Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Huller i sneglerør

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Stuhr » 11 feb 2015 00:09

Ja, der er for og imod på NBE, men jeg er nu heller ikke altid så imponeret, for man skal både kunne og ville gøre noget selv, hvis det skal virke, ser det ud til. Og olie i pillerne burde efter min mening ikke være nødvendigt .................... ligesom jeg ikke mener, at smuld burde give så store problemer i den eksterne snegl. :cry:
Jeg har selv boret nogle huller nederst på sneglen, men allerede efter 2 døgn knagede og bragede det i sneglen, og så bakkede sneglen 1/3 hver gang den kørte en omgang frem.
Tømning og flere huller boret. Og så kørte sneglen fint ...................... :great:

I et forsøg på at gøre doseringen mere ens, valgte jeg så yderligere at reducere sneglens stigning fra ca 45 gr til ca 35 gr.
Og så skulle der jo naturligvis ny afvejning til. Og efter et døgns kørsel, valgte jeg så i dag, at lave endnu en afvejning ....................... og fatter ikke hvad der sker:
9 afvejninger gav følgende: 835, 1193, 960, 735, 650, 934, 972, 1114 og 958 gram!!! En forskel på 543 gram!!!!!!
Ingen smuld i sneglen! Ingen knagen! 35 grader stigning. Det ene øjeblik væltede pillerne nærmest ud, og derefter kunne der gå 10 sekunder hvor der ingen kom. Det ene øjeblik var sneglen helt begravet i piller i røret, for 5 sekunder senere at rulle rundt på "overfladen" af pillerne, og stort set ikke flytte noget som helst. Så der det sgu da nærmest umuligt at forvente en præcis dosering!! Og jeg har plastik-rør i min snegl!! :shock:

Så der skal forsøges nogle ting, for en så upræcis dosering gør også at fyret yder for forskelligt. Hvilket også kan ses af, at min ydelse farer op og ned, under drift.
Så det bliver nok noget med at forsøge med et mindre rør omkring sneglen, eller montere et par metal-profiler inde i det nuværende rør, for at reducere sneglens plads inde i røret.

Men det undrer mig bare, at doseringen faktisk blev mere upræcis, efter at jeg sænkede sneglen ??!!

Men hullerne ser ud til at virke ... icon_cheesygrin.gif
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 11 feb 2015 05:14

Stuhr skrev:Ja, der er for og imod på NBE, men jeg er nu heller ikke altid så imponeret, for man skal både kunne og ville gøre noget selv, hvis det skal virke, ser det ud til. Og olie i pillerne burde efter min mening ikke være nødvendigt .................... ligesom jeg ikke mener, at smuld burde give så store problemer i den eksterne snegl. :cry:
Jeg har selv boret nogle huller nederst på sneglen, men allerede efter 2 døgn knagede og bragede det i sneglen, og så bakkede sneglen 1/3 hver gang den kørte en omgang frem.
Tømning og flere huller boret. Og så kørte sneglen fint ...................... :great:
Ja desværre så skal olie nok være en del af varmeregningen icon_cheesygrin.gif , det hjælper men burde ikke være nødvendigt og desuden "snakker" min snegl også, jeg har plastrøret i måske er det problemet.
I et forsøg på at gøre doseringen mere ens, valgte jeg så yderligere at reducere sneglens stigning fra ca 45 gr til ca 35 gr.
Og så skulle der jo naturligvis ny afvejning til. Og efter et døgns kørsel, valgte jeg så i dag, at lave endnu en afvejning ....................... og fatter ikke hvad der sker:
9 afvejninger gav følgende: 835, 1193, 960, 735, 650, 934, 972, 1114 og 958 gram!!! En forskel på 543 gram!!!!!!
Ingen smuld i sneglen! Ingen knagen! 35 grader stigning. Det ene øjeblik væltede pillerne nærmest ud, og derefter kunne der gå 10 sekunder hvor der ingen kom. Det ene øjeblik var sneglen helt begravet i piller i røret, for 5 sekunder senere at rulle rundt på "overfladen" af pillerne, og stort set ikke flytte noget som helst. Så der det sgu da nærmest umuligt at forvente en præcis dosering!! Og jeg har plastik-rør i min snegl!! :shock:

Så der skal forsøges nogle ting, for en så upræcis dosering gør også at fyret yder for forskelligt. Hvilket også kan ses af, at min ydelse farer op og ned, under drift.
Så det bliver nok noget med at forsøge med et mindre rør omkring sneglen, eller montere et par metal-profiler inde i det nuværende rør, for at reducere sneglens plads inde i røret.

Men det undrer mig bare, at doseringen faktisk blev mere upræcis, efter at jeg sænkede sneglen ??!!

