Temperatur om sommeren

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Temperatur om sommeren

Indlæg af mortenmorten »

hej

Lyder meget spændende med solvarme.
Hvordan klare anlægget alt den varme der bliver produceret om sommeren hvor ikke huset eller vandet kan aftage mere varme?
Temperaturen må blive meget høj i solfangeren eller koger vandet eller hvad sker der?

Hilsen Morten

andersen09
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

Temperatur om sommeren

Indlæg af andersen09 »

De fleste lukker det ind i huset enten via varmeveksler eller eller tager det ud af toppen fra vvb gennem fyret... Jeg har har en spiral i akkutank på 1800l, så har jeg enten til varme i huset eller varmt vand på overskyede dage.
nemocharley

Temperatur om sommeren

Indlæg af nemocharley »

Det skal dimensioneres rigtigt - så der er vand nok til fangerne, man kan også bruge tømmeanlæg.

Mit anlæg giver til centralvarmevandet først - brugsvandet trækkes ud gennem et friskvands/varmtvandsstation (google det) - der er en del viden at hente på varmtvandfrasolens hjemmeside.
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Temperatur om sommeren

Indlæg af mortenmorten »

Jeg tænker når tanken er fuld og der ikke er behov for mere varmt vand.
Det er august og solen varmer solfangerne godt op. Pumpen køre vel ikke når der ikke er behov for varme...
Solfangerne bliver varmere og varmere og koger måske eller hvad sker der?
I sommerheden hvor vinduerne er åbne og varmen i huset slukket....
nemocharley

Temperatur om sommeren

Indlæg af nemocharley »

altså - hvis jeg havde 200l mere så var det passende (den ville næppe få mere en 95 celsius i toppen under de meste ekstreme forhold)

jeg har kun 300l men løser dette ved at have cirkulation mellem kedel og buffer - jeg har ikke haft nogen problemer endnu, selvom der ofte er næsten 90 celsius i toppen og ca 75 celsiusgrader i kedlen.

Jeg varmer så til rumvarmen først - ved ikke om det forholder sig anderledes med dem med solvarmevarmtvandbeholder - de skyder vel overskudsvarmen i en radiator dedikeret til formålet?

nemocharley

Temperatur om sommeren

Indlæg af nemocharley »

jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden? Men anlæggene har en styring der sikrer at man undgår overkogning.
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
9
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Temperatur om sommeren

Indlæg af mortenmorten »

Ja det var den styring som modvirker overkogning.
Hvordan virker den?
nemocharley

Temperatur om sommeren

Indlæg af nemocharley »

der er vel forskellige - min kører med konstant cirkulation som sikrer at jeg ikke kommer over 88-90 celsius i toppen af tanken. Kedlen med de 80 liter og 210kg stål virker så som en radiator, der kaster overskudsvarme af sig.

Men folk med solvarmevvb gør sikker noget andet.
dannidines

Temperatur om sommeren

Indlæg af dannidines »

Vi har solvarme VVB med 2 spiraler:

Top: Pillefyr opvarmer 200L + kølekreds om sommeren via 2-vejs ventil.

Bund: Solfanger opvarmer 500L

Når solen har varmet alle 500L op til 70-72grader, så åbner 2-vejs ventilen i topspiralen og trækker varme ud i centralvarmeanlægget.

Der er også tømmeanlæg (vvs-eksperten har nogle af disse), de varmer VVB op til ønsket temp og trækker væsken tilbage i ekspansionsbeholderen. Når VVB kommer under ønsket temperatur, og solfangeren stadig er varm nok, så pumper den væsken op i fangeren igen.

Man kan kombinere Nemo og mit anlæg, ved at varme solfangerbeholderen op til ønsket temperatur og så trække overskudsvarmen over i buffertanken, hvor den kan gemmes til når den skal bruges i stedet for at skyde i centralvarmen med det samme = større nyttevirkning af varmeproduktionen.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Temperatur om sommeren

Indlæg af Flemming DJ »

Og vi har et kombianlæg til brugsvand og rumvarme (i betongulv), som virker på en helt fjerde måde:

300 L solvarmebeholder m/topspiral til "supplerende" varmekilde (pillefyr) og bundspiral til sol.
Varmeveksler til rumvarme (monteret på returen fra gulvet).
Og en trevejsventil, så styringen kan skifte mellem de to.

Virkemåden for den type anlæg vil typisk være, at solvarmebeholderen opvarmes til ønsket temperatur, ig derefter varmes gulvet op.

Vores styring kører så en "nødkøling", når begge aftagere har nået max og dermed ikke aftager mere varme OG fangeren overstiger en defineret ttemperatur. F.eks. ved 100° C starter pumpen og kører væsken via solvarmebeholderen (uanset opnået temperatur, dog max 95°=systemnedlukning). Pumpen slukker igen, når fangeren er kølet ned til 95°.

Med en ønsket temperatur i beholderen på 70 (eller 75?) og gulvarmeretur på max 40-45 har vi ikke været over 85° efter nødkøling endnu. På fem år.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar