kondens i slange/snegl

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

kondens i slange/snegl

Indlæg af norretoft »

Hej
Jeg har fået et problem med mit biomax 16 dette efterår/vinter.
Der er begyndt at komme kondens i mit fyr, problemet er at der er kondens i slangen hvor pille støvet så pakker sig og så brænder fyret ud.
Sommetider er der kommet kondens helt op i sneglen og så drypper det ud imellem der hvor motoren til sneglen er skruet på.
Sidste år havde jeg ingen problemer da kørte det bare, men sidste år gik mit fyr heller ikke på pausefyring men lå og kørte mellem 70-80% i ydelse hele tiden og med en kedeltemperatur på ca 65grader, i år er det begyndt at gå i pausefyring, så tænker det måske kan være der problemet ligger? Jeg har en kedeltemperatur på 65 grader, så kører den op på 72 grader og går i pausefyring og ned på 55 grader og går så op på 100% i ydelse igen.
Ved ikke hvordan jeg undgår at det går i pausefyring?
Jeg har en træk stabilisator på mit afgangsrør.

Er der nogen som har haft samme problem og ved hvad jeg skal gøre for at komme af med problemet?

Mvh: Brian

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

kondens i slange/snegl

Indlæg af Nighttrain »

Hej
Jeg har prøvet noget ligende, det var pga røg temperatur var for lav, derved sendte den varme op i sneglen = kondensvand.
Rensede fyret og fjernede Jeg 2 af de 6 rør i røgafgang. Min røg temp ligger på 95 - 115.

Mit fyr Biomax 16 kører pausestop, det siges hvis man kører pausefyring så soder den, men har ikke prøvet.

Og har ikke fået sat træk stabilisator i

Mvh Claus.
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

kondens i slange/snegl

Indlæg af norretoft »

Jeg har ingen rør i mit fyr, kun de spirale til at rense med så der burde jo være fri afgang, min røgtemperatur ændrer sig jo meget når den kører og går i pausefyring, i pausefyring ligger den jo mellem 60-70 grader og når den så kører på 100% kan den godt ligge på 150-160 grader så der er jo stor udsving i røgtemperaturen og tænker det nok også er derfor at jeg har kondens problemet men hvad gør andre folk der kører pausefyring?
Kan lige skrive mine indstillinger senere idag.
SCFP
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Blevet takket: 1 gang

kondens i slange/snegl

Indlæg af SCFP »

Har du skifte piller siden sidste år? Jeg synes det tyder på at sneglen er kommen til at give flere pille end før og derved er fyrets ydelse bleven stører.

Du skriver at du ikke ved hvorledes du undgår pausefyring.

Man indstiller fyrets max. ydelse ved at indstille det parmeter der heder "brændsel" sæt det ned så fyret næsten kun lige kan følge med, husk at sætte max. luft ned samtidig så flammen er i orden.

Det er gavnligt at ændre lidt på "brændsel" hen over året efter som behovet for varme skifter så kan fyret bedre finde ud af tilpasse sig "%ydelse"

Det er bedst at have fyret indstillet således at den kun sjælden går i pausefyring og brug i stedet pausestop, det soder ikke.
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

kondens i slange/snegl

Indlæg af norretoft »

Jamen det må jeg prøve her i weekenden så hvor jeg samtidig kan gå og følge lidt med i det, skal lige forstå det ret, hvis fyret går i pausefyring så skyldes det at det får for mange piller og man kan derfor skrue brændsel tilførslen ned?
Hvor meget skruer man max luften ned, for jeg har jo ikke mulighed for at se flammen, eller hvordan tjekker i jeres flamme?
Hvad med sneglemax, den skal vel også tilpasses?

SCFP
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Blevet takket: 1 gang

kondens i slange/snegl

Indlæg af SCFP »

Om "luften" er rigtig kan man se på asken, den skal være "kaffebrun" er den lysere, får den for meget luft, er den mørkkere, får den for lidt, du kan også se på skorstenen, den må kun ryge ganske svagt, ryger den mere en det får den for lidt luft, når det er koldt kan du godt se en fane selv om luften er indstillet korrekt det er ikke røg, men damp.
Du skal vente et kvarters tid efter du har stille på "brændsel" eller "maxluft" før flammen har tilpasset sig og du kan regne med røgen fra skorstenen.
Prøv dig frem, skru ned for luften så den begynder at ryge og så gradvis op igen indtil den ikke ryger mere.
For lidt luft giver sod og kondens lav røgtemperatur og dårlig træk i skorstenen.
Lidt for meget luft giver lidt forhøjet tab i skorsten m.v. men kan være sundere for fyr og skorsten.
Det kan moske også være nødvendigt at stille på "minluft" og knækket ved 50% ydelse for at få en korrekt flamme ved alle ydelses- procenter.
Sneglmax. skal kun indstilles en gang, derefter er det kun "brændsel" man stiller på, det er netop sneglydelsen og dermed fyrets ydelse man skruer lidt på med "brændsel" Du kan jo også få skruet så langt ned at fyrets ydelse så bliver for lav til årstiden og det ikke kan nå op i temp.
God fornøjelse
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

kondens i slange/snegl

Indlæg af norretoft »

Du skriver man kun indstiller sneglemax en gang, hva vil du så mene den bør stå på, eller kan man ikke sige det?
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

kondens i slange/snegl

Indlæg af Nighttrain »

Min indstilling på Snegle max er sådan at der skal kommer en lille smugle hver gang.

snegle Max 18
brensel 1,20
luft max 25

Kører sådan den stiger 1 grad pr 90 sek.
går i pause stop på ca 90% i driftydelse.

det skal så siges det er 8 mm ege piller jeg bruger.
Det kan jeg fra råde at bruge der er for meget bøvl med sneglen.
SCFP
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Blevet takket: 1 gang

kondens i slange/snegl

Indlæg af SCFP »

Jeg kan ikke huske hvad jeg havde snegl max til at så på, (jeg har ikke fyret mere) men jeg mener der i manualen under, kom godt i gange, er nogle anbefalede værdier.
Det Nighttrain skriver om 1 grad pr. 90 sek. kan du ikke rigtig bruge til noget for det afhænger af husets aktuelle forbrug
norretoft
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

kondens i slange/snegl

Indlæg af norretoft »

Jeg har min sneglemax på 23, brændsel er helt oppe på 2.1, luft max har jeg ikke pillet så ved ikke lige hvad den står på, men må ud og prøve at skrue sneglemax ned og så holde øje med det når jeg skruer ned i brændsel, men hvis det går i pausefyring er det jo åbenbart fordi det får for mange piller så må prøve at holde øje med hvornår den ikke går i pausefyring mere og så må det jo være deromkring den skal stå, vil det hjælpe på mit problem med kondens så? for da må røgtemperaturen jo være mere jævn temperatur hele tiden?

Besvar