det lige ud.
MVH Kresten

Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af Kresten » 13 feb 2015 11:31

Nu har jeg været lidt omkring på nettet igen og hvis der skulle være andre som står med samme spørgsmål som mig, har jeg nu fundet to producenter af kombiovne. Der er BioLine, som kan ses her: http://www.danskvarmeservice.dk/dyn/fil ... screen.pdf og INDUO, som kan ses her: http://renergi.dk/wp-content/uploads/20 ... 6nde-2.pdf
Tak for hjælpen - jeg håber at dette så kan hjælpe nogle andre.
MVH Kresten

dannidines

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af dannidines » 13 feb 2015 12:01

Til venlig orientering, så er det Bioline ovnen som er i Aarslev Pejsecenter (XL byg Nykøbing F).

Jeg kunne ikke huske mærket, men kan se det er den. De havde faktisk den på bud/kunn lave en fin pris, men kan igen ikke huske nøjagtig hvad pris/bud var på

Men den anden du linker til, Induo, den virker altså mere smart - jeg mener ikke den anden automatisk skiftede om mellem brændsel


Kresten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 12 feb 2015 21:37

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af Kresten » 13 feb 2015 14:07

Jeg tænkte det samme. Priserne er også derefter. Det var ikke let at finde priser, men BioLine ligger vist omkring 30.000kr mens INDUO ligger omkring 50.000kr...

nemocharley

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af nemocharley » 13 feb 2015 14:20

prisen for østrigsk kvalitet måske?

pendec

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af pendec » 13 feb 2015 14:50

Kresten skrev:Der er BioLine, som kan ses her: http://www.danskvarmeservice.dk/dyn/fil ... screen.pdf
Med den medfølgende snegl på 92 cm, kan du placere dit træpillemagasin hvor du vil – f.eks. på den anden side af en udendørsvæg
Fedt er sgu da, at denne også kan sættes direkte til ekstern silo udenfor, så den kan køre i lang tid og kun skal have tømt askebakke ;) Har folk så silo til sådanne Kombi løsning, det er vel lidt vildt med silo til så lille en brændeovn(6kW) selvom de sælger med henblik på ekstern silo.

Men smart nok tænkt.

Bjarne Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 jan 2007 13:27
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 3 gange

Kan piller og brænde kombineres?

Indlæg af Bjarne Petersen » 13 feb 2015 16:58

Jeg har så den omtalte Bioline med eksternt magasin, har haft den siden 2011.
Skift mellem piller og brænde kræver at der bliver lagt en ildfast sten over "koppen" hvor pillerne brænder, så skift er bedst at gøre ved kold ovn :-)
Styringsmæssigt er det en ret simpel ovn, ingen auto tænding og den kører enten fuldlast eller pause fyring, alt efter om termostat kalder på varme eller ej.
På styreprint i kontrolbox sidder nogle dipswitche som kan ændre ydelse på blæser og snegl mellem 70 og 100%, jeg har valgt at flytte disse ud på nogle eksterne kontakter.
Ved pillefyring skal man forvente at der dannes en "sodring" i brænderkoppen, jeg plejer at stopppe den en gang ugentligt og rense koppen.
Der sidder en lille cellesluse mellem tank og snegl til brænderkop, her skal man forvente at skift "plastikvinger" hver 2-3 år, ved brændefyring lidt oftere, tror der forplanter sig noget varme hen til celleslusen som gør vingerne lidt hårde.
Jeg har bygget en lille tank bag ovnen som indeholder ca. 60 kg piller.
Er rigtig godt tilfreds med ovnen :-)
Mvh Bjarne Petersen


Besvar