Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gris eller Masse?

Alt om Brændeovne
Morsø, Hwam, Scan, Aduro, Rais, Jøtul, Jydepejsen osv.
Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Gris eller Masse?

Indlæg af Bace » 31 jan 2015 15:17

Vi skal have brænde-ovn i nyrenoveret (og isoleret) hus på ca. 100m2.

Den primære varmekilde er en jordvarme pumpe koblet på en 500L buffertank.
I første omgang var tanken at montere en brændeovn med gris som så kan varme vandet i buffertanken op og samtidigt bliver der (forhåbentligt) ikke som i en sauna i stuen.

Min umiddelbare tanke var at købe en Heta 800/805 AQUA da den overfører ca. 2/3 af varmen til vandet. Men efter at have været rundt og snakke med nogle forskellige butikker er Lotus M (masseovne) kommet i tankerne.

Disse ovne skulle være rigtigt gode til at levere en stabil varme over lang tid og dermed heller ikke "over" varme stuen i samme grad som en traditionel stål brændeovn.. Derudover har de den fordel at de jo er meget simple i forhold til Heta løsningen hvor der skal monteres 4 rør som skal igennem gulv mv.

Jeg kunne derfor rigtigt godt tænke mig at høre hvad jeres erfaringer er med Lotus M ovnene og om det er at gøre tingene unødigt komplicerede at montere en brændeovn m. gris?


calle

Gris eller Masse?

Indlæg af calle » 31 jan 2015 18:51

Glæder mig til at læse indlæggene i denne tråd.

Lidt snusfornuft: Med en gris får du varmen rundt i hele huset. En masseovn tager forholdsvis lang tid om at få magt, medmindre man opholder sig umiddelbart foran glaslågen, hvor man kan mærke strålevarmen. Mener også at have hørt, at "rigtige" masseovne, er et par dage om at varme op. Den dersens hybridting, er måske både noget og ingenting, hvis du forstår hvad jeg mener.

Venlig hilsen

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Gris eller Masse?

Indlæg af Flemming DJ » 01 feb 2015 11:48

Lotus' ovne er SÅ fede, og hold nu kaffe, hvor har de mange forskellige med sten.

Har man pladsen, ku man gå all-in med en MQM, med mindre kan sagtens gøre det.

Jeg tror også, I skal passe på med for stor effekt med husets isoleringsgrad in mente - men en mase-/fedtstensovn afgiver trods alt varmen mere behersket, når man ikke kører konvektion.

Skal vist ha sådan én engang. Med bagefag til pizzaen og det hjemmelavede rugbrød... totalt fodformet. Mand, jeg er oppe at køre, nu jeg så deres katalog. :lol:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Gris eller Masse?

Indlæg af Havmand » 02 feb 2015 08:44

Contura laver også nogle lækre ovne med masser af fedtsten på - De giver en fin varmeakkumulering :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

nemocharley

Gris eller Masse?

Indlæg af nemocharley » 03 feb 2015 11:14

Bioovn.dk har også et produkt. Her er begge muligheder - med gris skulle ovnen kunne trække op til 130m2, så den skal nok kunne hjælpe til/tage det hele. Men er jeres buffertank egnet til den varme biobrændsel laver ift. jordvarme?

Hvis det kun er strålevarme vil jeg se på en masseovnsløsning som fordeler varmen jævnt henover et døgn når den fødes med 12-15kg træ. (Mindre masseovne kan også bygges - ligeså stenkomfurer, der et godt link herinde tile t rødgaardsk stenkomfur herinde under mit fyrrum og mine indstillinger). For det ikke skal være løgn kan man såvidt jeg har forstået godt bygge en veksler ind i masseovnen, så det hjælper til med varmt brugsvand og lidt central-rumvarme.

Men det koster altsammen - og man skal self. også være ok. med brændehåndtering inde i stuen.


Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Gris eller Masse?

Indlæg af Bace » 08 feb 2015 15:58

Har været rundt at snakke med en del forskellige folk og tror det ender med at vi køber en Lotus QM2 brændeovn.
Kan godt lide idéen med at kunne få varme på huset selvom en cirkulationspumpe eller strømmen går :)

Hvis der er nogen som har direkte erfaringer (gode som dårlige) med Lorus M/QM serien vil jeg rigtigt gerne høre om det - samme gælder hvis der er nogen som ved hvor man kan få dem til en god pris - ser ud til at normen er 15% rabat, men kunne jo altid bruge lidt mere - specielt i den prisklasse :)

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Gris eller Masse?

