Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt scotte og en masse andet

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
othz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 jul 2012 22:45

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af othz » 02 feb 2015 01:25

Hej jeg er igang med at købe hus og vil så invester i et scotte 10 kwh?
Hovedbygning skal totalrenoveres fra bunden:
m2: hovedbygning ca. 105m2 - annex ca. 87m2
Gulv: med gulvvarme (med 400mm sundolitt og 100mm beton)
vægge :mursten - 150mm rockwool - letbeton/gasbeton/multiplade
Loft: Isoleret med 450mm
vinduer/dør: almindelig termoruder fra 2009, 2 lags hvor flere er punkteret (bliver udskiftet med nye vinduer energiruder)
fyret:scotte kommer til at stå 18-20m fra gulvvarmekredsen
Rør: Hvilken isoleret slang vil i anbefale? eller skal jeg selv isolere slangen? -- har overvejet Kloakrør 160mm og PU skum, der giver tæt på 70 mm isolering?
vvb: jeg skal også have en varmtvandsbeholder jeg har kigget på en - METRO 644C COMBI VVB 110L - og en - NBE 689C COMBI VVB 100L -
Vandmåleren: jeg skal også have flyttet vandmåleren, den er pt. i garagen og ville gerne den kom ind i hovedbygningen, i et teknik skabet, med el-tavle, gulvvarmekredsen vandmåleren og vvb. så der ca. fra bad/vask ca. 5,6m og køkkenvask ca. 3,7m til vvb'en
Annex: jeg har også en bygning som skal bruges som anneks, den er ikke godt isoleret og skal kun opvarmes hvis der er gæster, dette bliver med radiator, fyret kommer til at stå i anneks'et
Skorsten: den skal flyttes regner med at købe en som bygges op af moduler

Og nu mine spg. lidt mere organiseret:(der kommer sikkert flere til)

Kode: Vælg alt

1. Skal jeg have et scotte 10 kwh eller 16 kwh?
2. Hvilken diameter på skorsten? 
3. hvilken gulvvarmekredsen til 7 rum
4. kan jeg genbruge ekspansionsbeholderen fra et oliefyr?
5. Hvilken vvb skal jeg vælge? 
6. Kunne jeg selv isolerer rør fra fyret til hovedbygningen med kloakrør (160mm) og Pu-skum?
7. hvis punkt 6 er udelukket hvilket rør skal jeg så have
8. bør vandmåleren ikke være i hovedhuset
9. hvilken størrelse på fyrrum (BxH = 2200x2580mm er det okay eller skal det være større)
10. Uden opvarmet anneks, hvad vil Pille forbruget så være om året, Bruger ca. 7m3 på bad 2 personer (Har bad på arbejde)?
11. hvad bør jeg mere have ud over fyret?


dannidines

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af dannidines » 02 feb 2015 07:53

1. 10kw
2. se manual http://www.nbe.dk/download/manualer.html
3. kig på dvcenter.dk/hedestoker.dk/q-pro.dk - det er de 3 mest gængse forhandlere på dette site og de sælger som udgangspunkt ikke "skrammel," men har i alle prisklasser. Ring evt. til dem og forhør dig
4. Jeg genbrugte min ekspansion (min var trykeksansikon), såfremt du har åben ekspansion, overvej om de 500kr til beholder + overtryksventil ikke er pengene værd.
5. Jeg ville vælge en 2-300L VVB med 2 spiraler (forberedt til solvarme/anden supplerende varmekilde - brændeovn med gris, varmepumpe ell. lign.) vælg en med elpatron, det er god backup samt har/får du solceller på ny ordning, så kan den bruges til at varme VVB op når solen yder.
6. Bip, alt er muligt, men hvad sparet er ikke altid tjent i det lange løb hvis det ikke er isoleret ordentligt ell. lign... Det er ude af min komfort zone :-)
7. Se min ref. til forhandlere længere oppe, de kan med sikkerhed vejlede dig, men løgstørrør må være vejen frem :)
8. Jeg ville, såfremt den ikke sidder i vejen nu, begynde at bruge penge på at flytte den. Vores sidder i brønden ude i indkørslen..
9. Plads er altid godt i et fyrrum, især til pillefyr - opbevaring af piller til at fylde på osv. men spørg din skorstensfejer, det er ham som skal godkende det når du er færdig.
10. Der er MANGE variabler i det spørgsmål, men en vejledende beregning kan laves på: beregn.php
11. Jeg vil anbefaler flowmåler, temperaturføler til: VVB, retur, udetemp. Jeg anbefaler også en trådløs rumtermostat, da det er min oplevelse den sparer en mange penge i start/slut af fyringssæsonen.

othz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 jul 2012 22:45

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af othz » 07 feb 2015 02:22

Hmm.. troet jeg fik mail ved svar?
nåår jajaa...

