Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra olie til piller

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af Tom_AT » 27 jan 2015 19:08

dannidines skrev:Mini Bio, den glemmer jeg altid. Den lokale fejer forhandler dem og han yngste søn (lillebrors barndomsven) har monteret sån sag i sit hus - noget rens halløj, iltstyring osv - faktisk satte han det bare op, strøm til og piller på - intet justering o.l .. Et fyr der er værd at se på

Ja, det kunne være interessant at høre lidt mere om det fyr :-)


dannidines

Fra olie til piller

Indlæg af dannidines » 27 jan 2015 19:15

Jeg kender ikke mere til det, end jeg mødte ham i butikken (var inde og kigge lure hvad en fejer har af grej til mit fyrrum) og snakken faldt over piller.

Men som han sagde, det var sgu ikke for at sælge det fyr den gamle havde i butikken, men han var betænkelig ved at skulle passe sån pillegnasker, men der havde ganske simpelt intet været.. Hmm, der må google/youtubes lidt.

Nu vi skifter spor, så mener jeg mini bio er polsk og jeg har rejst en smule i Polen, Litauen o.l. med jobbet.. Der er jeg stødt på mange lokale mærker af pillefyr med automatik og bryggers design, men ikke noget man ser herhjemme.. Tænker østlandene har meget erfaring på området.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Fra olie til piller

Indlæg af triumph » 27 jan 2015 20:11

pille bruger skrev:
Hvis du er bare lidt engelsk kyndig kan du sikkert selv oversætte navnet på fyret til dansk.
Readytoburn, er klar til brug som jeg har skrevet før.
Jo, den fungere også uden iltstyring,
men iltstyring er da en klar forbedring.
Der er ikke et af dine postulater der holder vand.
Nu findes der vel nærmest ikke et emne Pendec ikke kan finde en negativ vinkel på :wink:
Men når det er sagt, så forstår jeg heller ikke hvordan man kan justere en RTB uden iltstyring, når man ikke kan se flammen.
Der er ingen tvivl om, at hvis man laver en afvejning, og starter fyret op, så skal fyret såmændt nok brænde, men næppe korrekt, og måske heller ikke i lavlast.
Når det nu er sagt, så er der ingen tvivl om at NBE laver fyr der giver virkelig god Value for money.
Alle fyr har gode og dårlige sidder. Den dårligste side ved NBE er eltænderen. Tingældgæld syntes jeg at det opvejes af alle de gode sider;
At man kan få det i den størrelse man skal bruge. Trådstarter skal max have et 10 KW fyr, ikke et 20 kw. Ligemeget hvor fortræffeligt det end måtte være. At brænderen er god og driftsikker (bortset fra eltænderen) og at den kan regulere længere hed end dens konkurenter. At den har markedets bedste styring, der kan give væsentlige driftbesparelser. Blackstar kedlen er måske ikke 100% tæt. Men den giver super adgang for rensning og fustering af brænder, og er rimeligt nem at gøre ren.
Altså. Man får virkeligt meget for pengende, hvis man køber en 10 KW scotte. Men jeg ville nu stadigt bruge de 35.000 en MGM junior, eller en RTB koster. Ikke fordi Scotten ikke virker, de andre giver bare lidt mere komfort, og lidt mindre arbejde

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Fra olie til piller

Indlæg af MichaelK » 27 jan 2015 20:12

Tingene i østlandene bliver sikker også lavet så robust, at de kan repareres med sejlgarn og tyggegummi icon_cheesygrin.gif
Hvis ikke der forinden er udført redningsforsøg med en solid mukkert :P

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Fra olie til piller

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 20:43

triumph skrev:
Nu findes der vel nærmest ikke et emne Pendec ikke kan finde en negativ vinkel på :wink:
Men når det er sagt, så forstår jeg heller ikke hvordan man kan justere en RTB uden iltstyring, når man ikke kan se flammen.
Der er ingen tvivl om, at hvis man laver en afvejning, og starter fyret op, så skal fyret såmændt nok brænde, men næppe korrekt, og måske heller ikke i lavlast.
Når det nu er sagt, så er der ingen tvivl om at NBE laver fyr der giver virkelig god Value for money.
Alle fyr har gode og dårlige sidder. Den dårligste side ved NBE er eltænderen. Tingældgæld syntes jeg at det opvejes af alle de gode sider;
At man kan få det i den størrelse man skal bruge. Trådstarter skal max have et 10 KW fyr, ikke et 20 kw. Ligemeget hvor fortræffeligt det end måtte være. At brænderen er god og driftsikker (bortset fra eltænderen) og at den kan regulere længere hed end dens konkurenter. At den har markedets bedste styring, der kan give væsentlige driftbesparelser. Blackstar kedlen er måske ikke 100% tæt. Men den giver super adgang for rensning og fustering af brænder, og er rimeligt nem at gøre ren.
Altså. Man får virkeligt meget for pengende, hvis man køber en 10 KW scotte. Men jeg ville nu stadigt bruge de 35.000 en MGM junior, eller en RTB koster. Ikke fordi Scotten ikke virker, de andre giver bare lidt mere komfort, og lidt mindre arbejde
mgm junior koster 28.800 før evt. tilskud - det er en god pris. Magasinet rummer dog næppe meget mere end 100kg.


