Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

woody og opop

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: woody og opop

Indlæg af start2008 » 27 mar 2008 19:27

Men du kan da altid slå på tråden
mvh jesper


Kasperkk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 jan 2008 23:06

Re: woody og opop

Indlæg af Kasperkk » 27 mar 2008 19:44

BFE skrev: Har selv et lignende set, dog Bio-Comfort, men med 100 trins Woody chip 4.19a.
Sætte kan anbefales så længe du er opmærksom på bl.a. følgende:
Det er vigtigt, at bruge piller som ikke er lange og hårde (f.eks 8mm fra Stampemøllen), da de over tid ødelægger den interne snegl/gear og kan skabe driftsforstyrelser på den eksterne snegl. Brug evt 6mm piller i stedet. (Vil man absolut køre med den slags piller, kan den interne snegl neddrejes og sikres med et støtteleje. Se indlæg herom på dette forum)
Lange piller medfører envidere, at autoberegningsfunktion af pillemængde ikke bliver korrekt, og man kan derfor ikke forlade sig herpå, men må istedet manuelt indstille pillemængderne. (Det er ikke så svært som det lyder til.)
For det andet bør du vælge piller som ikke danner slagger / askekage, da brænderen ikke har nogen form for automatisk mekanisk rens af herden.
Sørg for, at sætte optændingseffekten på eltænderen ned til f.eks. 65% (prøv dig frem), da det forlænger dens levetid betragteligt.
Træk lyssensoren så langt ud, at den kun lige netop flugter med skaktvæggen, ellers vil de nedfaldende piller over tid slå sensoren i stykker. (Alternativt kan der monteres en lille deflektorplade hen over. Se løsning på dette forum)
Det er en fordel, at justere PID-værdierne, inden der startes op, for at undgå, at styringen "jager" og kedletermostaten tripper. (søg efter PID på dette forum).
Kedlen er der ikke så mange dikkedarer ved, andet end man skal sørge for, at låg og låger slutter tæt (justeres nemt) og køres der med iltstyring (kan ikke anbefales), skal kedelbunden tætnes med egnet fugemasse.
Kedlen er forholdsvis nem at rense (kan gøres under drift) og desuden meget økonomisk. Anlægget kræver shuntventil som tilsikrer at temperaturen på returledning til kedlen ikke kommer væsentligt under 60 gr. C.

Når der er taget højde for disse ting, har du et simpelt og økonomisk varmeanlæg.

Hvad med støj? Hvor meget "klirrer" det når pillerne falder ned?
Det er min største bekymring da et evt anlæg skal stå i kælderen lige under sturen og jeg har ikke lyst til at høre på piller samtidig med fjensynet

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: woody og opop

Indlæg af Julehund » 27 mar 2008 20:07

Kasperkk skrev:
Hvad med støj? Hvor meget "klirrer" det når pillerne falder ned?
Det er min største bekymring da et evt anlæg skal stå i kælderen lige under sturen og jeg har ikke lyst til at høre på piller samtidig med fjensynet
prøv at tænk kroner/øre når det klirre!! hehe!! så er det ikke noget problem... krone 1 krone 2 osv. osv. Drogar-Dolar(LBG).gif

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: woody og opop

Indlæg af BFE » 27 mar 2008 20:17

soffi skrev:Det lyder jo til at der er lidt jeg lige skal lære når det kommer hjem, jeg har nemlig bestilt dyret, hvordan finder man ud af hvilke piller der danner slagger, og hvilke der ikke gør det
Jamen, så tillykke med købet, håber du bliver tilfreds med "dyret".
Den hårde metode til at finde ud af hvilke piller der danner slagger, er ved at afprøve dem selv, men det vil du selvfølgelig ikke vente på. Men uanset får du over tid oparbejdet en hvis erfaring, hvis du prøver forskellige leverandører og kvaliteter.
Den nemme metode, er ved at følge med herinde og se hvilke oplevelser forskellige brugere har med diverse piller. Du kan evt lave et søg efter slagger (289 træf) eller askekage (14 træf), eller kig under "Test af Biobrændsel og Alternative Brændsler" viewforum.php?f=59 .

Personligt har jeg erfaring med, at Stampemøllens piller danner slagger, men også de piller jeg bruger nu er desværre ikke uproblematiske. Det er et parti fra "Altibrænde" af en kvalitet mellem standard og Barlinek, som efter godt en uges tid danner en meget hård slagger umiddelbart efter sneglen.
Jeg vil sige, at hvis du alligevel fører tilsyn med din kedel hver anden til tredie dag og lige skraber herden, bør det ikke være et problem. Omvendt, hvis du ikke har den mulighed (evt.fordi du er bortrejst), bliver det problematisk.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Besvar