Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udvendig hus-isolering

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af Hans » 19 jan 2015 16:36

En anden gevinst ved at isolere udvendigt er jo at man samtidig renoverer klimaskærmen. Så hvis husets facade i forvejen var dårlig, kan revner og andre skader "klistres over". Der fås en ny klimaskærm, der udover at beskytte mod slagregn o.l. samtidig giver hele huset en dyne på uden at installationerne inde i huset skal flyttes. Der må også være noget med at kuldebroer kan undgås ved udvendig isolering.
Men tilbage til spørgsmålet i starten: Hvordan sikres tilstrækkelig udluftning ved udvendig isolering?
Og hvilket isoleringsmateriale er bedst egnet?
Mvh.
Hans


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af sologbrænde » 19 jan 2015 17:07

udluftning af hvad ??

nemocharley

Udvendig hus-isolering

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2015 17:11

der menes vel ventilation/indeklima

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af sologbrænde » 19 jan 2015 17:14

så skal ekst. vent-kanaler bare os ud igennem ny iso :-))

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af kovas » 19 jan 2015 18:13

Hej.

Jeg prøver lige igen. selvom jeg var inde på det i mit første indlæg. citat hans:"Hvordan sikres tilstrækkelig udluftning ved udvendig isolering"

Hvis vi ser på den fine tegning som kent a uploadede så har vi to murstens mure /dem man normalt kalder 1/2stens. Der er ingen dampspærre i den inderste mur. Den regnes for diffusionstæt så har man op til 350mm isolering og en mur mere som skal klare vejrliget.
Det der er det mest alm ved udvendig isolerng er at man i tykkelse har de to mure indvendigt, isolering og så en ny klimaskærm. Eftersom en 1/2 sten regnes for tæt så bliver en 1/1 sten vel ikke tættere, end tæt?
Dampspærre sættes altid på den varme side, evt 1/3 inde i isoleringen aht. rørføringledninger mm. Så skulle der en dampspærre op i forbindelse med udv. iso. så skulle den op inde i stuen eller lige uden på muren før isoleringen.
Her har vi/jeg lige konkluderet at muren er tæt så derfor om der kommer en dif tæt isolering uden på en tæt mur kan jeg ikke se skulle være et problem.
Så min påstand er at problemer opstår ved dårligt udført arbejde, Revner i sidste lag puds og sikkert også plastmaling som over tid aldrig er tæt for slagregn men har svært ved at afgive fugten igen.
Hvis der opstår indeklima problemer så har de enten været der i for vejen eller der er foretaget andre tiltag for at opnå større tæthed. Og der mangler så noget mekanisk ventilation a-la genvex. de tæthedsnormer som forlanges i dag forudsætter en eller anden form for mekanisk udluftning. De normer er det næsten umuligt at opnå i det ældre byggeri, men bliver det tættere så mere udluftning.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af Grevens » 19 jan 2015 22:59

... gode råd er gratis ... de dårlige kan vise sig at være dyre ...

- inden du kaster dig ud i diverse projekter der koster mange penge, vil jeg gerne helt personligt anbefale dig at købe ( eller låne ) bogen " Fugt i bygninger". SBI anvisning 224.

den koster vist 6- 700 kr. men er alle pengene værd.

i den får du den bedste proffe vejledning ... samt en masse teori ... samt mulighed for selv at regne ud hvis hvor og hvornår der skal være eller ikke en dampspærre, vindspærre, radionspærre, fugtspærre, osv osv ....

jeg købte den selv inden jeg gik igang med det hus jeg har nu .... og det kommer til at spare mig for mange ærgelser de næste mange år ...

- kan kun anbefales. ...

PS: Michael har ret i hans indlæg. bum.
...

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af kovas » 19 jan 2015 23:33

Grevens skrev:... gode råd er gratis ... de dårlige kan vise sig at være dyre ...

- inden du kaster dig ud i diverse projekter der koster mange penge, vil jeg gerne helt personligt anbefale dig at købe ( eller låne ) bogen " Fugt i bygninger". SBI anvisning 224.

den koster vist 6- 700 kr. men er alle pengene værd.

i den får du den bedste proffe vejledning ... samt en masse teori ... samt mulighed for selv at regne ud hvis hvor og hvornår der skal være eller ikke en dampspærre, vindspærre, radionspærre, fugtspærre, osv osv ....

jeg købte den selv inden jeg gik igang med det hus jeg har nu .... og det kommer til at spare mig for mange ærgelser de næste mange år ...

- kan kun anbefales. ...




PS: Michael har ret i hans indlæg. bum.

Dejligt Grevens.
Så fik du den ged barberet. Jeg bøjer min i støvet for dine argumenter bum.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af kovas » 23 jan 2015 18:06

kovas skrev:

Dejligt Grevens.
Så fik du den ged barberet. Jeg bøjer min i støvet for dine argumenter bum.
Hej Igen.
Den her tråd er nu ikke helt færdig.
Som nogen måske har forstået så inde holder mit sidste indlæg nogen ironi.
Nå men jeg har nu skaffet nævnte bog hjem fra biblo.
og jeg kan glæde mig over at jeg ikke har nogen grund til at føle mig truffet af Grevens påstande.

Michael har ikke ret bum.

Enten kan Grevens ikke læse, eller han kan ikke forstå det han læser eller kan han henvise til et afsnit i nævnte bog som underbygger hans påstand.
Selv vil jeg henvise til Afsnit 10.11 10.11.1 og 10.11.2 fra side 171. Som til punkt og prikke underbygger mine argumenter for at udføre udvendig isolering og påpeger citat. " både fugtteknisk og energimæssigt er indvendig isolering betydelig mere krævende end udvendig isolering. Endvidere vil den eksisterende væg ikke få så gode udtørringsmuligheder som før, fordi varmestrømmen og dermed udtørringsmulighederne reduceres."citat slut. Herefter en masse om problemerne ved indvendig isolering.
Men ellers en spændende bog som man kan få megen viden fra.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af Grevens » 23 jan 2015 20:03

- jeg syntes bare du skal blive nede i støvet ... ... jeg har ikke taget stilling til den ene eller den anden løsning, andet end at Michael har ret, ... og det har han stadigvæk ...
- og nej ... min hukommelse er ufejlbarlig , men dog noget hullet ... så jeg husker naturligvis alle bogstaver fra bogen ... der er cirka 27 forskellige ...

- har i øvrigt set at de på lorteøen, på et 14 etager højt højhus, lavede fasaden med hårde bats, og så blev der ellers pudset mørtel på i hvide rå mængder ... 14 etager højt ...

- ude i Albertslund lavede de et forsøg hvor de efterisolerede en del 1 - 2 etage rækkehuse, med præfabrikerede træskelet, med rød pudset isoleringsbats, og termovinduer ...

- har været med på multimange renoveringer, også i milliardklassen, hvor man efterisolerer udvendigt ... fælles for dem alle er at der bliver lavet beregninger jævnfør den bog du har lånt ... - og det er det Michael har ret i ... - at man sætter sig grundigt ind i projektet inden man kaster isolering udvendigt og/eller indvendigt ...

- jeg har selv isoleret loftet på mit hus ... fra 100 til 300 mm ... - og der var forskellige meninger om jeg burde eller ikke burde have en dampspærre for huset er født uden ... ... og det var først efter jeg læste bemeldte bog at jeg blev overbevist om at .... ???

- det ER en god bog ... og jeg har citeret fra den før herinde på stokerpro ... men nu er det efterhånden 3 -4 år siden jeg læste den ...

forsat god weekend
...

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Udvendig hus-isolering

Indlæg af MichaelK » 23 jan 2015 20:53

Jeg har i min første kommentar, ved at linke til en artikel om problemer med flamingo
som facadeisolering, advaret mod den løsning. Det gjorde jeg, fordi trådstarter specifikt
nævner denne form for isolering som en mulighed.

Dernæst har jeg givet udtryk for, at flamingo kunne anvendes indendørs.

Ellers har jeg, som Grevens også påpeger, kun advaret imod at kaste sig ud i projektet,
uden at få gennemtænkt den ønskede løsning.

Så mit spørgsmål til dig, Kovas, er så, hvor Du mener jeg ikke har ret?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar