Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra olie til piller

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
TjalfeB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:39

Fra olie til piller

Indlæg af TjalfeB » 26 jan 2015 19:20

Hej

Jeg er i den heldige - ellers uheldige - situation, at jeg har arvet et hus efter min fars død. Det betyder, at jeg ikke har fuldstændigt styr på husets isoleringsgrad og det helt præcise olieforbrug.

Men til sagen: Jeg vil meget gerne have skiftet det gamle oliefyr ud med et pillefyr. Udover at olien er pissedyr, har kedlen en fejl der gør at den skal skiftes under alle omstændigheder.

Huset er et etplanshus på 107 kvm med oliefyret stående i bryggers. Det betyder cirka 95 kvm der skal opvarmes af radiatorer Fordelt over 8 rum. Murene er vidst enkeltmuret, men der kan nemt strøs isolering på loftrum.

Mit skøn er, at der bruges 3000 liter olie om året, måske lidt mere. Der er sandsynligvis et merforbrug pga den defekte kedel.

Det jeg tænker om pillefyr:
1. Det skal være den eneste varmekilde. Og det skal stå hvor oliefyret står nu (ca 12-15 kvm bryggers)
2. Det skal helst kunne omstilles så det kun forsyner med varmt vand til bad og håndvaske om sommeren. Hvis ikke der findes et bed alternativ?
3. Det må meget gerne kunne "drosle led" når vi ikke er hjemme.
4. Jeg gider ikke rense, tømme og fylde på dagligt. Det skal helst kunne passe sig selv i mindst en uge på "normal drift", men gerne længere tid.
5. Støjnivauet er næsten ligegyldigt. Det skal bare helst ikke sige mere end oliefyret.
6. Det skal være effektivt og billigt i drift.
7. Indkøbspris forestiller jeg mig 18.000-25.000. Jeg montere det selv med hjælp fra et par bekendte.


nemocharley

Fra olie til piller

Indlæg af nemocharley » 26 jan 2015 19:24

Hej og velkommen til :)

Scotte 10kw, Kostrzewas mini bio 10kw - MGM Junior koster 28k men er også et kig værd. Ejerne af de respektive fyr kan fortælle dig om dem i detaljer.

Dit bryggers/fyrrum skal kunne godkendes af fejer - så han skal med på råd inden du går i gang.

Skorstenens størrelse og stand er heller ikke ligegyldig - der kan være en mer-udgift her, som gør at det dyreste pilelfyr af de tre måske ikke er lig med den dyreste installation.
Senest rettet af nemocharley 26 jan 2015 19:30, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Fra olie til piller

Indlæg af pille bruger » 26 jan 2015 19:26

TjalfeB skrev:Hej

Jeg er i den heldige - ellers uheldige - situation, at jeg har arvet et hus efter min fars død. Det betyder, at jeg ikke har fuldstændigt styr på husets isoleringsgrad og det helt præcise olieforbrug.

Men til sagen: Jeg vil meget gerne have skiftet det gamle oliefyr ud med et pillefyr. Udover at olien er pissedyr, har kedlen en fejl der gør at den skal skiftes under alle omstændigheder.

Huset er et etplanshus på 107 kvm med oliefyret stående i bryggers. Det betyder cirka 95 kvm der skal opvarmes af radiatorer Fordelt over 8 rum. Murene er vidst enkeltmuret, men der kan nemt strøs isolering på loftrum.

Mit skøn er, at der bruges 3000 liter olie om året, måske lidt mere. Der er sandsynligvis et merforbrug pga den defekte kedel.

Det jeg tænker om pillefyr:
1. Det skal være den eneste varmekilde. Og det skal stå hvor oliefyret står nu (ca 12-15 kvm bryggers)
2. Det skal helst kunne omstilles så det kun forsyner med varmt vand til bad og håndvaske om sommeren. Hvis ikke der findes et bed alternativ?
3. Det må meget gerne kunne "drosle led" når vi ikke er hjemme.
4. Jeg gider ikke rense, tømme og fylde på dagligt. Det skal helst kunne passe sig selv i mindst en uge på "normal drift", men gerne længere tid.
5. Støjnivauet er næsten ligegyldigt. Det skal bare helst ikke sige mere end oliefyret.
6. Det skal være effektivt og billigt i drift.
7. Indkøbspris forestiller jeg mig 18.000-25.000. Jeg montere det selv med hjælp fra et par bekendte.
Kig her http://www.nbe.dk/produkter/traepillefyr.html
Ud fra dit skønnede forbrug er en 10Kw ok.
Fyret kan betjenes fra mobilen icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

TjalfeB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:39

Fra olie til piller

Indlæg af TjalfeB » 26 jan 2015 20:09

Tak for jeres svar. Det gav i hvertfald inspiration. MGM ser spændende ud, men jeg kan ikke finde en beskrivelse af Junior - kun af Comfort og Comfort Lux?

