Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet » 10 feb 2015 01:31

J-B: Målte lige min silo, den er 56x68cm. Så måske jeg godt kunne få plads til en større, det skal jeg have målt godt op, når jeg tegner målene ind for det nye pillefyr. Tak for målene. Hvad mon er rarest, trykknapper er touch? Hvad bruger de fleste mon?


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af HR LUCCA » 10 feb 2015 01:47

Torpet skrev:To fine videos, Lucca, dem downloaded jeg omgående, så jeg kan studere dem bedre senere. Ser meget nemmere ud en mit gamle fyr, hvor jo alt skal skrues af og hele fronten løftes væk, meget omstændeligt, men det er også gammelt :). Faktisk tager det 15-20 min af rense og man bliver godt snavset. Den side ser jeg også frem til at kunne forbedre.
Her renser du kedlen oppe fra , så det kan man næsten gøre i sin hvide søndags skjorte icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af HR LUCCA » 10 feb 2015 01:51

Torpet skrev:J-B: Målte lige min silo, den er 56x68cm. Så måske jeg godt kunne få plads til en større, det skal jeg have målt godt op, når jeg tegner målene ind for det nye pillefyr. Tak for målene. Hvad mon er rarest, trykknapper er touch? Hvad bruger de fleste mon?
Mange mener at V7 styringer er mest overskuelig , men måske fordi folk før havde en v6 der er opbygget på sammen måde , de kan det samme :)

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af J-B » 10 feb 2015 02:52

Torpet skrev:J-B: Målte lige min silo, den er 56x68cm. Så måske jeg godt kunne få plads til en større, det skal jeg have målt godt op, når jeg tegner målene ind for det nye pillefyr. Tak for målene. Hvad mon er rarest, trykknapper er touch? Hvad bruger de fleste mon?
Hvad styring du skal vælge er op til dig selv, når du bruger en mobiltelefon, er det det så bedst med taster eller tryk på skærmen? prøv at se nogle anlæg i drift, så finder du ud af hvad du skal have :great:

dannidines

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af dannidines » 10 feb 2015 06:03

God morgen torpet, og velkommen til forum :)

Jeg kan se du allerede har godt gang i svarene fra de rutinerede gutter på forum, og som jeg læser det, så har du fint styr på "rør-abe-arbejdet," så kan du fint få det smidt op billigt.

Vedr. V7/V10 så er det een og samme styring, jeg gar haft begge to (havde en af de første V10) og har idag et RTB fyr med V7 styring, og som der skrives er indmaden det samme og kun fronten til forskel - 600kr merpris er ikke meget, men det er samme pris som sættet til varmtvandsprioritet... Så om du vil betale 600kr mere "for det samme," eller have mere udstyr på fyret, jeg ved hvad jeg ville vælge :)

Hvor køber du fyret? Du skal huske, at INDEN du køber fyret, så skal sælger beregne hvor meget co2 realisering der er at komme efter (de 3500kr er OFTE ALT for lidt)

Prøv Henrik fra q-pro.dk, hans nummer og email står på hjemmesiden og han laver en rigtig beregning = dit nye fyr bliver ENDNU billigere / mere grej til samme penge (kompressorrens, varmtvandsprioritering, følerer o.l.) og hos ham kunne du måske handle en keramisk eltændet med i prisen - en hurtigere og umiddelbart mere holdbar tænder.

Mht. Silo, så med mindre det er i bryggers/beboelsen fyret monteres, så ville jeg ikke nappe minien ift. den lille silo, men snuppe en alm. BS1016 kedel med en Scotte 10kw på siden, et kompressorrenssæt og en større silo - kan du forhøje siderne på den gamle silo? 250-300kg kan næsten give dig 14dage uden tilsyn til fyret :)

Hvad med din skorsten, er det med isokern eller gl. skorsten? Det er mere ift. MEGET lav røgtemp på Blackstar kedlen (kan dog hæves LIDT) og vær opmærksom på, at hvis det gamle fyr har lunet fyrrumet op, så vil du opleve der bliver PÆNT kølingt nu, da de nye fyr er godt isoleret.

Du skal være opmærksom på både V7/V10 kan gå på nettet og du kan overvåge/styre dit fyr via www.stokercloud.dk en rigtig fed feature hvid du spørger mig :)

Afrundelsesvis, så har jeg NBE produkter - RTB samt solvarme, noget jeg er glad for, min scotte brænder (før RTB) har aldrig slået en prut (5 år) og RTB kører indtil videre derudaf (startet i oktober og har kun fyldt piller på og af nysgerriged tømte jeg aske af sidste uge, men kunne have ventet næsten en måned mere), og jeg kunne ikke være mere tilfreds - investeret kr/øre opvejer rigeligt det man får - et "bang for the Buck" fyr i min verden... Men men men, pillefyrs verdenen er en verden af fanatister på "højde med ISIL," og der er forskellige lejre. Min anbefaling plejer at være man skal ud og sparke fyr, for på den måde finder man ud af hvilket fyr man er til - men een ting er HELT sikkert, du skal ikke lade dig overtale til noget større end 10kw til det antal m2.

Held & lykke med valget, og husk SPØRG endelig på forum :)


nemocharley

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af nemocharley » 10 feb 2015 06:53

Det vigtigste er vist blevet sagt.

