Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af HR LUCCA » 07 feb 2015 15:06

Tom_AT skrev:Plus man skal ud og investere i en kompressor.
Det koster ikke nogle formue og lave kompressorens , hvis man kan selv , jeg lavede det for under 1000 kr med kompessor icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af lamborg » 07 feb 2015 17:12

et hus bruger den varme det bruger du spare ikke en kr på piller ligegyldigt hvilket fyr du køber så at bruge de flere penge på ingenting er i min verden bare penge ud af vinduet og det gælder både MGM og RTB. nu er eltænder nævnt i denne tråd og du kan købe 6500 eltændre for merudgiften så du har et stykke vej. Desuden vil jeg ikke gå og vente på en eller anden montør når jeg selv kan fixe problemet på nul og nix.. Helt ærligt en nat jeg var på arbejde gik fyret ud og konen skiftede tænderen kl 3 om natten så var der varme igen..
Ok der prales med med luftmasse måler men den har ikke anden formål end en TS og jeg tror også godt du kan få en Ts til at holde i min. 20 år.. Det holder luftmasse måleren ikke det kan jeg godt garantere dig og den er rasende dyr at skifte.. Garanti eller ej.
RTB skal stilles ind af en montør du kan ikke gøre det selv så der er GDS også gået i fløjten.
Men bevares lad os bruge en sammenligning, hvis man vil have en Audi istedet for en Kia så gør man da bare det .. Men Audi bringer dig ikke hurtigere frem og den er ikke billigere at køre i og den går også i udu.
Og ingen nogen går helt i selvsving så har hverken RTB eller MGM en udnyttelses % der er væsentligt højere end så meget andet..
Det er varme du skal have ikke gismoer og dimser..
Gismoer og dimser kan også bruges i en 1016 det er samme styring som en RTB.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af mgmone » 07 feb 2015 17:41

Hej
Lige lidt fakta, en MGM luftmasse måler koster 320 incl moms, en træk stabilisator trækker varm luft ud af fyrrum og erstatter dette med kold ude luft
som man så kan varme op inden det skal sendes i skorstenen, dette koster 3-5% af indfyrret effekt.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af lamborg » 07 feb 2015 19:33

Ah Karsten .. Hold dig nu til fakta.. 3-5% har du garanteret ikke nogen DTI test på og hvis du har vil jeg gerne se den :-) og hvilken kold luft trækker Ts ind ? Du skriver jo selv at fyret står i et varmt rum . Desuden kommer den luft jo ikke ned gennem fyret så den varme der går ud gennem Ts kan aldrig have indflydelse på indfyringseffekten .. jeg kunne jo påstå at ventilation i et fyrrum er en god ting og at den sker ganske naturligt gennem Ts er udemærket . Men jeg har nu heller ikke sagt at luftmassemåler er en dum ting det ved jeg ikke, bare spurgt om alt nyt nu også er noget værd eller det bare er nyt salgsgas..
10000 er mange penge når nu luftmassemåleren kun koster 320 Kr :-)
Det sidste var for sjov du skal jo sælge pillefyr så lidt "røg" må du kunne holde til :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af Smut 25 » 07 feb 2015 19:42

iltstyring på en 10 kw glem det spild af penge...
vvp argh tror du kan få ventilen for omk 550 kr
kompressor rens ja rør sæt koster omk 485
jeg har lige købt en kompressor i jem og fusk til formålet
428 kr.....

det var mine ord i denne sag....


dannidines

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af dannidines » 07 feb 2015 19:53

Lige et notits omkring luftmassemåler vs. TS ...

En bekendt har en Østriger til +85000kr med luftmassemåler (samt ALT andet gejl), og vi bor stort ser samme sted.. Men når det blæser kan hans Østriger SLET ikke regulerer og skal startes op manuelt af flere omgange.. Montøren fortæller nu, på 3. år, at der skal en TS på for det virker (lidt sjovt)

BTW så er der årligt service efterdyn på hans fyr ifm. man ikke selv "kan" komme ind til justeringsdelen :/

Vores fyr har i samme blæst fortsat ufortrødent uden at ændre på sin drift :)

Jeg syntes en luftmassemåler er super fedt, men jeg ville ikke undvære en TS.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af triumph » 07 feb 2015 20:14

lamborg skrev:et hus bruger den varme det bruger du spare ikke en kr på piller ligegyldigt hvilket fyr du køber så at bruge de flere penge på ingenting er i min verden bare penge ud af vinduet og det gælder både MGM og RTB. nu er eltænder nævnt i denne tråd og du kan købe 6500 eltændre for merudgiften så du har et stykke vej. Desuden vil jeg ikke gå og vente på en eller anden montør når jeg selv kan fixe problemet på nul og nix.. Helt ærligt en nat jeg var på arbejde gik fyret ud og konen skiftede tænderen kl 3 om natten så var der varme igen..
Ok der prales med med luftmasse måler men den har ikke anden formål end en TS og jeg tror også godt du kan få en Ts til at holde i min. 20 år.. Det holder luftmasse måleren ikke det kan jeg godt garantere dig og den er rasende dyr at skifte.. Garanti eller ej.
RTB skal stilles ind af en montør du kan ikke gøre det selv så der er GDS også gået i fløjten.
Men bevares lad os bruge en sammenligning, hvis man vil have en Audi istedet for en Kia så gør man da bare det .. Men Audi bringer dig ikke hurtigere frem og den er ikke billigere at køre i og den går også i udu.
Og ingen nogen går helt i selvsving så har hverken RTB eller MGM en udnyttelses % der er væsentligt højere end så meget andet..
Det er varme du skal have ikke gismoer og dimser..
Gismoer og dimser kan også bruges i en 1016 det er samme styring som en RTB.
Jeg er både enig og uenig.
Det er 100% korrekt at, en korrekt indstillet scotte er lige så økonomisk som RTB/MGM. Og bortset fra eltænderen, så er den lige så driftsikker som alle andre fyr. Det er også helt sikkert, at jo mere kompliceret et fyr bliver, jo mere kan gå i stykker.
Du har også helt ret i, at et af scottens største forcer. er at den er så simpel at alle kan finde ud af at lave fejlfinding og reparation

