Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Abildhauge » 27 mar 2008 09:21

Hejsa Stokerpro's

Jeg er stadig noget af en rookie på området. Har købt en gård med en 7 år gammel Passat C1 med Iltstyring.

Mit primære spørgsmål. Jeg er 99,9% sikker på at røgtemperaturføleren ikke viser korrekt. temp ved normal drift 110-120, den maksimale temp jeg har fået den til at vise, efter lang tids kørsel med hård belastning er 140-150(Med hård belastning mener jeg tænding af helt kold gulvvarme i stue køkken, sådan RIGTIG hård belastning har vi vel ikke rigtig haft i denne vinter)

Jeg har renset føleren i røgkassen, så den burde ikke være "godt isoleret". Kan/skal sådan en fætter kalibreres?

Og nut til mit tillægsspørgsmål:
Jeg kan forstå at på andre mærker skal/bør lambdasonden kalibreres ind i mellem, i min manual kan jeg kun se lidt om at jeg bør vaske den i sæbevand en gang om året, hvis den er tilsodet?!?

Vh
Henrik Andersen


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Ulrik » 27 mar 2008 23:17

Emnet flyttet til Passat kategorien.
Nogen eksperter der kan hjælpe manden?
MvH Ulrik©

Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Abildhauge » 28 mar 2008 08:52

har testet lidt yderligere.. Når der ikke er gang i fyret ser temperaturmåleren ud til at fungere udemærket. Det reagerer hurtigt og med realistiske tal og stigninger hvis man tager fat om føleren.

Da jeg startede fyret op igen kom røgtemp ikke over meget over 120 og nu ligger den på 100. Udmiddelbart burde det jo give sod og fyldige belægning med så lav røgtemp? Men det brænder meget fint og der kommer fin grå aske ud.

Jeg er stadig lidt fortabt omkring føleren.

Kalibrering af iltstyring har jeg fundet i monteringsvejledningen :-) 3 forskellige manualer med vedligehold i også står det i monteringsvejledningen. :-)

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Raverlution » 28 mar 2008 09:49

Abildhauge skrev:har testet lidt yderligere.. Når der ikke er gang i fyret ser temperaturmåleren ud til at fungere udemærket. Det reagerer hurtigt og med realistiske tal og stigninger hvis man tager fat om føleren.

Da jeg startede fyret op igen kom røgtemp ikke over meget over 120 og nu ligger den på 100. Udmiddelbart burde det jo give sod og fyldige belægning med så lav røgtemp? Men det brænder meget fint og der kommer fin grå aske ud.

Jeg er stadig lidt fortabt omkring føleren.

Kalibrering af iltstyring har jeg fundet i monteringsvejledningen :-) 3 forskellige manualer med vedligehold i også står det i monteringsvejledningen. :-)
Hej...

Røg.temp måleren viser forkert. jeg har en c2 og det har min far også. min viser ca 30 grader forkert og hans viser 45 grader forkert. ta og bor et lille hul i røgrøret så tæt på kedlen som muligt. men efter iltsonden icon_cheesygrin.gif og køb et stegetermometer der går til 300 grader. og se efter. men så længe der ikke er sod eller fejeren ikke klager er det vel godt nok.
røgtempmåler kan ikke kalibreres

ang iltsonde findes der 2 forskellige jo den ene kan kalibreres men ved ikke hvordan. og den anden som jeg har kan ikke. den skal så skiftes når den viser under 19% med slukket kedel og begge luger åbne.

håber det hjalp lidt
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb

Abildhauge
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19 nov 2007 14:41
Mit fyr: Blackstar 1016, version 10
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Abildhauge » 31 mar 2008 17:47

Raverlution skrev: Hej...

Røg.temp måleren viser forkert. jeg har en c2 og det har min far også. min viser ca 30 grader forkert og hans viser 45 grader forkert. ta og bor et lille hul i røgrøret så tæt på kedlen som muligt. men efter iltsonden icon_cheesygrin.gif og køb et stegetermometer der går til 300 grader. og se efter. men så længe der ikke er sod eller fejeren ikke klager er det vel godt nok.
røgtempmåler kan ikke kalibreres

ang iltsonde findes der 2 forskellige jo den ene kan kalibreres men ved ikke hvordan. og den anden som jeg har kan ikke. den skal så skiftes når den viser under 19% med slukket kedel og begge luger åbne.

håber det hjalp lidt
Ok, så er det ikke kun mig der har lidt "problemer" med temperaturen.

Med hensyn til at bore hul m.v. Så skal jeg vel til at lappe hullet igen bagefter? Ellers kommer der vel røg ud i fyrrummet. Selvom det nok ikke er meget vil det nok ikke være et hit da vi tørrer tøj i samme rum.


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Flunk » 01 apr 2008 08:12

Der er garanteret undertryk i rørrøret, så der kommer ikke røg i fyrrummet.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Raverlution
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
Areal: 210
Brændsel: Hvede
Fremviser gerne i postnummer: 6330
Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
Geografisk sted: Padborg

Re: Passat C1: Kalibrering Iltsonde og Røgtemp føler mulig?

Indlæg af Raverlution » 02 apr 2008 20:56

Nej icon_cheesygrin.gif

der kommer ingen røg ud i rummet, som flunk skriver.. men lad det da sidde. det har jeg.
Mvh Kenn.

Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)

Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb


Besvar