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Fra olie til piller

Indlæg af Smut 25 » 27 jan 2015 21:37

Til tråd starter....

jeg er selv igang med 3 sæson med min scotte...

jeg har ikke haft nogen af alle de problemer som bliver beskrevet her...

min el tænder ja den er udskiftet med en keramisk....ikke fordi den gl var død den ligger
som reserve i skuffen...

min semirens den har virket siden dag 1.....

den er en del i denne tråd som man skulle tro var på lønnings listen
ved de forskellige fyr leverandøre... :wink:

jeg vil råde dig til og tag ud og se på de forskellige fyr ved alm privat personer...

mit forslag ville være en scotte mini...den er ikke så satans teknisk og ha med og gøre....
http://www.dvcenter.dk/varmesystemer/pi ... -silo.html

nu linker jeg til søren (levi) fordi ham kender jeg og kan stå inde for han er en flink og hjælpsom fyr....

hov glemte lige og fortælle at jeg har hjulpet 4 sæt venner med scotte fyr indkøb og montering samt oplæring
og de er alle super tilfredse og har sikkert bare været mega heldige ligesom jeg ikke og være rendt ind
i alle de nævnte problemer held lykke med valg af fyr--- :great:

nemocharley

Fra olie til piller

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 21:53

dannidines skrev:Jeg kender ikke mere til det, end jeg mødte ham i butikken (var inde og kigge lure hvad en fejer har af grej til mit fyrrum) og snakken faldt over piller.

Men som han sagde, det var sgu ikke for at sælge det fyr den gamle havde i butikken, men han var betænkelig ved at skulle passe sån pillegnasker, men der havde ganske simpelt intet været.. Hmm, der må google/youtubes lidt.

Nu vi skifter spor, så mener jeg mini bio er polsk og jeg har rejst en smule i Polen, Litauen o.l. med jobbet.. Der er jeg stødt på mange lokale mærker af pillefyr med automatik og bryggers design, men ikke noget man ser herhjemme.. Tænker østlandene har meget erfaring på området.
Kostrzewa - hjemmesiden er da fin :)

http://www.boilersforpellets.com/

Jeg har også hørt gode ting om Mini-bioén og har da selv stået med fingrene i den ved en forhandler i det vestjyske.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af Tom_AT » 27 jan 2015 21:59

nemocharley skrev:
Kostrzewa - hjemmesiden er da fin :)

http://www.boilersforpellets.com/

Jeg har også hørt gode ting om Mini-bioén og har da selv stået med fingrene i den ved en forhandler i det vestjyske.
Problemet er bare det at den skal konkurrere på pris med fx Pellux 100, som Hedestoker sælger med tilskud til ca samme pris. Ved godt Pellux kan drosles ned, men det er stadig kun ned til 4 kw i min. ydelse. Men for mig at se er valget ikke så svært. Synes man får noget mere med Pelluxen.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af HR LUCCA » 28 jan 2015 00:45

nemocharley skrev:
Kostrzewa - hjemmesiden er da fin :)

http://www.boilersforpellets.com/



Jeg har også hørt gode ting om Mini-bioén og har da selv stået med fingrene i den ved en forhandler i det vestjyske.
Nu når du har haft fingrene i det lagde du så ikke mærke til at der ikke var en askeskuffe og at kedlen indvendigt er rillet , det mener jeg er = tit og besværlig rengøring , der er ikke meget ved og skal rense det tit de næste mange år :|

dannidines

Fra olie til piller

Indlæg af dannidines » 28 jan 2015 06:05

triumph skrev: Nu findes der vel nærmest ikke et emne Pendec ikke kan finde en negativ vinkel på :wink:
Ej hva', hvad mener du dog? DET er gået min næse forbi ;) :D

Tager lige i genmæle på pendec's vegne - det passer altså ikke, der er masser af emner han er begejstret ved! Dog forbeholder han sig sin *host* "objektivitet" *host* overfor Scotte/Woody/RTB/NBE og doserer sine forbehold overfor visse's, herunder undertegnedes, fanboyisme!


Besvar