Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser spjæld monteret eller ej

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 24 mar 2008 18:33

TorbenA skrev:Hej Tommy Fisker
JEg tror min styring enten er en 1.05 eller 1.09 heller til 1.09. Orker bare ikke at slukke for fyret for at kontrollere det. For hvis det nu varer en krig inden den er på drifttemp får jeg problemer med konen. Jeg ser efter det søndag, hvor det er rense dag.
Søndag inden jeg skal starte op igen efter rens, stiller jeg tændrampen helt ned, så må jeg se.
Hvis dette nu ikke ændre på den lange opstartstid, tror i så jeg skal kontakte ASM med hensyn til styringen, hvis den nu har en defekt?? Skulle jo mene, at jo længere kedeltemp er nede i grader, jo hurtigere burde den kravle op i drift, eller er jeg helt galt afballanceret.

Hej Ole S
M.h.t mine indstillinger fandt jeg ud af her til morgen da jeg kiggede disse indlæg igennem, at jeg da vidst nok havde fået en hjerneblødning, da jeg stillede fyret i går middags.

Jeg har sat brændsel ned til 4 og luftmax til 20. Umiddelbart ser det fint ud. MEn tak for du lige var vågen og gjorde opmærksom på det.

Det var efter jeg i morges stillede luftmax, at jeg igen måtte vente 1,5 time inden den fik sig snøvlet op i drift og kedeltemp.
Hej Torben A

Jeg kan ikke forstå at dit fyr går helt i stå ved du bare slukker det og starter det igen , da jeg havde min 1,05 styring kunne jeg slukke fyret går i montør indstillinger og tilbage og når jeg så var tilbage for at starte fyret rampede mit styring fra 0 til 100 % på 10 - 15 min , men kan jo ikke huske mine indstillinger :oops: men mener at min Rampetid var helt i bund 8)

Jeg mener at kedeltemp svinger 3 grader til hver side fra sat KedelTemp inden den reagerer , ( men dette er jeg ikke 100 % sikker på )


TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af TorbenA » 24 mar 2008 19:44

Hej Tommy Fisker

JEg var alligevel ude for at stoppe fyret, for at se styrings udgaven. Inden jeg stoppede kørte den i normal drifttemp (60gr, drift 70. røgtemp 130) Efter jeg tændte igen og straks startede opstarten, viste fyret pause stop. Jeg kunne så ikke starte fyret før røgtemp var nede på 50. Da den gik i gang igen startede optællingen i drift og nu 1 time og 40 minutter senere er den oppe på normal drift.

Styringen er en 9002 ver.1.09
En pille er ikke bare en pille

Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 24 mar 2008 20:11

TorbenA skrev:Hej Tommy Fisker

JEg var alligevel ude for at stoppe fyret, for at se styrings udgaven. Inden jeg stoppede kørte den i normal drifttemp (60gr, drift 70. røgtemp 130) Efter jeg tændte igen og straks startede opstarten, viste fyret pause stop. Jeg kunne så ikke starte fyret før røgtemp var nede på 50. Da den gik i gang igen startede optællingen i drift og nu 1 time og 40 minutter senere er den oppe på normal drift.

Styringen er en 9002 ver.1.09
Hej Torben

I dette tilfælde kan du jo sætte din røgmin op så fyret kører igen med det samme også stille den ned igen så snart fyret er gået ud af Pause

Fik du stillet på Rampetid ??

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Ole S. » 25 mar 2008 00:31

Hej TorbenA

Der ER noget galt hos dig. Hvis din rampetid står til 1min, skal den vel i teorien bruge ét min. for at komme fra 0% og op til den driftsydelse den skal køre med, og da slet ikke 1time og 40min.
Det er vel ikke fordi den rammer røg temp max, at den må "holde igen" hele tiden???

Hmm var der ikke noget med at vers. 1.09 kunne være fejlbehæftet..
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Fyrteknik » 25 mar 2008 07:40

Ole S. skrev:Hej TorbenA

Der ER noget galt hos dig. Hvis din rampetid står til 1min, skal den vel i teorien bruge ét min. for at komme fra 0% og op til den driftsydelse den skal køre med, og da slet ikke 1time og 40min.
Det er vel ikke fordi den rammer røg temp max, at den må "holde igen" hele tiden???

Hmm var der ikke noget med at vers. 1.09 kunne være fejlbehæftet..
Det er noget vrøvl du skriver Ole S.

Rampetiden er den tid som der går inden styringen regerer og har intet med hvor længe fyret er om at komme op i grader.

Og det er helt normalt at fyret er så længe om at komme op i grader, hvis man har justeret fyret til kun at yde de kw. som man lige har brug for, til at varme huset op med.

Og der er ingen fejl i den vers. 1.09 som Torben køre med.

Men måske du har ret i det med at fyret rammer røgmax, for derefter at gå ned i ydelse.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 25 mar 2008 08:17

Torben A ´s Røgmax står til 340 Grader står der først i tråden så der er ikke det

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Ole S. » 25 mar 2008 08:26

J.P. skrev: Det er noget vrøvl du skriver Ole S.

