Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra olie til piller

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af HR LUCCA » 26 jan 2015 23:58

MichaelK skrev:Så drenge, nu ikke starte nogen religionskrig. :twisted:


En skam budgettet er så lavt, og skal der laves lidt mere end bare at jeg indkøbe og
opstille fyret, så tror jeg det bliver meget svært at holde budgettet :wink:

Det springende punkt er nok komforten, altså rensnings- og påfyldningsintervaller?

Jeg ville kigge efter MGM, eller RTB, når man går efter mest mulig komfort versus
prisen. Jeg tror Trådstarter skal forberede sig på, at budgettet skal øges før fyret er
i hus?

Det jo sikkert godt gøres inden for budgettet, men så tror jeg ikke på man får noget,
der tilnærmelsesvis opfylder komfortbetingelserne.


Mvh.
TjalfeB skriver han ikke gider rense og påfylde piller hver dag , så er der jo en del og vælge imellem icon_cheesygrin.gif
De fyr i den billige ende kan vel sagtens køre 2-3 uger mellem rens og 8-10 dage mellem opfyldning af piller , hans hus / forbrug ville jo ikke blive så stort , mit Scotte fyr køre nemt 4-5 uger mellem rens og 16-17 dage på et magasin , og rengøringen er hurtigt overstået , jeg bruger en halv time hvis jeg renser alt grundigt og fylder magasinet og i den tid er der også stop og start af fyr , men jeg tror også jeg ville smide 5-10 af de store sedler mere efter et fyr :wink: rør fittings mm koster også :wink:


dannidines

Fra olie til piller

Indlæg af dannidines » 27 jan 2015 04:10

Hejsa,

Installation af fyr er en langsigtet investering, så at spare 5-10 af de lange kan gå hen og ærgre en i mange år - hvis man nu ikke valgte "lige det fyr" man var forelsket i :)

I den billigste ende af pillefyr med automatisk /semiautomatisk rens, der har vi bl.a.

EkoHeat til en 21-25000kr
Biomax Compact/Solo til 17-20000kr
Scotte BS1016 fra en ca 20000kr

Men jeg ville ringe til en energirådgiver/energiforsyning og undersøge hvor meget i kr/øre du kan få ved en Co2 realisering inden du sætter næsen efter en billig model, det kan hurtigt blive 3500-8000kr og derved hæve barren i budgettet :)

I den lidt dyrere end, men med automatisk rens, der har vi bl.a.

NBE RTB (Scotte storebror) ca 35000kr
MGM Comfort/Junior til ca 30-32000kr
Pellux 200 Exclusive til cirka 35000kr

Ovenstående (både billige og "dyre")har hver deres +/- sider ift. features, styring, pladskrav/design o.l. Noget brugere herinde ofte anbefaler man tager ud hos ejere og sparker fyr hos for at finde "det helt rigtige fyr!"

@Tom_AT nævner børnesygdomme ved NBE produterne, dog uden at ref. til hvad han mener (jeg er del af NBE koret skal det tilføjes :) ), så jeg skyder mine oplevelser afsted her :)

NBE +:
Billigt i indkøb
Billige reservedele (mulig DIY)
Stort service netværk (forum/prof)
Udvikling/innovation af styring
(online/solfanger integrationen etc)
Design (subjektivt)
"Dansk" produkt (design/firma)
Mulighed for udvidet garanti
Flere eksempler på god kundeservice (ved "korrupt" VVS montører, forhandler konkurs, produktfejl etc)
15 år gl. Virksomhed i faget.
Stabilt firma med sund økonomi


NBE -:
Eltænder (ikke selv oplevet endnu)
Intern snegl (eksempler på pinolskrue skal strammes, sket een gang hos mig selv)
Kondensatorer (?)
NBE har ikke slutbruger kontakt
(grossist - benyt forhandler)
Ext. Snegl kan have svært ved smuld (ikke selv oplevet endnu)


Ovenstående punkter er en opremsning af de ting jeg syntes at læse på forum, og ikke nødvendigvis noget jeg selv har oplevet. Men da jeg kun har NBE erfaringer (mine forældre 14-15 år, mig selv 5-6 år) så holder jeg mig til ovenstående ref. og lader andre brugere byde ind med de andre mærker.