Mange tak for det hurtig svar, og her et set svar:(



1. Så bliver det et 10kw med V.10 og 320L (80x80cm) magasin
2.
3. dvcenter.dk & hedestoker.dk har jeg været inde på flere gang før, og nu også q-pro.dk - lidt nærmere jeg skal bruge det vil jeg da giver dem et kald og se hvad de siger!
Tillægs spg.:
A: hvad bør fremløb være på gulvarme??
B: ved godt isoleret hus, hvordan søger man så for at retur forbliver 55g eller over (mener jeg det var)??
4. Den bliver en ny
5. Forventer ikke at invester i solvarme, Jeg har ingen ide om det kan betale sig - jeg skal helt sikkert have med el patron,
Tillægs spg.:
A: Er det ikke markant dyre at varme 2-300L frem for 110L også når det er sommer og fyret nok ikke køre (uden solvarme de næste mange år, og hvis det kommer så bliver det el-paneler)
B: Er der ikke el patron i dem jeg har set på?
6.
7. Jeg har kigge på de præisoleret rør, men syntes det er meget isolering om,
8. Desværre sider den i vejen, og tilmed i garage hvor der hverken er isoleret eller varme, glasset er sprunget så jeg skal have ny vandmåler alligevel, og når nu han er der, kan han jo lige så godt flyttet den med det sammen, spg. er så bare om det skal være ind til fyret(4,2m) eller til teknik skabet i huset(17,5m), hvor den så ikke vil frys hvis fyret ikke (skal) køre,
9. fyrrummet bliver kun til fyr, pillebeholder, vask og en brandslukker (bare fordi jeg har), + vil monter sprinkler dyse i loftet, og de eneste piller i fyrrummet er dem i beholderen
Tillægs spg.:
A: hvor langt er der imellem 80x80cm pillebeholder og Kedelen?
10. Bare et cirka skud? hmm... jeg må se om jeg kan finde ud af den beregner en af dagene..
11. hvad med VVB PRIORITERINGS KIT
Tillægs spg.:
A: hvordan virker udetemp? hvad/hvordan gør det?

nemocharley

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 06:02

5A: Du varmer kun lidt under den øverste halvdel af tanken - når du alligevel skal have ny vvb, så kan du efter min mening ligeså godt nappe en som kan tage noget solvarme ifald du får de lyster. Om det kan svare sig - i dit tilfælde måske, nu hvor du alligevel skal have ny vvb, som jo står for cirka en tredjedel af omkostningerne ved et solvarme anlæg (hvis vi nu forestiller os at du skal have 40-60 rør til en 200-300l vvb).

nemocharley

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 06:44

Det er også muligt at købe en mafa-silo ifald dets dimensioner skulle passe bedre?


othz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 jul 2012 22:45

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af othz » 07 feb 2015 13:32

nemocharley skrev:5A: Du varmer kun lidt under den øverste halvdel af tanken - når du alligevel skal have ny vvb, så kan du efter min mening ligeså godt nappe en som kan tage noget solvarme ifald du får de lyster. Om det kan svare sig - i dit tilfælde måske, nu hvor du alligevel skal have ny vvb, som jo står for cirka en tredjedel af omkostningerne ved et solvarme anlæg (hvis vi nu forestiller os at du skal have 40-60 rør til en 200-300l vvb).

hmm.. jaja en masse spg. håber i bæreover

5B: vil det ikke beder betale sig at invester solvarme til at lave el fra for vand?
5C: har du/kender et link til et sådan solvarme anlæg med pris (noget som du ville anbefale)



nemocharley: umiddelbart passer en 80cm x 80cm silo perfekt ind
9A: hvor langt er der imellem silo og Kedelen? (minimum og maksimum afstand?)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af HR LUCCA » 07 feb 2015 14:01

othz skrev:

hmm.. jaja en masse spg. håber i bæreover

5B: vil det ikke beder betale sig at invester solvarme til at lave el fra for vand?
5C: har du/kender et link til et sådan solvarme anlæg med pris (noget som du ville anbefale)





nemocharley: umiddelbart passer en 80cm x 80cm silo perfekt ind
9A: hvor langt er der imellem silo og Kedelen? (minimum og maksimum afstand?)

NBE som laver Scotte fyr har også solvarme ,og der kommer ny software til styringen V7 og V10 så din styring også kan klare solvarme , ved der er Beta testere der køre med det nu :wink:

nemocharley

Nyt scotte og en masse andet

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 16:27

othz skrev:

hmm.. jaja en masse spg. håber i bæreover

5B: vil det ikke beder betale sig at invester solvarme til at lave el fra for vand?
5C: har du/kender et link til et sådan solvarme anlæg med pris (noget som du ville anbefale)



nemocharley: umiddelbart passer en 80cm x 80cm silo perfekt ind
9A: hvor langt er der imellem silo og Kedelen? (minimum og maksimum afstand?)
5B: hvis du spørger til solceller - så nej. Termisk solvarme kan du holde på matriklen til en lavere pris pr. kwh.
5C: Når du vælger scotten, så ville jeg se på forhandlere der har erfaring med scotte og solvarme - Q-pro og DV-Center dukker lige op i erindringen. Tror endda q-pro har nogle pakkeløsninger - nå ja der er også Hedestoker.

Spørg endelig - hellere en gang for meget end en gang for lidt.

9A: Hvis jeg husker rigtig så har NBE´s hjemmeside en masse tegninger, manualer, anvisninger osv - Pillebruger har tit nogle link han henviser til.


Besvar