Men hullerne ser ud til at virke ... icon_cheesygrin.gif
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af godsejeren » 11 feb 2015 06:36

Det er jo nemt at pille røret ud igen.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

dannidines

Huller i sneglerør

Indlæg af dannidines » 11 feb 2015 07:37

Der er et eller andet som har ændret sig vedr. den eksterne snegl..

Hvilken årgang er jeres ext. snegle? ( hvilket år er den købt)

Min gamle ext. snegl, anno dec'09/jan'10 har ALDRIG døjet med smuld som påvirkede forbrændingen/pilletransporten (bevares, fik 3pl VIRKELIG elendige Lava Premium for år tilbage, men de var f***ked allerede i sækkene) men stadig trak den pillerne og smuld med op!

Den gamles snegl, anno 2000, er samme historie, ingen problemer.

Begge vores snegle var den gamle Ø75/76mm i flangen.

Anden årsag til vi ikke har ikke har oplevet problemer kan måske skyldes vores hjemmelavede siloer hvor udformningen i bunden er anderledes end NBE's siloer? Og da vi har købt samme piller mindsker det også vores fejlkilde søgning kan man sige, men alt andet lige, så må deres komponenter i ext. snegl næsten være ændret?? Flexibiliteten i sneglen, gearmotoren, kondensatoren?

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af godsejeren » 11 feb 2015 09:08

dannidines skrev:Der er et eller andet som har ændret sig vedr. den eksterne snegl..

Hvilken årgang er jeres ext. snegle? ( hvilket år er den købt)

Min gamle ext. snegl, anno dec'09/jan'10 har ALDRIG døjet med smuld som påvirkede forbrændingen/pilletransporten (bevares, fik 3pl VIRKELIG elendige Lava Premium for år tilbage, men de var f***ked allerede i sækkene) men stadig trak den pillerne og smuld med op!

Den gamles snegl, anno 2000, er samme historie, ingen problemer.

Begge vores snegle var den gamle Ø75/76mm i flangen.

Anden årsag til vi ikke har ikke har oplevet problemer kan måske skyldes vores hjemmelavede siloer hvor udformningen i bunden er anderledes end NBE's siloer? Og da vi har købt samme piller mindsker det også vores fejlkilde søgning kan man sige, men alt andet lige, så må deres komponenter i ext. snegl næsten være ændret?? Flexibiliteten i sneglen, gearmotoren, kondensatoren?
Hej

Mit er købt i 2013 og jeg har ingen problemer med sneglen. Mit magasin er så det gamle fra min stoker hvor sneglen er sat ind gennem side og lavet lidt skrå bund i. Men indløbet / åbningen i min snegl ligner f.eks ikke Jens olavs. Mit er mere buet og aflangt. Men ved ikke hvor meget det har at sige.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk


skrot1

Huller i sneglerør

Indlæg af skrot1 » 11 feb 2015 09:20

Har hørt der er bedre indløb hvis man udbygger nbes 320 L silo til en 500 L, istedet for deres standard 500L..pga. at siloen så er mere lodret og aflang...har den også selv, og er også min erfaring.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Olaf13 » 11 feb 2015 12:48

Med en kornsnegl har man en plade til at skubbe for eller fra indløbet til sneglen for ikke at få for stor vægt af korn/piller på snegl ved indløbet som kan give så stor modstand/pres på sneglen så den ikke kan trække det eller løbe rundt. Har selv en stor silo med 8 tons piller i med snegl over til magasin på fyret. :)
Så jeg tror i skal gøre et eller andet ved indløbet så pillerne løber mere jævnt til sneglindløb med ikke for stor mængde/tryk som sneglen ikke kan klare. I et andet tråd her (som jeg ikke lige kan finde) var der en som havde sat en spand på hoved med et hul i siden, som blev sat oven på indløbet, for at få en mere ensartet tilførsel af piller til indløbet. :roll:
Se det med spanden her viewtopic.php?f=137&t=23860&p=270793&hi ... nd#p270793

Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Huller i sneglerør

Indlæg af jensolav » 11 feb 2015 15:42

godsejeren skrev:Det er jo nemt at pille røret ud igen.
Nej jeg beholder røret i,det kører godt nu, tror det var smuld der drillede :)
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af godsejeren » 11 feb 2015 16:08

Her er der en opfindelse til sneglen https://m.youtube.com/watch?v=PmLinD2o-Dc
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Huller i sneglerør

Indlæg af Ollii » 11 feb 2015 17:29

Altså jeg prøver igen. Er simpelthen målløs over alle de problemer i oplever med smuld. Hældning og indtaget i bunden af sneglen løser smuld problem fuldstændigt. Jeg har tidligere oploaded billeder af en silo der består af 2/3 smuld. så længe dette ikke bygger bro i magasinet så det kommer ned til sneglen har jeg ikke observeret problemer.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar