Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen krav om godkendelse til fyring med korn

Spørgsmål og diskussion om godkendelser af fyringsanlæg, samt ændringer og opsætning af nye/ gamle anlæg
Forumregler
Det er tilladt at sige sin mening.
Men husk at selv når bølgerne går højt, skal vi stadig tale pænt til hinanden.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Ingen krav om godkendelse til fyring med korn

Indlæg af triumph » 24 jan 2015 22:00

problemet var jo netop, at fyring med korn kræver lidt højere røgastemp. pga syren i kornet=> lavere virkningsgrad, og problemer med at overholde støvemmisiones krav ved kornfyring, da det jo giver meget aske.
Nu er de så åbenbart holdt op med at måle på korn og flis (flisfyr har somregel også lidt lavere virkningsgrad, da de også skal have højere røggas temp, da brændslet er vådt)


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Ingen krav om godkendelse til fyring med korn

Indlæg af Brandsen » 24 jan 2015 22:17

Halløj i forum,

Ærhh, nu ved jeg ikke lige om jeg er helt enig i konklusionen : "kræver lidt højere røgastemp. pga syren i kornet=> lavere virkningsgrad, og problemer med at overholde støvemmisiones krav ved kornfyring"

Klart, i praksis kræver kornfyring lidt højre drifts temperatur end pillefyring, det er i hvert fald min helt klare erfaring,
men tror ikke det har noget med syreindholdet at gøre, det er bare at korn ikke er helt så brændbart som træpiller,
og at virkningsgraden er lavere, skyldes simpelthen bare mindre brændværdi pr kg eller ton, det kan man jo slå op i enhver
tabel over brændværdier.

Emmisionskravene har jeg ingen mening om, pga mandlende viden, men i praksis giver korn klart meget mere slagge
og aske end træpiller. Nu formoder jeg de fleste stoker ejere er ret ligeglade med emmisionen, for det er jo ren aske,
og stoker ejerne bor som oftest i sagens natur på landet, så lidt ren akse generer ikke, fakisk bare gødning.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Ingen krav om godkendelse til fyring med korn

Indlæg af triumph » 25 jan 2015 09:52

Så vidt jeg ved, risikere man syren i røgen kondensere ved 60-64 c ?
Hvilket igen kræver returen er varmere end 60 C => højere kedel temp => højere røggas temp.
Køre sådan en baxi ikke med 80 c i kedeltemp. ?
Da jeg fyrede med korn, fik jeg løbesod, men da jeg hævede røgtemp, hold det op. Højere røgtemp = lavere kedelvirkningsgrad.

Jeg syntes at have læst her på sitet, at baxi netop ikke kunne overholde emmisssionskrav. Min tanke var bare at når der kommer 6 gange mere aske ved kornfyring, end ved pillefyring. Så kom der nok også 6 gange mere aske ud gennem skorstenen.
Jeg ville da også være ligeglad med om der kom mere aske ud af skorstenen. Jeg tænkte bare på lovkravet

Jeg syntes da det er kanon, hvis man lovligt kan brænde korn af. Det bliver da meget nemmere for fabrikanterne hvis de kun skal have en godkendelse. Og at man efterfølgende bare kan hive et par retardere ud, hvis man får problemere med løbesod

nemocharley

Ingen krav om godkendelse til fyring med korn

Indlæg af nemocharley » 25 jan 2015 10:01

det der med at det bliver lidt nemmere for fabrikanterne tænkte jeg også - og det er på høje tid, at lidt i den her sammenhæng går deres vej. Den måde man i Danmark har valgt at implementere diverse lovkrav er jo et skole-eksempel på decideret konkurrenceforvridning + det har skabt unødig usikkerhed blandt de potentielle kunder.

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

Ingen krav om godkendelse til fyring med korn

Indlæg af Maskinmesteren » 05 feb 2015 22:44

Der er lige udkommet en ny brændeovnsbekendtgørelse, og i den står der:

§ 7. I fyringsanlæg, der installeres efter bekendtgørelsens ikrafttræden, må der kun fyres efter det fyringsprincip og med de typer af fast brændsel, som fyringsanlægget ifølge prøvningsattesten er prøvet med og godkendt til.

Mon det så vil sige at skorstensfejeren trækker stikket på fyret når han ser at der ligger flis i tønden og der står træpiller på prøvningsattesten?


Besvar