Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af triumph » 08 feb 2015 10:18

nemocharley skrev:God Søndag Smut 25, Tom_AT og Lamborg. Smut jeg ved ikke rigtig, om jeg har et liv, men jeg er da slem til at nævne de mange forskellige pillefyrsmærker der er på det danske marked - jeg nævner også NBE´s produkter (men lader andre om at fortælle detaljeret om dem). Alt dette gør jeg velvidende at de fleste af modellerne har jeg kun set/pillet ved en eller to gange ved private eller ved forhandler. Jeg tager i øvrigt stadigvæk ud og ser på pillefyr og stokere fordi jeg synes det er skægt.

Jeg gør det fordi, at de nye der kommer og søger rådgivning har ret til at vide at der er mange muligheder ude på markedet både i 20k klassen (hvor jeg synes scotten står stærkest, hvis budgettet er til lige omkring 20k) og 25-45k klassen (Pellux 100-200, Pellmax, Atmos, Bioheat, RTB, MGM, Minibio m.fl)

Om den strategi er et udtryk for et had mod NBE´s produkter, firmaet eller folk der ejer RTB, Scotte, Woody etc. det vil jeg lade andre om at dømme. Jeg skal gerne indrømme at jeg har fundet det for ringe, den måde man (ikke) løste problemet med den manglende jordforbindelse i sneglmotor, og at nogen oplever at deres blackstar kedler er utætte med røg-gener til følge, samt enkelte eksempler på en sjusket finish på silo og gearhoved. At der på et fyr til 20k skal skiftes reservedele i ny og næ, må man leve med - og når de nu er så billige, så er det jo fint. Især for GDS-folket og folk med lyst til avanceret styring, overvågning, løbende drifts optimering osv er scotten da genial. Her talte jeg så igen om noget jeg har set, hørt og læst - jeg ejer ikke selv en scotte. Og jeg anerkender i øvrigt at der sker en løbende produktudvikling ved NBE og det nogle gange i dialog med kunderne (hvilket er ret fedt). Jeg synes måske godt de kunne fokusere mere på nogen af de ovennævnte svipsere, men det er så bare min holdning.

Da jeg startede på forum var den første anbefaling jeg fik at jeg skulle ud og se på en scotte... - og min oplevelse dengang var at scotten fyldte rigtig meget på forum, en holdning jeg også rendte i ude i virkeligheden. Men istedet for at angribe scotten, så begyndte jeg ret disciplineret (hvis jeg selv skal sige det) at liste alle de produkter op jeg kendte, når der kom en ny bruger til, som ledte efter pillefyr (ud fra en tanke om at NBE jo allerede havde et forum, og dette forum skulle gerne favne lidt bredere). Min egen oplevelse af det var at jeg måtte finde mig i en del hug på den konto - noget af det var ret groft, hvis jeg skal være helt ærlig. Men hvad fanden, jeg er jo heller ikke for god selv - og jeg må jo have trådt nogen over tæerne, siden reaktionerne kunne være så stærke.

Mht. kun at måtte tale ud fra egne erfaringer - den holder altså ikke i virkeligheden, for hvordan kan man sige om noget er bedst hvis man ikke har prøvet det hele? Min svenske løsning med start/stop og akkutank er der ikke mange der har her på forum, men alligevel er den blevet fremstillet som verdens måske ringeste og dummeste løsning (eller sådan føltes det ihvertfald en periode - men hvem ved, måske jeg, som så mange andre åbenbart, er lidt sart?). Omvendt bare fordi jeg har den løsning, så kan jeg da ikke gå ud og sige at det er den bedste løsning? Hvilket jeg i øvrigt heller ikke gør - i det hele taget anbefaler jeg den kun, hvis man vil have en akkutank som den centrale del i varmeanlægget. Og i den holdning risikerer jeg måske at irritere folk med start/stop pillefyr uden akkutank, som er har gode oplevelser med det - så det er jo ikke let.