Jeg har kontakt med en skorstensfejer, som kommer snarest. Men jeg forstår ikke udsagnet om at det dyreste fyr ikke nødvendigvis er det dyreste at sætte op? Skal skorstensfejer vide hvilken model jeg har kig på?

nemocharley

Fra olie til piller

Indlæg af nemocharley » 26 jan 2015 20:15

Der er under 'Mit fyrrum og mine indstillinger' et par tråde om Junior modellen.

Hvis et af de valgte pillefyr kræver en helt ny skorsten en den der er (typisk hvis der nu står en ældre uisoleret skorsten), så er det en ekstra udgift man skal tage højde for. Det handler om de lave røggastemp. som nogle af de moderne pillefyr kan præstere, er skorstenen ikke egnet kan der opstå problemer med løbesod, kondens og tæring.

Jeg vil også anbefale dig et par fyrsparks besøg ved private pillefyrs ejere (som har de pillefyr du kigger på) - det er her man ofte får de mest reelle indtryk.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af Tom_AT » 26 jan 2015 21:18

Til det du søger, så vil jeg helt klart kigge efter MGM Junior, også selvom det ligger lidt over budget. Kig evt på MGM forum.

Pellux 100 som er inden for budget. En god solid konstruktion uden en masse bøvl. På papiret ser ydelsen ud til at være i den høje ende. Men mig bekendt kan det drosles ned. Desuden kører det jo med automatisk start/stop afhængig af varmebehov.

Eller køb noget NBE hvis du kan leve med en masse børnesygdomme der aldrig er blevet udbedret :P icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Fra olie til piller

Indlæg af nemocharley » 26 jan 2015 21:23

Godt der er en til at huske mig på pelluxen :). Jeg tror også det er et godt fyr - det kan indstilles til at køre ml 4 og 10kw ca. Prisen starter på 23500 ved Hedestoker (dette er inklusive energitilskud - som du skal huske at søge, hvis forhandler ikke gør det for dig, ved et ældre oliefyr kan det være en pæn slat penge).

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af HR LUCCA » 26 jan 2015 21:27

Tom_AT skrev:Til det du søger, så vil jeg helt klart kigge efter MGM Junior, også selvom det ligger lidt over budget. Kig evt på MGM forum.

Pellux 100 som er inden for budget. En god solid konstruktion uden en masse bøvl. På papiret ser ydelsen ud til at være i den høje ende. Men mig bekendt kan det drosles ned. Desuden kører det jo med automatisk start/stop afhængig af varmebehov.

Eller køb noget NBE hvis du kan leve med en masse børnesygdomme der aldrig er blevet udbedret :P icon_cheesygrin.gif
Det er vist dig der har en masse børnesygdomme der aldrig er blevet gjort noget ved icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Fra olie til piller

Indlæg af MichaelK » 26 jan 2015 22:59

Så drenge, nu ikke starte nogen religionskrig. :twisted:


En skam budgettet er så lavt, og skal der laves lidt mere end bare at jeg indkøbe og
opstille fyret, så tror jeg det bliver meget svært at holde budgettet :wink:

Det springende punkt er nok komforten, altså rensnings- og påfyldningsintervaller?

Jeg ville kigge efter MGM, eller RTB, når man går efter mest mulig komfort versus
prisen. Jeg tror Trådstarter skal forberede sig på, at budgettet skal øges før fyret er
i hus?

Det jo sikkert godt gøres inden for budgettet, men så tror jeg ikke på man får noget,
der tilnærmelsesvis opfylder komfortbetingelserne.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Fra olie til piller

Indlæg af Tom_AT » 26 jan 2015 23:43

MichaelK skrev:Så drenge, nu ikke starte nogen religionskrig. :twisted:


En skam budgettet er så lavt, og skal der laves lidt mere end bare at jeg indkøbe og
opstille fyret, så tror jeg det bliver meget svært at holde budgettet :wink:

Det springende punkt er nok komforten, altså rensnings- og påfyldningsintervaller?

Jeg ville kigge efter MGM, eller RTB, når man går efter mest mulig komfort versus
prisen. Jeg tror Trådstarter skal forberede sig på, at budgettet skal øges før fyret er
i hus?

Det jo sikkert godt gøres inden for budgettet, men så tror jeg ikke på man får noget,
der tilnærmelsesvis opfylder komfortbetingelserne.


Mvh.

Ingen religionskrig herfra. Men tænkte nok at NBE-koret har lidt svært ved at forholde sig til fakta :D

Når det så er sagt, så er der da ingen tvivl om at man får meget for pengene ved en 10 kw scotte til 20.000,-
Man skal jo bare gøre sig klart hvad det er man køber.


Besvar