Som @Tom_AT stikker til, så er pillefyr en religion og kan udløse laaaange diskussioner og min oplevelse har været en lille NBE dominans på forum (dog ikke så udbredt mere). Men det er lidt med NBE som det er med Peugeot og biler - der er solgt "VILDT" mange (+50000), så der er mange fyr at basere en fejlprocent på, modsat en fyr med 10-15-20 solgte fyr, men gør det, at NBE har flere fejl end de andre? (%-vis)

Ovenstående er ikke for at starte en diskussion, men for at belyse ting for en ny bruger og give min "5-cent" med på vejen.

Og BTW, jeg ville vælge NBE AnY dAY oF tHe WeEk :D

nemocharley

Fra olie til piller

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 07:42

Til de helt billige er også Passats C1+ under 20k før energi tilskud

Og til ca 35k (med tilskud) er der Passats Bioheat 149, som er et rigtig godt og fuldautomatisk pillefyr (sådan da).

pendec

Fra olie til piller

Indlæg af pendec » 27 jan 2015 11:03

dannidines skrev: NBE -:
Eltænder (ikke selv oplevet endnu)
Intern snegl (eksempler på pinolskrue skal strammes, sket een gang hos mig selv)
Kondensatorer (?)
NBE har ikke slutbruger kontakt
(grossist - benyt forhandler)
Ext. Snegl kan have svært ved smuld (ikke selv oplevet endnu)
NBE-:
- Problemer med at overholde leveringer, dårlig optræning af sælgere?
- Opsætning kan ikke gøres uden special udstyr, og koster dermed et par K oveni oprindelig investering
* Klart man kan tage højde for opstarts besøg. Men så køber man jo ikke og stiller den op selv.
- Silo angivelser er fejlagtigt angivet i KG, som ikke alle kan få til at passe, når de skulle have brugt LTR mål.
* Selvom nogle syntes deres passer, så er det jo ikke standarden for alle.
- Uden service, kun 6 måneders fuld garanti på dele. sidste 18 måneder på reklamationsret med formodningsreglen i mente.
* Du skal selv bevise fejlen var der fra dag 1, de sidste 18 måneder.
- Årlig service kræver aut. installation
* No go, at sætte den op selv, hvis man vil have service og udvidet garanti.
- Årligt service dækker ikke reservedele , og uden aut. installation betaler man ved kasse 1 for dele.
* Klart, andre tilbyder det på samme vilkår , derfor er det jo stadig ikke et plus.

Det er bare opsummering af problemer, som der er læst om her på forum de sidste måneder. Der er klart andre børnesygdomme man selv må læse om i trådene, de findes.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fra olie til piller

Indlæg af pille bruger » 27 jan 2015 11:21

pendec skrev: NBE-:
- Problemer med at overholde leveringer, dårlig optræning af sælgere?
- Opsætning kan ikke gøres uden special udstyr, og koster dermed et par K oveni oprindelig investering
* Klart man kan tage højde for opstarts besøg. Men så køber man jo ikke og stiller den op selv.
- Silo angivelser er fejlagtigt angivet i KG, som ikke alle kan få til at passe, når de skulle have brugt LTR mål.
* Selvom nogle syntes deres passer, så er det jo ikke standarden for alle.
- Uden service, kun 6 måneders fuld garanti på dele. sidste 18 måneder på reklamationsret med formodningsreglen i mente.
* Du skal selv bevise fejlen var der fra dag 1, de sidste 18 måneder.
- Årlig service kræver aut. installation
* No go, at sætte den op selv, hvis man vil have service og udvidet garanti.
- Årligt service dækker ikke reservedele , og uden aut. installation betaler man ved kasse 1 for dele.
* Klart, andre tilbyder det på samme vilkår , derfor er det jo stadig ikke et plus.