Indlæg af kmerrild » 08 feb 2015 21:35

Jeg har en brændeovn med gris, og jeg er som udgangspunkt godt tilfreds.
Det kræver dog en hel del brænde der skal slæbes ind i ovnen og op igennem skorstenen. En brændeovn vil givetvis svine mere end en masseovn, da det er mange små fyringer, hvor masseovnen kun er en opfyring, og hvor der ikke røg når man smider pind ind.
Hav i mente at med en brændeovn er der rigtig mange åbninger ind i ovnen, og det sviner altså - uanset hvor god man er til at fyre, skorstenstræk osv osv.

Jeg vil tro at masseovnen er den dyreste at bygge, og du kan godt smide en "gris" på den. Man kan indbygge kobberrør ind i massen, men du vil ikke få en rigtig høj temperatur på vandet, da det jo max bliver samme temp som selve masseovnen er.

En anden alternativ er en træpilleovn med gris. Du får "hyggen" men uden alt svineriet. Dog er energien samme pris som din varmepumpe "hvis den er vand/vand, og med en COP på 3"

har du gulvvarme over det hele, eller radiatorere?

Mht. at du godt kan lide at stadig kunne få varmen hvis strømmen går - det er nu sjældent at den gør, og den lokale smedebasse har pumper på lager hvis problemet skulle opstå ;) - Det er ikke det der skal være udslagsgivende syntes jeg.

Masseovn - forholdsvis dyr anskaffelsepris, behagelig varmekilde hvis placeret fornuftigt midt i huset, nem rengøring, ikke ret høj % af energien på vandsiden

brændeovn med gris - måske lidt billigere end masseovn i anskaffelse. behagelig varme, og du har en fornuftig buffer, den sviner mere en masseovn hvis du fyrer med pind.

Bace
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 maj 2011 21:53

Gris eller Masse?

Indlæg af Bace » 08 feb 2015 22:24

Jeg er helt enig i at det er yderst sjældent strømmen går - kan faktisk ikke huske hvornår det skete ;) Så jeg er enig i at det ikke er rationelt at lade det være udslagsgivende.

Men fx. en Heta 800 Aqua med kit, koster det samme som jeg skal give en for Lotus QM2 derudover skal jeg beregne omkostninger til VVS mv. Så Lotus'en er faktisk billigere og så er det jo en langt simplere installation. Bemærk at det ikke er en rigtig masseovn, den vejer kun 625KG og da den leveres som en komplet ovn er der ikke muligheder for selv at montere en gris.

Havde jeg et støbt fundament stående var det ude tvivl kommet en rigtig masseovn ind men da jeg har kælder under huset, så vil det blive noget omstændigt.
Omkring træpilleovnen, så må jeg indrømme at jeg forsat har til gode at se en træpilleovn som giver samme form for hygge som et brændkammer i en brændeovn - men det kan sagtens være mig der bare ikke er opdateret herom?

Huset er med let gulvvarme over alt og jordvarme anlæg. Det skal dog ikke være energiprisen som gør udslaget på om det skal være en træpilleovn eller en brændeovn som kommer ind :)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Gris eller Masse?

Indlæg af Olaf13 » 08 feb 2015 23:18

Jeg vil foreslå dig en pilleovn med gris jeg har selv et i mit udlejnings sommerhus og jeg syntes da nok der er hygge og flamme. Dejlig let at have med at gøre og den giver en god varme, noget med 20% til luft og 80% til vandet.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Gris eller Masse?

Indlæg af kmerrild » 09 feb 2015 07:19

Hvis hyggen er altafgørende, så ville jeg helt klart vælge en pind. Flammen er meget anderledes, men du får noget mere rengøring ud af det.
Let gulvvarme, hvordan skal det forstås? Er det gulvvarme med slanger og fordelingsplader?
Olaf13 har ret i at vægter man luft/vand meget, så er pillebrændeovnen rigtig fin - især i et sommerhus, der vil sådan en være helt fantastisk :D


Besvar