Nyt 30 kw fyr: Baxi Bonus Light eller Atmos DC30GD?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
TST333
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 feb 2015 09:35

Nyt 30 kw fyr: Baxi Bonus Light eller Atmos DC30GD?

Indlæg af TST333 »

Hey Derude

Jeg står overfor at skifte mit gamle træpillefyr ud med en fastbrændselskedel, da jeg er træt af pillerne og har billigt brænde.
Men spørgsmålet er hvilket jeg skal vælge. Jeg har læst meget om de forskellige, men kan ikke rigtigt finde et entydigt svar på hvad der er bedst.
Valget bliver sandsynligvis imellem disse to, har også overvejet Vølund, men dem er der umiddelbart ikke så mange der anbefaler.
Huset er sådan set ikke så stort og rimelig godt isoleret, men vil alligevel have et fhv. stort fyr med en stor akku-tank, for at kunne holde længere på varmen.
Jeg forestiller mig at tanken skal være på 2000 liter, kan forstå at den med et 30kw-fyr kan opvarmes fra 40 til 80 grader på 2-3 timer...
Men udover at Atmos DC30GD er en smule billigere, hvad er der så af plusser og minusser på de to?
På forhånd tak for Jeres tid.

Mvh. Thomas

nemocharley

Nyt 30 kw fyr: Baxi Bonus Light eller Atmos DC30GD?

Indlæg af nemocharley »

Der er ikke så mange der kender kedlerne fra Värmebaronen (ny vedolux serie) eller CTC. Der er andre som kan fortælle dig om de mere gængse fyr.

Link: http://www.dptvarme.dk/
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Nyt 30 kw fyr: Baxi Bonus Light eller Atmos DC30GD?

Indlæg af John Skov Jensen »

Disse to kedler er opbygget næsten ens med røggas suger. Men den baxi indeholder altså kun 90l brænde i en mundfuld, det er bare ikke ret meget. Det betyder du skal fyre relativt ofte. Jeg havde selv en atmos med 100l fyrkammer, og den blev jeg træt af fordi den mængde energi den kunne indeholde i en mundfuld bare var for lille. Og med de sølle 90l baxi kommer med her tror jeg du bliver træt af den. Den Atmos du nævner rummer ca 30% mere brænde i en kedelfuld.

Derudover har jeg intet negativt at sige om baxi.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Nyt 30 kw fyr: Baxi Bonus Light eller Atmos DC30GD?

Indlæg af Jens »

TST333 skrev:Hey Derude

.....
Jeg forestiller mig at tanken skal være på 2000 liter, kan forstå at den med et 30kw-fyr kan opvarmes fra 40 til 80 grader på 2-3 timer...
............

Mvh. Thomas
Hmm, tror de 2-3 timer er lidt optimistiske, i hvert fald hvis der samtidig er lidt forbrug af varme i huset, - og det er der jo normalt.

Men der er en super beregner til størrelse af akku-tanke, kedler og opvarmningstider på Biovarme :great:

http://www.biovarme.dk/da/beregninger/b ... eringstank

Så kan man eksperimentere med tallene, og finde ud af hvilke størrelser, der kunne passe til ens komfortkrav.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Besvar