Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
EnergiL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 jan 2015 09:38

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af EnergiL » 29 jan 2015 12:36

"Hej Lise-Lotte, - nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra i landet, - men herovre på "øen" er det blevet mere og mere populært at hyre sagkyndige når man kigger på hus.

Jeg er flere gange blevet hyret til at lave en vurdering af vvs-installationerne i huset før huskøb, - sidste gang jeg var med på en besigtigelse fik vi presset sælger 75.000 kr alene på vvs-installationen da den var i jammerlig stand.... (Udbedringerne løb op i 69.000 kr incl. besigtigelsen, - så køber "tjente" 6000 kr i dette tilfælde).

Så hvis det er her på Sjælland du påtænker at handle hus, - så hjælper jeg jer gerne med en gennemgang af vvs-installationen, - og også gerne med en løsning på en bedre varmekilde i jeres forhåbentlig kommende hus :great: "

Hej Søren

Tak for din kommentar. Vi er meget opmærksomme på, at når vi er faldet for et hus, så skal det tunge skyts tilkaldes. Vi har været turen igennem een gang, da var det ikke varmekilden, der umiddelbart var et problem. Men da vi havde fået indevendt huset viste det sig, at huset indeholdt skimmelsvamp. Derfor takkede vi pænt nej.
Er du med i nogle ordninger? Vores bank har en pakke af professionelle rådgivere, tænker om du er med i sådan en?

Vi er første-gangs-købere af hus og takker for al positiv hjælp. Der er ingen skade til med lidt ekstra reflektion over miljøet ... og pengepungen. :)

Venligst
Lise-Lotte


dannidines

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af dannidines » 29 jan 2015 12:39

Hej igen,

Som Tom skriver, så er Nemo nok på vej med et grundigt svar :)

Vaccumsug/pilleflytning er et "sugesystem" som flytter træpillerne fra, ex. En stor silo i en lade/garage/skur o.l. ned til den lille silo som står ved fyret - det gør, at du/I som ejer, ikke skal rende op og ned af trappen med pillerne. Jeg har fyr i kælderen og anbefaler derfor et pillesug/flytnings system :D

levi

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af levi » 29 jan 2015 13:20

EnergiL skrev:"Hej Lise-Lotte, - nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra i landet, - men herovre på "øen" er det blevet mere og mere populært at hyre sagkyndige når man kigger på hus.

Jeg er flere gange blevet hyret til at lave en vurdering af vvs-installationerne i huset før huskøb, - sidste gang jeg var med på en besigtigelse fik vi presset sælger 75.000 kr alene på vvs-installationen da den var i jammerlig stand.... (Udbedringerne løb op i 69.000 kr incl. besigtigelsen, - så køber "tjente" 6000 kr i dette tilfælde).

Så hvis det er her på Sjælland du påtænker at handle hus, - så hjælper jeg jer gerne med en gennemgang af vvs-installationen, - og også gerne med en løsning på en bedre varmekilde i jeres forhåbentlig kommende hus :great: "

Hej Søren

Tak for din kommentar. Vi er meget opmærksomme på, at når vi er faldet for et hus, så skal det tunge skyts tilkaldes. Vi har været turen igennem een gang, da var det ikke varmekilden, der umiddelbart var et problem. Men da vi havde fået indevendt huset viste det sig, at huset indeholdt skimmelsvamp. Derfor takkede vi pænt nej.
Er du med i nogle ordninger? Vores bank har en pakke af professionelle rådgivere, tænker om du er med i sådan en?

Vi er første-gangs-købere af hus og takker for al positiv hjælp. Der er ingen skade til med lidt ekstra reflektion over miljøet ... og pengepungen. :)

Venligst
Lise-Lotte
Hej Lise-Lotte, - nej jeg er ikke med i nogen "ordning" - jeg er mig selv icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af nemocharley » 29 jan 2015 15:12

EnergiL skrev:Hej igen.

Mange tak for jeres input. Føler mig virkelig som en novice i dette forum, men det er rart at blive hørt og svaret. :)

Jeg har lige lidt tillægsspørgsmål:
- Kan man altid gå ud fra, at når man har haft et oliefyr i kælderen, som ikke skal graves op, så kan man nemt erstatte det med et pillefyr? Eller er det her skorstensfejeren kommer ind i billedet?
- Hvad er et vacumsug/pilleflyt? Fordele/ulemper til en silo?
- Kommer træpiller altid i poser? Eller kan man via en slange få tilført træpiller fra lastvogn til fyr?

På forhånd tak for svar.