NBE fylder meget på forum deri er jeg enig med Tom_AT. Det har dog fyldt mere også i en sådan grad, hvor jeg synes det var et problem for objektiviteten her på forum. Men det er blevet meget bedre efter min mening - der er kommet mere plads til andre mærker nu.
Nemo, jeg tror netop ikke at der er nogen der beskylder dig for had, hverken mod personer eller mærker.
Men jeg syntes at det er naturligt at NBE fylder meget her på forummet. For det første så er der solgt langt flere NBE fyr end der er solgt andre mærker. Mange af fyrende er solgt i en periode hvor en vvsér regnede med at kunne tjene 8-10 af de lange, på at levere et fyr, og næsten det samme på at levere stumper til installationen. Mange var altså i en situation hvor de kunne få en komplet GDS installation for ca. 40% af hvad en VVSér skulle have for den samme installation. Og mange vvsér ville ikke installere scotte fyr. Fordi der ikke var nogen fortjeneste ved at levere dem, når kunderne kunne se at man kunne købe dem for 20.000 på nettet.
Derfor er der mange GDS tosser som mig selv, der har købt sådan et fyr, uden nødvendigtvis at have nogen erfaring i at lave den korrekte installation, eller at få dem til at køre optimalt. De menesker søger så til et forum som dette her.
Udover de andre mærker har lavere salgstal, så tror jeg ikke at de sælges til gds folk, i samme grad som scotten. Og GDS folk har for det første mere at spørge om, og kun forum som her at stille spørgsmålende i. Og derudover, så er det vel også mere hjerteblod, hvis man selv har valgt, indstalleret, og indkørt fyret. Fremfor hvis der bare står et opstillet og indkørt fyr i garagen.
Derfor skal der natuligtvis være plads til andre her på forummet. Og heldigtvis er der jo kommet langt flere fyr at vælge imellem, så mon ikke det kommer.

Jeg har bestemt ikke den holding at NBE´s produkter er ufejlbarlige. Overhovedet ikke.
Der er desværre kommet sådan en kedelig tone, hvor det ikke er muligt at have en debat om hvad der er fordele, eller ulemper ved den ene løsning, frem for den anden. Uden der er en der straks råber "Kolort" og pludseligt er emnet ikke trådstarters spørgsmål. Men en regionskrig om hvor dårligt/godt NBE´s produkter er. Fremfor at diskutere trådstarters problemer.

Vi 2 har haft mange debatter om din installation. Jeg håber ikke du syntes at jeg har været for hård ved dig. Men jeg tror at de begge er blevet klogere. Og jeg syntes netop det er den type diskussioner der flytter holdninger. Desværre så virker det ikke som om det er muligt at have den slags diskussioner mere, pga tonen hurtigt bliver meget skinger.

Og så fik jeg i øvrit ikke svar på mit spørgsmål, fordi nogen havde for travlt med at råbe "kolort"
lamborg skrev:
Hej triumph..

Ps . I de nye brændre er der to eltændere i så ryger den ene bruger den bare den anden. derved får du ikke noget driftstop hvis der ryger en tænder . Du skifer bare den defekt på et tidspunkt så har du backup igen .


Jeg troede at ideen var at man brugte 2 eltændere, der så hver kørte på ½ effekt, for derfor at få dem til at holde længere ?
Hvis de kører på ½ effekt, så tænder brænderen vel ikke, hvis der kun er en eltænder, eller ?
Last edited by 2 on triumph; edited 8 times in total


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af lamborg » 08 feb 2015 10:21

Jeg havde faktisk besluttet at lade den ligge men vil dog lige poientere at den tone du efterlyser Tom er ikke en du selv efterlever. Du er den første til at svine folk til ..
Jeg skulle kloge mig - NBE fanboy- Se så at få ændret den overskrift..
Snak dog ordentligt selv mand inden du skyder efter andre..
Jeg er ked af at lod mig hidse op igår ,det undskylder jeg for DE ANDRE her i forum .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

nemocharley

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af nemocharley » 08 feb 2015 10:36

Hej igen Smut 25
men jeg syntes det er synd i sidder og råder folk til og købe noget
som i ikke har en skid erfaring med og samtidig høvler de røde discount fyr ned simpelthen utroligt
at de kan levere så mange fyr når det er så ringe de må være dygtigere
end dem der solgte lada biler...
Hvis "i" også er rettet mod mig så vil jeg lige skrive

1) jeg rakker ikke scotten ned - og synes det er godt at NBE har så megen vind i sejlene, som tilfældet nu er.
2) jeg nævner eksistensen af andre pillefyrsmærker men tvinger ikke andre mennesker til at købe dem - det handler om at kunne tage et informeret valg.
3) Rådgivning er aldrig neutral - heller ikke fra min side. At jeg nævner 5 forskellige fyrtyper i en given tråd kan derfor godt ses som et forsøg på at fremhæve et eller alle fem - det kan jeg ikke gøre så meget ved. Det vigtigste for mig er hverenkelt person vælger rigtigt (for dem) første gang og ved hvad han/hun køber.

Jeg giver mig ikke af med detaljeret rådgivning med indstillinger, reparationer, forbedringer osv - det er noget jeg måske om nogle år til nød ville turde at gøre ift. mit eget fyr (som der kun er 300stk af cirka her i landet).

Jeg forstår måske ikke helt hvorfor du bliver vred Smut 25? Men istedet for at forlade forum (jeg synes da du skulle blive :great: ), så kan du vælge at ignorere enkelte brugere. Der findes en 'ignorér bruger' funktion under dine brugerindstillinger hvor du kan skrive de brugernavne på, som gør dig så vred. På den måde ser du ikke de indlæg de laver.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af triumph » 08 feb 2015 10:36

10981618_10152832660879998_541309662227981271_n.jpg
Og så husk i øvrigt lige:

nemocharley

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af nemocharley » 08 feb 2015 10:39

triumph skrev:
Nemo, jeg tror netop ikke at der er nogen der beskylder dig for had, hverken mod personer eller mærker.
Men jeg syntes at det er naturligt at NBE fylder meget her på forummet. For det første så er der solgt langt flere NBE fyr end der er solgt andre mærker. Mange af fyrende er solgt i en periode hvor en vvsér regnede med at kunne tjene 8-10 af de lange, på at levere et fyr, og næsten det samme på at levere stumper til installationen. Mange var altså i en situation hvor de kunne få en komplet GDS installation for ca. 40% af hvad en VVSér skulle have for den samme installation. Og mange vvsér ville ikke installere scotte fyr. Fordi der ikke var nogen fortjeneste ved at levere dem, når kunderne kunne se at man kunne købe dem for 20.000 på nettet.
Derfor er der mange GDS tosser som mig selv, der har købt sådan et fyr, uden nødvendigtvis at have nogen erfaring i at lave den korrekte installation, eller at få dem til at køre optimalt. De menesker søger så til et forum som dette her.
Udover de andre mærker har lavere salgstal, så tror jeg ikke at de sælges til gds folk, i samme grad som scotten. Og GDS folk har for det første mere at spørge om, og kun forum som her at stille spørgsmålende i. Og derudover, så er det vel også mere hjerteblod, hvis man selv har valgt, indstalleret, og indkørt fyret. Fremfor hvis der bare står et opstillet og indkørt fyr i garagen.
Derfor skal der natuligtvis være plads til andre her på forummet. Og heldigtvis er der jo kommet langt flere fyr at vælge imellem, så mon ikke det kommer.