Det er bare opsummering af problemer, som der er læst om her på forum de sidste måneder. Der er klart andre børnesygdomme man selv må læse om i trådene, de findes.
Op på hesten igen pendec.

NBE er fabrikken, ikke dem der sælger til slutbruger.
Som du også har erfaret er der altid hjælp på vej, enten her på forum eller i fyrrum hvis der er brug for det.
Du kan selv montere, så er du montør, og har du forudsætninger for det så er det jo fint,
har du ikke forudsætninger, så lad værre med det og få en til det for dig.
Opsætning kræver ikke special udstyr.
Garanti, ja den følger købeloven.
Har du montør til opgaven kan den udvides.
RTB kan justeres ind af alle der har erfaring med det.
Har du ikke erfaring, så få en til det.
Som med alt andet, gør du det selv, så ved du også at du skal kunne fuldføre opgaven selv.
Det er på alle måder ligesom køb af alle andre pillefyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


pendec

Fra olie til piller

Indlæg af pendec » 27 jan 2015 12:00

pille bruger skrev:Op på hesten igen pendec.

NBE er fabrikken, ikke dem der sælger til slutbruger.
Som du også har erfaret er der altid hjælp på vej, enten her på forum eller i fyrrum hvis der er brug for det.
Du kan selv montere, så er du montør, og har du forudsætninger for det så er det jo fint,
har du ikke forudsætninger, så lad værre med det og få en til det for dig.
Opsætning kræver ikke special udstyr.
Garanti, ja den følger købeloven.
Har du montør til opgaven kan den udvides.
RTB kan justeres ind af alle der har erfaring med det.
Har du ikke erfaring, så få en til det.
Som med alt andet, gør du det selv, så ved du også at du skal kunne fuldføre opgaven selv.
Det er på alle måder ligesom køb af alle andre pillefyr.
Og den rider fint.

Følger der så dansk manual som beskriver opsætningen som udføres hvis man ikke ønsker en aut. montør? Eller skal den koste ekstra som montør?
Hvis der ikke er en manual, så er vi jo lige vidt hvad angår opsætningen og som andre tråde påpegede, man er idiot hvis man forsøger at gøre det selv uden korrekt udstyr til 20K+, da man ikke kan se flamme eller lign. så det kan jo ikke ske uden det udstyr?
eller så må du fortælle de andre, de ikke har ret og forklare nye ejere hvordan de gør det uden korrekt udstyr til måling af røggas.

At følge købeloven kan vi alle nok klare, det er spørgsmålet om hvordan man sælger mere udover købeloven og for hvilken pris.

og som jeg sagde, man kan altid sige, vi gør som andre, hvilket stiller produktet lige så ringe som de andre, det taler jo ikke for at købe dette produkt, særligt meget, når der altså ikke gøre mere end købeloven giver dig, og så er den balje pis afsluttet.
Du får hvad du køber her.
dannidines skrev:Uden iltstyring/røggastester, så roder du, i bogstaveligeste forstand, i blinde på et RTB - du kan ikke se flammen og har ingen værdier at kunne aflæse andet end din aske...
@pille bruger , så forklarer du lige manden herover, hvorfor han ikke har ret, og folk IKKE famler i blinde, tak!

edit:
Jeg tog fejl, NBE har ringere serviceaftale:
Dog er el tænding, fotosensor, forbrændings rist, samt lambda sensor ikke dækket, da de betragtes som almindelige sliddele.

MGM som eksempel gør det bedre
mulighed for 5 års garanti også på eltænding, sensorer og sliddele, service kontrakt med et årligt eftersyn, pris 1950,- All inklusive.

Så det kan gøres bedre, der tog jeg fejl.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fra olie til piller

Indlæg af pille bruger » 27 jan 2015 13:01

pendec skrev: Og den rider fint.

