Montering af solvarme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 7 gange

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af Knuddi »

Jeg skal have installeret et NBE 120 rørs anlæg med 500 liter VVB. Overskuds varme til gulvvarme. Nogen som kender nogen der kan hjælpe mig med det? Det skal kobles sammen med Woody pillefyr med V10 Styring.

dannidines

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af dannidines »

120rør, ja så kan jeg sige du får lune gulve (mine 90 giver hvertfald varme fra sig fra ultimo marts til primo oktober)

Der er solfangerintegration lige rundt hjørnet til V7/v10, jeg har mulighed for det i min RTB (beta firmware) og så styrer fyret både varme fra piller og sol i en og samme enhed (styring)

Men på nbe.dk ligger diagrammer for montering
nemocharley

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley »

Henrik fra q-pro ved rigtig meget om solvarme, og sælger også scotte
dannidines

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af dannidines »

Henrik fra q-pro er generelt rigtig flink til at give sig tid til at hjælpe og sørge for grundig vejledning!
nemocharley

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley »

Det kan jeg kun skrive under på :great:

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 7 gange

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af Knuddi »

Fint nok. Håber han vil komme forbi og kigge på mit skur.
dannidines

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af dannidines »

hurtigt ?

de 120 rør, hvad er grunden til så mange? min oplevelse er 90 er "over" rigeligt, dog giver det rumvarme når brugsvandet er varmt.

Har du fået et godt te'bu:-)
nemocharley

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley »

mja - jeg ville ihvertfald have en 500-800l buffertank ved siden af - men jeg tror Knuddi har tænkt ret grundigt over det efterhånden er mit indtryk.
dannidines

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af dannidines »

ja, det er også mit - men var nysgerrig... og enig med dig, buffer buffer buffer - jeg ville SÅ gerne ha en 500L magen til den jeg allerede koblet ind som buffer - men pengene til sol og pille grej er sluppet op siger min mening :-(
nemocharley

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley »

en bundspiral eller en enkelt veksler må være tilstrækkeligt til den ekstra buffertank - q-pro har en model på hvordan det kan strikkes sammen, JFinderup herinde kører også den løsning - solvarmevvb og buffer til 80 rør.

Jeg selv savner lige omkring 200l vand til mit anlæg - men har det som dig Danni, der er brugt nok penge pt.

@Knuddi - jeg har været ude ved en som havde 120 rør til 500l, overskuddet i højsommeren røg i garagegulvet - jeg kan forsikre dig for at der var små - lunt derude den juli-dag jeg besøgte ham.

Besvar