Der er bare nogen der enten ikke magter, eller ikke ønsker at sætte sig ind i hvordan et pillefyr fungere.
Hvis den slags menesker ikke har adgang til kyndig vejledning, så er en scotte måske ikke det rigtige fyr for dem.(Det er pellux, biomax, eller hvad de nu hedder. Heller ikke, men hvis minimusydelsen er 6 kw, så går fyret trods alt ikke ud. Det køre bare uøkonomisk )
Dernæst så er der mindre svineri og rengøring ved en MGM/RTB.
Om det er 10.000 værd, det kommer jo an på øjnene der ser. Jeg har set folk der giver 6000 for et blandingsbatteri. Hvis et blandingsbatteri kan være 6000 kr værd. Så kan lidt nemmere betjening, og mindre rengøring af et fyr/bryggers de næste 10-15 år vel også være 10.000 værd.

Som en lille krølle på historien, kan jeg lige nævne at jeg skiftede min scotte flex snegl, ud med en biomax fast snegl. Da jeg skiftede snegl lavede jeg 3 afvejninger, der alle lå meget tæt på hinanden. men jeg havde lidt dårlig tid, så blæserindstillingen fik jeg ikke lavet ordenligt. Og flammen fik for meget luft. Ikke sådan den lignede en stjernekaster, men for meget.
Nu fik jeg nye piller, så jeg ville benytte lejlighedden til at få lavet er ordenlig brænderjustering.
Jeg sværger.......
Efter justeringen brugte jeg ca. 15-20% færre piller.
Den situation vil ALLE ejere af faldstokere også stå i.
Og jeg ved at baxi ejere også kunne nikke genkende til dette. Min kammerats Baxi halverede forbruget ved at bruge Thy´s indstillinger i stedet for de værdier der stod i Baxi kataloget.

Det der er min pointe, er at nogen faldstokere ikke justeres efter flammes udsende, kun efter er skema. Det tror jeg ikke på er optimalt.

Nogen menesker magter/gider ikke at lave denne justering. Og de kunne have fordel af en mgm/rtb med iltstyring

nemocharley

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 20:23

fint skrevet Triumph - jeg har selv fået en pæn besparelse ved at finde de rette indstillinger til mit fyr med nuværende brændsel.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af lamborg » 07 feb 2015 21:40

Hej triumph..
Enig i dit skriv.
Jeg poientere bare at det ikke bare handler om udstyr og at købe dyrt .. Det handler om at få varme og i deres iver i er være mest fremmed i skoene og have det nyeste nye, kammer det måske lidt over for producenterne og de er der henne hvor folk faktisk køber noget som de ikke bruger .
At fyret er korrekt indstillet og har den rette størrelse til dit hus er det vigtigste i forhold til forbruget og ikke antallet af dimser..
Hvis man ikke orker at rode med pillefyr selv og heller ikke gider men bare vil have noget hvor man trykker på en kanp og så kører det vil jeg nok anbefale at man fik en anden opvarmingskilde.. Producenterne kan prale nok så fint og flot. Der findes ikke en faldstoker der er plug an play og spiller max som du sidst i dit indslag så rigtigt pointere.
Jeg tror ikke på nogen fordel ved ilt styring . jeg tror ikke man på små fyr ville kunne spare invisteringen hjem i piller og når du ryger ind i en pivert som vi har rimeligt tit så tror jeg ikke på at iltstyring kan følge med til at holde fyret regulereret uden TS, men det er bare min mining og ikke noget jeg har belæg for.
Ps . I de nye brændre er der to eltændere i så ryger den ene bruger den bare den anden. derved får du ikke noget driftstop hvis der ryger en tænder . Du skifer bare den defekt på et tidspunkt så har du backup igen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Tilbud på Installation af pillefyr og Vvb

Indlæg af triumph » 07 feb 2015 22:03

lamborg skrev:Hej triumph..

Ps . I de nye brændre er der to eltændere i så ryger den ene bruger den bare den anden. derved får du ikke noget driftstop hvis der ryger en tænder . Du skifer bare den defekt på et tidspunkt så har du backup igen .
Jeg troede at ideen var at man brugte 2 eltændere, der så hver kørte på ½ effekt, for derfor at få dem til at holde længere ?
Hvis de kører på ½ effekt, så tænder brænderen vel ikke, hvis der kun er en eltænder, eller ?


Besvar