Jeg har bestemt ikke den holding at NBE´s produkter er ufejlbarlige. Overhovedet ikke.
Der er desværre kommet sådan en kedelig tone, hvor det ikke er muligt at have en debat om hvad der er fordele, eller ulemper ved den ene løsning, frem for den anden. Uden der er en der straks råber "Kolort" og pludseligt er emnet ikke trådstarters spørgsmål. Men en regionskrig om hvor dårligt/godt NBE´s produkter er. Fremfor at diskutere trådstarters problemer.

Vi 2 har haft mange debatter om din installation. Jeg håber ikke du syntes at jeg har været for hård ved dig. Men jeg tror at de begge er blevet klogere. Og jeg syntes netop det er den type diskussioner der flytter holdninger. Desværre så virker det ikke som om det er muligt at have den slags diskussioner mere, pga tonen hurtigt bliver meget skinger.

Og så fik jeg i øvrit ikke svar på mit spørgsmål, fordi nogen havde for travlt med at råbe "kolort"
lamborg skrev:
Hej triumph..

Ps . I de nye brændre er der to eltændere i så ryger den ene bruger den bare den anden. derved får du ikke noget driftstop hvis der ryger en tænder . Du skifer bare den defekt på et tidspunkt så har du backup igen .


Jeg troede at ideen var at man brugte 2 eltændere, der så hver kørte på ½ effekt, for derfor at få dem til at holde længere ?
Hvis de kører på ½ effekt, så tænder brænderen vel ikke, hvis der kun er en eltænder, eller ?
tak for nok et godt et indlæg fra din side :) :great:
Jeg synes ikke du på noget tidspunkt har været for hård ved mig, tvært imod har jeg lært rigtig meget af dig - og håber at få lov til at lære endnu mere fremover.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af triumph » 08 feb 2015 10:43

nemocharley skrev:Hej igen Smut 25



Hvis "i" også er rettet mod mig så vil jeg lige skrive

1) jeg rakker ikke scotten ned - og synes det er godt at NBE har så megen vind i sejlene, som tilfældet nu er.
2) jeg nævner eksistensen af andre pillefyrsmærker men tvinger ikke andre mennesker til at købe dem - det handler om at kunne tage et informeret valg.
3) Rådgivning er aldrig neutral - heller ikke fra min side. At jeg nævner 5 forskellige fyrtyper i en given tråd kan derfor godt ses som et forsøg på at fremhæve et eller alle fem - det kan jeg ikke gøre så meget ved. Det vigtigste for mig er hverenkelt person vælger rigtigt (for dem) første gang og ved hvad han/hun køber.

Jeg giver mig ikke af med detaljeret rådgivning med indstillinger, reparationer, forbedringer osv - det er noget jeg måske om nogle år til nød ville turde at gøre ift. mit eget fyr (som der kun er 300stk af cirka her i landet).

Jeg forstår måske ikke helt hvorfor du bliver vred Smut 25? Men istedet for at forlade forum (jeg synes da du skulle blive :great: ), så kan du vælge at ignorere enkelte brugere. Der findes en 'ignorér bruger' funktion under dine brugerindstillinger hvor du kan skrive de brugernavne på, som gør dig så vred. På den måde ser du ikke de indlæg de laver.
Men det er det ikke.......... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Og det er det bla. ikke fordi du holder en ordenlig tone, prøver at sætte dig ind i tingende, og augmentere sagligt, (omend forkert icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )
Det var der andre der kunne lære af

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af Smut 25 » 08 feb 2015 10:52

nemocharley skrev:Hej igen Smut 25



Hvis "i" også er rettet mod mig så vil jeg lige skrive

1) jeg rakker ikke scotten ned - og synes det er godt at NBE har så megen vind i sejlene, som tilfældet nu er.
2) jeg nævner eksistensen af andre pillefyrsmærker men tvinger ikke andre mennesker til at købe dem - det handler om at kunne tage et informeret valg.
3) Rådgivning er aldrig neutral - heller ikke fra min side. At jeg nævner 5 forskellige fyrtyper i en given tråd kan derfor godt ses som et forsøg på at fremhæve et eller alle fem - det kan jeg ikke gøre så meget ved. Det vigtigste for mig er hverenkelt person vælger rigtigt (for dem) første gang og ved hvad han/hun køber.