Venligst
Lise-Lotte
Jeg var lige væk et øjeblik :)

Nemt og nemt.... der er arbejde med alting. Men et pillefyr er det eneste som afgiver høj nok varme til at kunne erstatte et oliefyr uden at skulle lave om på varmesystemet (stokerfyr, og brændekelder kan også - men du spørger til pillefyr). Din fejer og dem der giver bud på enterprisen skal nok kunne give dig et overblik over opgavens 'nemhed', det kan vi jo ikke lige vurdere herfra.

Vacuum-sug har Danni svaret på - i jeres tilfælde vil jeg umiddelbart anbefale det medmindre der er meget let adgang til kælderen og pallerne kan køres meget tæt på fyret. Træpillerne kan også leveres i bigbags af 500kg+ cirka. Jeg og mange andre får dem på paller i sække af 15-25kg stykket. Pallerne har alt mellem 832 og 1100kg på sig, og vi danser alle som små sataner for at finde de bedste og billigste træpiller ved starten af hver fyringssæson.

Vacuumsug kræver et fjernlager hvor træpiller kan blæses ind fra en lastbil med pilletank. Et Fjernlager kan være et tæt skur, en tank i jorden eller en stor silo. Princippet her er jo ikke anderledes end når oliemanden fylder på olietanken.

skånsk pædagogik når det er bedst :D - https://www.youtube.com/watch?v=67000Q_s76s
Last edited by 1 on nemocharley; edited 29 times in total

dannidines

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af dannidines » 29 jan 2015 15:28

Sidenote: Vacumsug kræver nødvendigvis ikke en silo som blæses ind i. Jeg har en europalle med fast bund, pallerammer og en mulvarp (den som "fiser rund i min silo og samler pillerne op).

Jeg får leveret i sække, som jeg hælder over i mine pallerammer - alternativt kunne jeg få i bigbags og bare droppe mulvarpen ned i dem.

Det gør jeg slipper for at slæbe piller op/ned af trapper, støv i fyrrum osv - det skal dog lige diges, at det ikke er tilsluttet RTBen endnu :)


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af Flemming DJ » 29 jan 2015 16:59

dannidines skrev:... alternativt kunne jeg få i bigbags og bare droppe mulvarpen ned i dem.
Laaangt det nemmeste, hvis man har plads til en palle eller tre. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af Harre » 29 jan 2015 17:09

I stedet for et dyrt pilleflytningssystem har vi sat siloen i garagen og fyret i kælderen. Det passer med at sneglen kan ligge vandret fra siloen ind i fyrrummet lige under kælderloftet, da garagen ligger 40 cm lavere end stueplan.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af triumph » 29 jan 2015 17:15

Vedr. varme installation; Det er bedst hvis man har lidt ide om hvad der skal bruges, hvad delene koster, og hvor langt tid det tager at montere. Hvis man ikke har det, så må man rette henvendelse til en række installatøre, og rådføre sig med dem. Det er ikke nødendigtvis en god ide at købe dele ind selv, hvis man ikke har den fornødne viden om hvad der skal bruges. Der er endda VVSér der ikke vil installere dele de ikke selv har leveret.

Hvis du vælger og lave et lager i kælderen, og få blæst piller ind, så er der 2 ting du skal være opmærksom på:
- Der er mange pillefyr der ikke har det godt med smuld. Ved at blæse pillerne ind, får man mere smuld.
- Pillelageret skal være 1000% støvtæt. Og der skal være mulighed for at indblæsningsluften kan komme ud i det fri uden tryktab. En bekendt har pillelager i kælderen. Selvom der er lavet dør, og pillelager virker tæt. Så er der støv helt op på 1ste salen når de får blæst piller ind

nemocharley

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af nemocharley » 29 jan 2015 17:38

Præcist hvilken løsning der kan laves i det her tilfælde er jo lidt svær at sige, men der er bestemt mange måder at gribe det an på. Uanset så skal det self. laves ordentligt, så det ikke støver, det har triumph jo fuldstændig ret i.

Men det kan også laves ordentligt. Da jeg i sin tid skulle vælge pillefyr, så jeg en Bioheat med pillesugetransport og det fungerede fint uden svineri, men der var jo lidt lyd fra det.

Hverken Bioheat eller MGM lader til at være specielt følsomme overfor smuld, de har heller ikke en længere flexsnegl, som er tilfældet med pellux og rtb, der har ekstern pillebrænder.

dannidines

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af dannidines » 29 jan 2015 17:41

Bioheat er faktisk en glimrende model ift. deres pilleflytning - det støver nemmerlig ikke, mit kommer med en smuuule meget meget fin støv og så larmer det altså en del (1600w centralstøvsuger driver suget, lyddæmper jow jow, meeen)


Besvar