Rampetiden er den tid som der går inden styringen regerer og har intet med hvor længe fyret er om at komme op i grader.

Og det er helt normalt at fyret er så længe om at komme op i grader, hvis man har justeret fyret til kun at yde de kw. som man lige har brug for, til at varme huset op med.

Og der er ingen fejl i den vers. 1.09 som Torben køre med.

Men måske du har ret i det med at fyret rammer røgmax, for derefter at gå ned i ydelse.
Hej JP

Hvis du nu starter med at læse det jeg skriver ordentligt, jeg skriver intetsteds noget som helst om grader. Som jeg forstod på TorbenA, var problemet at det varer en halv formiddag inden den kommer op i driftsydelse. Fordi han skriver: "Når mit fyr har været stoppet tager det 1-1,5 timer til det er på normal drift igen, den krrrrrraaaavvvvllllleeerrr op i drift."
(Altså fra 0-100% Driftydelse) Men måske jeg har misforstået det?

Ja det KAN vare længe inden den kommer op i grader igen efter stop, men det er jo en helt anden sag, og skyldes som du skriver at kedlen er droslet rigtig godt ned.

Ang. om Vers 1.09 kan være fejlbehæftet. Så refererer jeg kun til, hvad jeg kan læse mig frem til fra producenten.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Servteqh » 25 mar 2008 09:11

Prøv at læse grundigt hvad han skriver....... :)
TorbenA skrev:Hej Tommy Fisker

JEg var alligevel ude for at stoppe fyret, for at se styrings udgaven. Inden jeg stoppede kørte den i normal drifttemp (60gr, drift 70. røgtemp 130) Efter jeg tændte igen og straks startede opstarten, viste fyret pause stop. Jeg kunne så ikke starte fyret før røgtemp var nede på 50. Da den gik i gang igen startede optællingen i drift og nu 1 time og 40 minutter senere er den oppe på normal drift.

Styringen er en 9002 ver.1.09
Når nu styringen går direkte i PAUSE STOP, efter at strømmen har været slukket.
Så er det fordi at kedlen ER varm nok. Jeg går ud fra at setpunkt er 60 Grader.

Efter pause Stop, så skal fyret først tænde op. Efter succesfuld optænding skal det så op i ydelse. Og måske først efter 1,5 Time når fyret igen op på de 60 Grader setpunkt.
Dette selvfølgelig fordi fyret er justeret lige til husets behov.

Hvis forbruget skal ned, så skal effekten på fyret justeres op.
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Ole S. » 25 mar 2008 09:16

Hej

Det her må du uddybe:
"Hvis forbruget skal ned, så skal effekten på fyret justeres op."
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Tommi Fisker

Re: Blæser spjæld monteret eller ej

Indlæg af Tommi Fisker » 25 mar 2008 09:44

Hej Torben A

Som du skriver varer det længe for fyret at komme op i driftstemp når man har rengjort , det er som Trold gode tegn ( Men en hel dag skal det nu ikke tage ) fra 3 - 6 timer efter kwh og hvordan den bliver fodret med piller , luft osv.........
Du kan også afhjælpe noget af dit varmetab under rengøring ved at stoppe din Cirkulationspumpe og ikke starte den igen før fyret er noget oppe i Temp ( MEN HUSK AT STARTE DEN )

Trold citat:
At den er lang tid om at komme op i temp.. efter stop er jo et godt tegn, det beviser at den ikke bliver overfodret med piller.

Men når du har haft dit fyr stoppet for at komme i montør indstillinger venter du på at røgtemp når ned på RøgMin det behøver du ikke , op med din røgmin og kedelTemp 4- 5 grader så når du er færdig og trykker start kører fyret igen med det samme ( Husk at stille røgMin / kedeltemp tilbage )

Torben A Citat :
Mener dog bare stadig at styringen reagere utrolig langsomt. Ville da helle at det kørte hurtig op i drift, så min kedeltemp blev bibeholdt, for så herefter at drosle ned til det niveau hvor temp bare skal vedligeholdes.

Hvis din Rampetid er 30s og den Ramper fra 0 - 100% på MEGET LANG TID vil jeg forslå :
Prøv at sætte Rampetiden ned ( Meget og se og det giver nogen virkning ) gør det det kan du her udfra justere den Rampetid som passer hos dig , har det ikke nogen særlig virkning at du skruer drastisk ned for Rampetiden ville jeg nok tage kontakt til Asaa Multi Service og få styringen testet ( Uden at kan sige det er den )

Her ud over har du jo også muligheden for at bruge din BrændselMin Som jeg ser du har på 5%
den ville jeg sætte noget mere op da fyret så får nogle flere piller i lav drift og ikke falder så langt ned i driftydelse ( HUSK juster Pause luft op også ) , dette vil også hjælpe nogen af den der har problemer med at holde ilt i fyret ved Pause drift / fyldt føderør grundet fyret er gået ud.

Torben A det var nogle af de erfaringer jeg har gjort mig håber at noget af det kan hjælpe dig lidt på vej


Besvar