Jeg giver mig ikke af med detaljeret rådgivning med indstillinger, reparationer, forbedringer osv - det er noget jeg måske om nogle år til nød ville turde at gøre ift. mit eget fyr (som der kun er 300stk af cirka her i landet).

Jeg forstår måske ikke helt hvorfor du bliver vred Smut 25? Men istedet for at forlade forum (jeg synes da du skulle blive :great: ), så kan du vælge at ignorere enkelte brugere. Der findes en 'ignorér bruger' funktion under dine brugerindstillinger hvor du kan skrive de brugernavne på, som gør dig så vred. På den måde ser du ikke de indlæg de laver.
tak.. Nemo
og ja bliver nok lidt for sur når folk sidder med salgsgas
de ikke aner en hat fis om
ligesom at alle mercedeser de ruster ja de havde et dårligt årtid
fra 1993... men min fra 88 den er ikke rusten og klarer nemt 10 år mere

Blokering Det vidste jeg ikk man kunne her....

men det hjælper jo ikke på at nye får den rådgivning til at de kan træffe deres valg....
jeg mener stadig man skal rådgive nye om det man har erfaring med....rigtig erfaring ikke læst
erfaring det kan de jo allesammen læse her på forrummet....
De sidste 4-5 tråde hvor folk har søgt råd ja de ligner den her
og det var sku nok ikke det de søgte...

fyrspark hos en der har det pågældende fyr er den bedste viden man som ny kan få
inden køb.

Ecofire er der nogen der mener er verdens bedste fyr
de 2 fyr jeg roder med af den type ja mage til lort skal man lede længe efter...

jeg ser lige hvad jeg vælger eller om vedkommende bliver ved

I var nok mest for ikke og blive personlig... :wink:

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af godsejeren » 08 feb 2015 10:53

kpl78 skrev:Tak for alle de gode indlæg :great: Fantastisk med sådan et forum her :D ..Så man igang med en masse info omkring nyt fyr og samtidig igang med omlægning hos kredithajerne ..Det kører bare på skinner ..og så lukker de kassen i for den løsning der er mest rentabelt for os !! WHF Grrrrr. :evil:
Men det skal så ikke stoppe os ..
Af ren nysgerrighed..Hvad kan man forvente af ca pris for en plug&play løsning med et MGM / RTB / Scotte BS10kw med div. Comfort løsninger (vvprioritering/ilt styring/vejrkomp. m.m samt VVB hvis ens skorsten og vand installation er ligetil
Go'Week Mvh
Vi kan starte på en frisk herfra :great:
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af Tom_AT » 08 feb 2015 11:29

Smut 25 skrev:
Er det mig du mener der skal holde en ordentlig tone....
så må du anmelde mig så jeg blir smidt ud

hvis du prøver og skrive def el tænder i søge feltet
jep den 1 side der dukker op, er indlæg hvor du høvler på nbe s tænder....
og det er så her jeg gerne vil vide hvor du har alt den viden fra om
scotte.....
eller det er en fast tekst du har liggende hvor du bare kopiere ind for og spare tid..

ja jeg er oprigtigt træt af og læse det... jeg er her kun for og evt kan hjælpe med min erfaring
på scotte og lidt stoker har selv haft en JA stoker samt en kopi af denne...
du kan ikke finde et eneste indlæg hvor jeg forsøger og belære folk om indstillinger eller råder
folk til hvad de skal på eks en benekov...

