Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NYT FYR.?

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

NYT FYR.?

Indlæg af triumph » 01 feb 2015 19:54

Hvis du kun har brug for et 10 kw fyr, så er det sådan et du skal købe. ikke et 16/20 kw
Der er RTB og MGM junior et par gode bud.
Inden installationen skal du gøre dig klart hvad udstyr du skal have med (f.eks rumtermostater, vv prioritering, styring af fremløbstemperatur, efter udetemp)
Der er mange af de nævnte ting, der kan give en væsentlig pille besparelse, og øget komfort


Bubberbad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 mar 2014 11:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 8-9

NYT FYR.?

Indlæg af Bubberbad » 03 feb 2015 18:26

Jeg er ikke helt sikker på prislejet endnu.
Men jeg regner med at skulle bruge omkring 40.000 på det.
Det bliver så lidt mere hvis jeg skulle have RTB'en, men det måtte jo bare være sådan så :)
Forstår jeg det rigtigt at der er flere fortalere for MGM'en.? :D

dannidines

NYT FYR.?

Indlæg af dannidines » 03 feb 2015 18:41

RTB burde lande på lige omkring de 40.000kr ved GDS montage (dertil kommer co2 realisering som skal trækkes fra.)

MGM lidt billigere ved GDS, og med bedre standard garanti og med iltstyring samt luftmassemåler som standard (mener jeg) og her også co2 halløj

Der er plusser & minus ved hvert af de to fyr/mærker - så om man er til det ene eller det andet er en smagssag

Bubberbad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 mar 2014 11:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 8-9

NYT FYR.?

Indlæg af Bubberbad » 03 feb 2015 18:54

Så hvidt jeg kan se er MGM'en noget dyrere hvis man skal have med automatisk keddel rens..?
Og jeg skal være helt ærlig, jeg gider ikke rengøre det fyr. Men med en Baxi multiheat, bliver man måske også en smule for skræmt :D

dannidines

NYT FYR.?

Indlæg af dannidines » 03 feb 2015 19:03

Har junioren ikke automatisk rens? Som sagt kender jeg ikke MGM til fulde, men nogle modeller har haft et håndtag man lige skulle rykke i for at rense, men det skulle vist være det.

RTB har ikke en mekanisk rens af kedel/brænder, men rens via lufttryk/kompressor og trækker asken ud via en snegl til askeskuffen. Men den klarer så også det hele med det.

Jeg startede mit RTB primo oktober og har nu kørt knapt 2tons igennem og tømte askeskuffen første gang - der var plads til ca 1/5 mere (ca 400kg pillere mere igennem fyret) men nu skulle det altså tømmes :)

Pillede brænderen ud og kiggede ind i kammeret, og lurede på herden - begge steder intet at komme efter... Så reelt set, såfremt den drift fortsætter, så skal jeg kun fylde piller på og tømme skuffen hver 6. Mdr.


nemocharley

NYT FYR.?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2015 20:01

og så bliver det vist ikke meget nemmere at have pillefyr :) (Fjernlager og pillesug er der selvfølgelig også) - uanset om det bliver en MGM eller RTB så er det jo ren badeferie efter en pausefyrende stoker.

dannidines

NYT FYR.?

Indlæg af dannidines » 03 feb 2015 20:05

Nok er det fastbrændsel, sådan en pillefætter, men det er ikke at sammenligne med den gamle salamander brændekedel jeg er vokset op med :-)

Har faktisk pillesug, men det er ikke monteret på RTB, da jeg godt kunne tænke mig den nye lille Cellesluse model til RTB og ikke har lyst til at skære hul i min silo til cyklonen... men ja, med sug, så er der ikke meget mere at komme efter :-)

Bubberbad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 mar 2014 11:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 8-9

NYT FYR.?

Indlæg af Bubberbad » 03 feb 2015 20:32

Se det er lige DET jeg gerne vil have :P
Nå men...
Baxien har fået skiftet stort set alt her det sidste år. print plader, pakninger osv.
Kan man sælge sådan et, er der nogen der ved det.? :)

nemocharley

NYT FYR.?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2015 21:02

reservedele - fyret må ikke genopsættes længere

Bubberbad
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 28 mar 2014 11:20
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Årligt forbrug: 8-9

NYT FYR.?

Indlæg af Bubberbad » 03 feb 2015 21:15

Hvorfor dog ikke det.?


Besvar