Følger der så dansk manual som beskriver opsætningen som udføres hvis man ikke ønsker en aut. montør? Eller skal den koste ekstra som montør?
Hvis der ikke er en manual, så er vi jo lige vidt hvad angår opsætningen og som andre tråde påpegede, man er idiot hvis man forsøger at gøre det selv uden korrekt udstyr til 20K+, da man ikke kan se flamme eller lign. så det kan jo ikke ske uden det udstyr?
eller så må du fortælle de andre, de ikke har ret og forklare nye ejere hvordan de gør det uden korrekt udstyr til måling af røggas.

At følge købeloven kan vi alle nok klare, det er spørgsmålet om hvordan man sælger mere udover købeloven og for hvilken pris.

og som jeg sagde, man kan altid sige, vi gør som andre, hvilket stiller produktet lige så ringe som de andre, det taler jo ikke for at købe dette produkt, særligt meget, når der altså ikke gøre mere end købeloven giver dig, og så er den balje pis afsluttet.
Du får hvad du køber her.


@pille bruger , så forklarer du lige manden herover, hvorfor han ikke har ret, og folk IKKE famler i blinde, tak!

edit:
Jeg tog fejl, NBE har ringere serviceaftale:
Dog er el tænding, fotosensor, forbrændings rist, samt lambda sensor ikke dækket, da de betragtes som almindelige sliddele.

MGM som eksempel gør det bedre
mulighed for 5 års garanti også på eltænding, sensorer og sliddele, service kontrakt med et årligt eftersyn, pris 1950,- All inklusive.

Så det kan gøres bedre, der tog jeg fejl.
Så skal du lige vende dig om så du kigger samme vej som hesten.
Jeg skriver at hvis du kan, så må du gerne sætte en RTB op selv.
Den er køreklar som den er.
Men vil du optimere dit fyr, så brug en iltstyring.
Hvis du køber en iltstyrng for +20.000 kr. så er du da blevet snydt.
Her er et link til manual http://www.readytoburn.dk/files/manager ... 202014.pdf
Som du kan se er den på dansk, og den er gratis.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dannidines

Fra olie til piller

Indlæg af dannidines » 27 jan 2015 13:21

Den tråd du ref. til pendec, der snakker vi også frem og tilbage (bl.a. pille bruger og jeg selv) om hvorvidt man SKAL bruge røggastester - og i den tråd bekræfter pille bruger man kan justerer sit RTB med en kalibreret iltstyring.

Ovenstående vi i kontekst af hvilke virkemidler man kan regulerer RTB (eller hvilket som helst pillefyr uden syn på flammen egentlig)

BTW jeg har selv monteret og justeret mit RTB - fyret kører, det eneste som driller (og har gjort alle år) er luft i systemet, men det er næppe RTBens skyld (pendec skal ellers nok finde en årsag til det er RTBen eller direkte NBE som er skyld i det :) )

pendec

Fra olie til piller

Indlæg af pendec » 27 jan 2015 13:30

dannidines skrev:BTW jeg har selv monteret og justeret mit RTB - fyret kører, det eneste som driller (og har gjort alle år) er luft i systemet, men det er næppe RTBens skyld (pendec skal ellers nok finde en årsag til det er RTBen eller direkte NBE som er skyld i det :) )
Jeg behøver ikke finde flere argumenter for tvivl omkring servicen og retfærddiggørelse af den investering, det har du jo pænt lige tilføjet til og bekræftet omkostningerne skal vægtes, når iltstyring ikke er standard, men købes som ekstra udstyr og fungerer altså ikke uden denne eller montør besøg som vil nok løber op i samme pris.

Man kan ikke forklare fanboys hvordan ting hænger sammen, det vil altid blive drejet til noget andet som er årsagen, som du selv også forsøger her ;)

Fakta er sat tilføjet minus siden, og dem er der ikke ændret ved udover MGM så ud til at gøre sig bedre på den front, hvis man planlægger service aftale.

dannidines

Fra olie til piller

Indlæg af dannidines » 27 jan 2015 14:05

Enig (vil jeg ellers ikke være med dig) men MGM fører over de fleste ifm medfølgende tilbehør samt garanti

Måske garanti på Pellux exclusive også er ok, for produktet ser fint fint ud


Besvar