Luft til forbrændingen

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Luft til forbrændingen

Indlæg af Olaf13 »

Jeg henter luften fra flere rum i huset ved hjælp af ventilations anlægget der blæser luften ud i fyrrummet. Så der er ikke kulde problemer der.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Luft til forbrændingen

Indlæg af HR LUCCA »

cib skrev:Wow overvældende med så hurtige svar,tak tak! Har prøvet at lave 2 ventilationshuller på 20x20 hver,men desværre stadig ikke nok til at forsyne fyret med luft,da emhætten snupper luften.Er lidt overrasket over hvor meget luft det egentlig kræver. Har overvejet at fuge i bund/sider osv videre i rummet hvor blæseren sidder,altså under magasin og så lave en direkte udgang på 20x20 ud i det fri.Ved godt at selve lågen selvfølgelig aldrig bliver helt tæt men men...? Fiskede bare efter om andre havde erfaring med noget lignende,og som evt os var lidt træt af at det står og trækker iskold luft ind i rummet:-( Læser det ihvertfald som om noget lignende skulle kunne gøres! Er allerede lidt vild med dette forum;-)
Hvad med og sætte en ventilator i vægen , vende den modsat af hvad man normalt gør , så den suger luft udefra , og lade den tænde over emhætten , måske det virker icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
fbn
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 119
Tilmeldt: 12 maj 2013 10:00
Mit fyr: Scotte BS Mini semi rens 10 KW
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7560
Årligt forbrug: 3200 kg
Geografisk sted: Hjerm
Kontakt:

Luft til forbrændingen

Indlæg af fbn »

Eller holde op med at ryge ;-)
gjorde jeg selv for godt 2 år siden.
MVH Frank Bojsen Nielsen

Scotte BS1016 Semirens. Metro 110 L combi vvb med 3.vejs VVP.
Beboelse 165 m2 - Etstrengsanlæg - kompressorrens - træk stabilisator.
xkfc

Luft til forbrændingen

Indlæg af xkfc »

Det burde vel ikke være nødvendigt med en emhætte, fyret suger vel hurtigt røgen ud- der ryger jo normalt mellem 20-200m3/t igennem fyret + trækstabilisatoren, som jo virker som aftræk. :great:

Jeg ser ingen problem i at forsyne fyret med frisk luft via en slange, men man vil alligevel skulle ventilere rummet, så det er nok ikke nogen gevinst.
Det ville også koste noget konstruktion, røret skal (alt efter afstanden) jo være kraftigt nok til at modstanden i slangen ikke er noget problem, og så skal man døje med det når man demonterer brænderen, og hvordan får man det lavet pænt :oops:
fbn skrev:Eller holde op med at ryge ;-)
gjorde jeg selv for godt 2 år siden.
Men det er jo også en god løsning, med både helbreds og økonomiske fordele icon_cheesygrin.gif
brian7900
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:21
Mit fyr: scotte mini blackstar 10kw
Areal: 140 inclusiv kælder
Brændsel: 8mm barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: ca 20 kg
Årligt forbrug: estimeret 3-4ton
Har takket: 2 gange

Luft til forbrændingen

Indlæg af brian7900 »

har du ikke en trækstabilisator i skorstenen inde i fyrrummet,
så vil denne jo virke som en emhætte og suge tobaksrøg med ud gennem skorstenen.
nok ikke i helt samme mængde, men afligevel :-)

cib
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 feb 2015 11:57

Luft til forbrændingen

Indlæg af cib »

har du ikke en trækstabilisator i skorstenen inde i fyrrummet,
så vil denne jo virke som en emhætte og suge tobaksrøg med ud gennem skorstenen.
nok ikke i helt samme mængde, men afligevel :-)

Jo det har jeg men den tager intet..Når 2 mennesker står og ryger,så går der 5 min og så kan ingen finde udgangen :shock: så derfor ville jeg gerne have noget udsugning op derinde. Jeg må prøve min før omtalte metode.Er dog stadig overrasket over hvor meget luft fyret kræver :|
xkfc

Luft til forbrændingen

Indlæg af xkfc »

Ved nærmere eftertanke er det måske ikke den bedste ide at forsyne fyret fra en slange, det vil jo gå galt med trækstabilisatoren, ellers skal den også forsynes fra slangen. Det bliver vist hurtigt noget Måne Base Alpha design. icon_cheesygrin.gif

Besvar