Ingen cirkulation gennem kalorifere

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Toftnisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2008 19:23
Mit fyr: Gejs m. 400L magasin, Alcon 6 kedel.
Areal: ca. 140
Brændsel: Barlinek Ecopellets
Geografisk sted: Toftnæs ved Varde

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Toftnisse »

Jeg har monteret en kalorifere i min garage for at have muligheden for at kunne få lidt varme på.
Jeg har dog et stort problem, som jeg længe har gået og bakset med - jeg kan ikke få cirkulation gennem kaloriferen. Jeg har haft en idé om, at frem og returløbsslangerne sad for højt i forhold til min ekspansionsbeholder, da vandet bare løber ud af ekspansionsbeholderen når jeg fylder vand på. Jeg har nu flyttet frem og retur længere ned, men det har ikke hjulpet. Jeg har fyldt vand direkte på kaloriferen gennem udluftningsskruen, for at være sikker på, at der var vand nok på. Når jeg løsner udluftningsskruen på kaloriferen, er det som om anlægget suger luft ind og ikke smider det ud. Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og kan se, at nogle kaloriferer har fremløb i bunden og retur i toppen, så jeg har også prøvet at bytte rundt på de to, men lige lidt hjalp det.
Jeg håber at der er nogle som har et løsningsforslag.
Vedhæftede filer
Tegning.png

levi

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af levi »

Toftnisse skrev:Jeg har monteret en kalorifere i min garage for at have muligheden for at kunne få lidt varme på.
Jeg har dog et stort problem, som jeg længe har gået og bakset med - jeg kan ikke få cirkulation gennem kaloriferen. Jeg har haft en idé om, at frem og returløbsslangerne sad for højt i forhold til min ekspansionsbeholder, da vandet bare løber ud af ekspansionsbeholderen når jeg fylder vand på. Jeg har nu flyttet frem og retur længere ned, men det har ikke hjulpet. Jeg har fyldt vand direkte på kaloriferen gennem udluftningsskruen, for at være sikker på, at der var vand nok på. Når jeg løsner udluftningsskruen på kaloriferen, er det som om anlægget suger luft ind og ikke smider det ud. Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og kan se, at nogle kaloriferer har fremløb i bunden og retur i toppen, så jeg har også prøvet at bytte rundt på de to, men lige lidt hjalp det.
Jeg håber at der er nogle som har et løsningsforslag.
Kaloriferer på åben ekspansion kan være noget drilsk noget da en kalorifere er en ret stor modstand at overkomme for et trykløst anlæg - Vandet løber den nemmeste vej, - og i dette tilfælde er det over din veksler ind til huset.

Har du mulighed for at montere kaloriferen efter veksleren - på tryksiden ?, - dette burde løse problemet.

Det gør det naturligvis ikke bedre at din åbne ekspansion sidder i næsten samme højde som din kalorifere.......

En omrokering af din pumpe kunne muligvis også løse problemet - ved åben ekspansion sidder en pumpe som regel på fremløbet i følgende rækkefølge (Kedel, ekspansion, pumpe).

En anden ting er, - du skal have en eller anden styring på din kalorifere - når du får løst dit cirkulationsproblem, - så vil kaloriferen æde al den energi den kan komme i nærheden af, - medmindre der er en form for styring på den :great:
Senest rettet af levi 10 feb 2015 13:11, rettet i alt 1 gang.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Landlyst »

Som jeg høre det så er det fordi at kalorifæren er for højt oppe i forhold til ekspantionen! Det med modstanden kan så komme sekundært.... Men suger den luft ind, så er den for høj!
lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Blevet takket: 7 gange

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af lupo3l »

Slukker du din cirkulationspumpe når du lufter ud ?
Jeg kan ikke lufte mit system ud uden den er slukket og der skal helst gå en halv time fra du slukker pumpen, så luftboblerne kan få tid til at søge opad.
Toftnisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2008 19:23
Mit fyr: Gejs m. 400L magasin, Alcon 6 kedel.
Areal: ca. 140
Brændsel: Barlinek Ecopellets
Geografisk sted: Toftnæs ved Varde

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Toftnisse »

Kaloriferen sidder ikke højere oppe end ekspansionen. Jeg havde glemt at vise det på tegningen, men netop for at få højde nok på ekspansionen, er der monteret en tee under beholderen (en lukket beholder), med et overløbsrør som kører op over beholderen og ned igen. Jeg vil tro, at der er 15-20 cm. fra kaloriferen og op til øverste punkt på overløbsrøret.
Jeg har haft pumpen slukket når jeg har luftet ud, dog ikke mere end ca. 10 minutter. Det kan være jeg skal prøve med længere tid.
Det med at flytte pumpen over på fremløb har jeg også haft i tankerne, men kunne dette evt. løses ved at montere en pumpe på røret til kaloriferen? Denne pumpe vil jeg så kun have til at køre, når jeg har brug for varme i garagen.
Vedhæftede filer
Ny tegning.png

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Landlyst »

Prøv lige med et par billeder af det arrangement ved ekspantionen
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Brian B »

Hej
Jeg smed en kalorifere op for mange år siden hjemme ved den gamle den ville heller ikke cirkulere så den fik en pumpe på fremløbet så virkede den, så hvis du har en ekstra på lager så prøv det, så kan du slukke den når du ikke skal have varme husk at tænde den i hård frost hvis der er risiko for det kommer i kaloriferen
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Kruse »

Er der ingen åbning i toppen af ekspantion beholder?
Luften skal jo kunne komme ud når der fyldes vand i, ellers har den jo ingen effekt.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Toftnisse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2008 19:23
Mit fyr: Gejs m. 400L magasin, Alcon 6 kedel.
Areal: ca. 140
Brændsel: Barlinek Ecopellets
Geografisk sted: Toftnæs ved Varde

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Toftnisse »

Der er ført et overløbsrør op over beholderen, så vandet kan komme ud. Der er ingen åbning i toppen af beholderen og jeg har ingen problemer med luft i kedlen.
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Ingen cirkulation gennem kalorifere

Indlæg af Kruse »

Vis det virker er det jo fint, men luften i beholderen er fanget så der har ikke meget effekt. Så er det bare det vand i rørrene der giver trykket.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Besvar