Mafa laver også siloer helt op til 730liter

MGM Junior er også et pillefyr jeg ville se på i dit tilfælde - selvom dens magasin er lille (der er mulighed for at få lavet en udvidelse)

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af H.S » 10 feb 2015 08:44

Hej
Her er mål på Scotte Mini m BS1016 (92 cm)
http://q-pro.dk/filer/biofyr/BS1016+BSmini150.pdf

Mål "rød" Silo 200 l 60x60x130 cm (165 cm), 320 l 80x80x130 cm (185 cm), 500 l 100x100x130 cm (205 cm)
Med en 500 l fylder det ca kedel 46 cm afstand mellem silo og kedel 60 cm silo 100 cm = ca 205 cm (afstand mellem silo kan justeres lidt ved at korte af ext. snegl, det er dog rart at have lidt plads til at tage brænder ud :great: )

Du er velkommen til at ringe eller maile mig for en beregning af tilskud (samt tilbud på fyr Scotte, RTB, EasyPel)
jeg skal her bruge alder på kedel samt forbrug (skulle du så ende op med at købe et andet sted men mit bud på tilskud er bedst så kan vi mod 350 kr. køre den igennem for dig)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af godsejeren » 10 feb 2015 09:15

Hej

Prøv at se i mit galleri hvordan jeg har lavet mit stokermagasin om memberlist.php?mode=viewprofile&u=1410
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af Torpet » 10 feb 2015 11:02

Go'morgen alle flinke medlemmer. Dejligt at vågne op til en masse meget konstruktive svar, langt flot svar fra Dannidines, men dejlige svar fra alle, tak for hjælpen. Det er jo en ret stor opgave at skulle udvælge det rigtige pillefyr og så starte på beregningen af hvor og hvordan selve placeringen og installationen skal være. Jeg skal nok placere selve fyret med venstre side ind imod væggen, da skorstenen er for enden af langsiden af rummet, som er 330cm langt, skorstenen er 40x40cm for enden til venstre. Altså skal jeg se at finde ud af om det er i orden at have venstre side ret tæt op af væggen og altså ikke ret nem at komme til og ligeledes skal jeg se lidt på tilslutningen ag skorstenrør, når skorsten er så presset til venstre. Selve højden af tilslutningen betyder vist desværre at jeg under alle omstændigheder må skære et nyt hul ind og så lukke det gamle af, da det gamle stokerfyr har tilslutning meget langt nede. Men nu skal jeg lige studere flere af de referencer til tegninger I har givet mig, så der finder jeg nok nogle af svarerne. Og ja, jeg skal selvsagt ud og 'kick tyres', det gør ofte ret stor forskel at se tingene ved selvsyn. Det med V7 eller V10 skal jeg også studere lidt mere og så selvsagt se det rigtigt. Den oplysning med at fyret renses oppe fra lyder helt fint og kan måske betyde at der er OK ikke at kunne komme til ret meget på venstre side. Syntes umiddelbart at det meste servicing kan ske ved at åbne højre side? (Har ikke set nok på det. endnu). Dejligt med alle svarene og flere modtages med taknemmelighed.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte ældre stokerfyr med Blackstar

Indlæg af HR LUCCA » 10 feb 2015 11:32

Torpet skrev:Go'morgen alle flinke medlemmer. Dejligt at vågne op til en masse meget konstruktive svar, langt flot svar fra Dannidines, men dejlige svar fra alle, tak for hjælpen. Det er jo en ret stor opgave at skulle udvælge det rigtige pillefyr og så starte på beregningen af hvor og hvordan selve placeringen og installationen skal være. Jeg skal nok placere selve fyret med venstre side ind imod væggen, da skorstenen er for enden af langsiden af rummet, som er 330cm langt, skorstenen er 40x40cm for enden til venstre. Altså skal jeg se at finde ud af om det er i orden at have venstre side ret tæt op af væggen og altså ikke ret nem at komme til og ligeledes skal jeg se lidt på tilslutningen ag skorstenrør, når skorsten er så presset til venstre. Selve højden af tilslutningen betyder vist desværre at jeg under alle omstændigheder må skære et nyt hul ind og så lukke det gamle af, da det gamle stokerfyr har tilslutning meget langt nede. Men nu skal jeg lige studere flere af de referencer til tegninger I har givet mig, så der finder jeg nok nogle af svarerne. Og ja, jeg skal selvsagt ud og 'kick tyres', det gør ofte ret stor forskel at se tingene ved selvsyn. Det med V7 eller V10 skal jeg også studere lidt mere og så selvsagt se det rigtigt. Den oplysning med at fyret renses oppe fra lyder helt fint og kan måske betyde at der er OK ikke at kunne komme til ret meget på venstre side. Syntes umiddelbart at det meste servicing kan ske ved at åbne højre side? (Har ikke set nok på det. endnu). Dejligt med alle svarene og flere modtages med taknemmelighed.
Du får lige en video mere hvordan man laver en hoved rengøring :) http://mhes.dk/hjem-2/videoer/grundig-reng-ring.html det er den med sammebygget silo så det skal du se væk fra , brænder kan side i både højre og venstre side , til den side der skal vende mod vægen skal der være 8-10 cm så det er muligt og skifte kedeltemp føler , de fejler meget sjældent noget , men kan man ikke komme til og skifte den , er det surt
jeg syndes det super nemt og rense sådan en kedel , ikke noget med man skal ned og ligge på knæ og se ind igennem en lille låge , og med dit forbrug en det ikke tit den skal renses , jeg vil tro ca hver 6-8 uge om vinteren . icon_cheesygrin.gif


Besvar