Men fint nok jeg kan sku oss bare blive væk..jeg har ikke brug for dette forum
jeg kan snildt få varme på, men jeg syntes det er synd i sidder og råder folk til og købe noget
som i ikke har en skid erfaring med og samtidig høvler de røde discount fyr ned simpelthen utroligt
at de kan levere så mange fyr når det er så ringe de må være dygtigere
end dem der solgte lada biler...


muligt der er problemer med nogen af deres ting det benægter jeg ikke overhovedet ikke
men har man handlet et ordentligt sted så bliver de løst....

og som jeg har skrevet før har jeg erfaring med ihvertfald 5 fyr jeg har hjulpet mine venner med indkøb
montering og de kører perfekt....
ikke et eneste af disse fyr har de problemer i kommer med....

Enig der skal være plads til alle fyr jeg forsøger osse og lære om de nye
typer..
Da jeg i min omgangskreds er ham man ringer til hvis man har problemer
med sit fyr....

Så nemo fint nok du søger på ny viden det er du ikke ene om....
Jeg ved skam godt jeg til tider er lidt firkantet i mine udmeldinger. Men jeg står stadig fast ved hvad jeg skriver. Og jeg synes desværre NBE snakken til tider er lidt for ensporet, uanset hvor mange Scotte/Woody pillefyr der så end må være solgt.

Læser du/i alt hvad jeg skriver vil I jo også se at jeg ikke kun bander over Scotten. Jeg er fx helt enig med Triumph i at en Scotte 10 kw nok er det eneste/bedste bud på et fint pillefyr til prisen. Alternativet er jo MGM Junior som koster ca 10.000,- ekstra, hvilket helt sikkert er noget af en ekstrapris. Minibio tænker jeg godt kan være en mulig konkurrent til Scotte 10 Kw, og så alligevel ikke helt.

Det er mere når vi kommer op i 15-20 kw størrelsen at jeg er af den holdning af fx Pellux100 eller endda MGM er noget man seriøst bør kigge på. Men den snak har vi jo været igennem.

Jeg har som de fleste andre her, ikke set alle fyrene. Men jeg har været til fyrspark hos et par stykker. Kigget Scotte hos en kammerat osv. Så har skam en rimelig ide om hvad der virker og hvad der ikke virker. Sammenholdt med det jeg oplever hos dem og der jeg læser på dette forum synes jeg godt jeg kan tillade mig at skrive at der er visse svagheder på fx Scotten som man nøje skal gøre op med sig selv om man kan leve med.

Som nogle måske kan huske har jeg selv tidligere kraftigt overvejet en Scotte 16 kw. Er så gået lidt fra det igen af flere årsager. Bla økonomi grundet større ombygning. Men ligeså meget fordi der er kommet andre spændende ting på markedet, primært Pellux100 og MGM.

Og da jeg sejler og dermed er væk 2-3 mdr ad gangen er jeg afhængig af at vide at skidtet hjemme virker. Min kæreste kan sagtens selv skifte en el-tænder osv. Men med barn nr.2 på vej skal det ikke være noget hun skal gå og tænke over. Lige pt fyrer vi med brænde, hun gør også. Og har intet imod det. Men efter hun har født og jeg igen tager på havet må den gamle stoker tager over lidt igen. Ikke fordi fyret er smart, moderne eller noget. Men det kører. Og det er derfor jeg synes det er værd at nævne Scotte'n svagheder. For det er et fyr der kræver lidt af gør-det-selv manden eller kvinden. Så andre også har nævnt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af triumph » 08 feb 2015 12:13

Smut 25 skrev:iltstyring på en 10 kw glem det spild af penge...


det var mine ord i denne sag....
Det er jeg ikke nødvendigvis enig med dig i.
At iltstyring på en scotte ikke er optimalt, er jo ikke det samme som at det ikke er en fordel det på andre fyr.
Jeg ville f.eks nødigt eje en RTB uden iltstyring.
Jeg havde en gang en Benekov, der havde iltstyring. Den brændte perfekt (når altså brænderhovedet var tæt)
Men det kræver en tæt kedel, og en nogenlunde stabil pillefødning, og at alt luft der passere kedelen, går gennem bålet. For at få en iltstyring til at fungere


Besvar