Skorstensfejer besøg

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
borgen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30 maj 2014 13:36
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer besøg

Indlæg af borgen »

BWJ skrev:At noget er en vejledning, betyder ikke at man kan til/ fravælge at følge den.
Bare tænk på AT vejledninger, og i særdeleshed SKAT´s vejledninger - tror det bliver svært at overbevise førnævnte om, at man kun vil følge vejledningerne hvis man syntes de er iorden :lol: :lol:
Hvem kræver at dit fyrrum overholder BTV 32?
Bortset fra nogen forsikringsselskaber.

AT og skat er en myndighed.

borgen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30 maj 2014 13:36
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer besøg

Indlæg af borgen »

Hvis nogen generelt har spørgsmål til BTV så skriv PB jeg har nyeste.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Skorstensfejer besøg

Indlæg af BWJ »

borgen skrev: Hvem kræver at dit fyrrum overholder BTV 32?
Bortset fra nogen forsikringsselskaber.

AT og skat er en myndighed.
Nu var det kun en refleksion på dit tidligere indlæg, hvor du skriver at man ikke er forpligtet til at følge en vejledning.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
borgen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30 maj 2014 13:36
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer besøg

Indlæg af borgen »

BWJ skrev:
Nu var det kun en refleksion på dit tidligere indlæg, hvor du skriver at man ikke er forpligtet til at følge en vejledning.
desværre ikke en sammenligning der holder stik.

Jeg mangler stadig svar på hvem der kræver det? :-)
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Skorstensfejer besøg

Indlæg af BWJ »

Det gør bygningsreglementet med de nye skærpelser.

Bygningsreglement er ændret på flere områder
Vejledningen er ajourført i henhold til det nyeste bygningsreglement, som er ændret på flere væsentlige områder af betydning for vejledningen. Herunder er det funktionsbaserede princip implementeret, definitionen på små fyringsanlæg er ændret fra en varmeydelse på højst 60 kW til højst 120 kW, og anlægssikkerheden tilskrives sikkerhedsniveauet i standarderne DS/EN303-5 og DS/EN 15270.

Herudover kan det nævnes, at der er indarbejdet et nyt afsnit om sikring mod støveksplosioner. Det skyldes, at flere og flere anlæg opstilles med store forbrugslagre, der ofte fyldes ved indblæsning, som ofte er en meget støvende proces, som kan giver anledning til støveksplosioner.

Tidligere var der krav om, at fyrrum skulle forsynes med dør til terræn i det fri. Da dette ikke nødvendigvis er et krav mere, åbnes der mulighed for etablering af f.eks. et tørt sprinkleranlæg, hvor redningsberedskabet kan koble deres slanger til.

Ændrede principper
Denne udgave af den brandtekniske vejledning indeholder også en række forhold i relation til revision af standarden DS/EN303-5 fra 1999, der foreløbig er udgivet i form af DSF/prEN 303-5. Således ændres principperne for anlægssikkerhed væsentligt i forbindelse med, at sikkerhedsniveauet baseres på DSF/prEN 303-5; 2010 og DS/EN 15270. De omfattende ændringer vedr. anlægssikkerhed bevirker, at den reviderede vejledning primært vejleder om indretning af bygninger.

De omfattende ændringer i afsnittet om anlægssikkerhed bevirker, at BTV 32 primært vejleder om indretning af bygninger.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

borgen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30 maj 2014 13:36
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Skorstensfejer besøg

Indlæg af borgen »

Jeg kan ikke stadig ikke se hvem der kræver det?
Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Skorstensfejer besøg

Indlæg af jensolav »

borgen skrev:BTV - Brandteknisk vejledning er en vejledning og derved ingen krav.

Ydermere er punkt 11. I BTV og kun I forhold til stald/lade/udbygning hvor der er tale om en decideret fyrrumscelle. Der star ikke noget om hvor stor cellen er osv.

Ved placering I stuehus/parcelhus er der ingen krav andet end at fyrrummet skal være indrettet så der er lav risiko for brandfare.

Nogen forsikringsselskaber forlanger dog at fyrrum er indrettet efter BTV 32.

I det forsikringsselskab jeg arbejder ved er det op til den enkelte Landbrugsassurandør at godkende og ved tvivl indkalde taksator.
Det samme sagde min assurandør, brug din sunde fornuft i fyrrummet og skorstensfejeren går mere op i trin på taget end en dør til rummet, den kan lukkes og der er gips på vægge og troltekt i loftet
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Skorstensfejer besøg

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Krav, vejledning, og sund fornuft er desværre 3 forskellige ting, så meget enig med @Jensolav.

Vi har normalt meget respekt for praktisk erfaring her på Stoker Pro, så når @Borgen siger at
kun 20% overholder BTV32 100%, så der det sikkert rigtigt i praksis. Men hvad betyder det ?

Et par eksempler til at forklare min undren :
Jeg købte for ca 10 år siden BTV32 da jeg skulle indrette mit fyrrum, og det var nok en
at de klart bedste investringer jeg nogensinde har gjort, det sparede mig en hulens masse penge.

Kravet til mit fyrrum i teorien var, at jeg skulle havde en vandhane med forberedt studs, og det har jeg !

Men, i praksis er det i kategorien PHV ( pis hamrende værdiløs ) fordi den hane sidder på den 'forkerte'
side af fyrrumet, sådan forstået, at skulle der gå ild i min Baxi Stoker, så sidder hane og studs i den
fjerne ende af fyrrummet, og dermed modsat af den dør man nødvendigvis skal ind ad, for at slukke ilden.
I terorien opfylder jeg kravet, men i praksis satte jeg en 6 kg pulverslukker lige indenfor døren !

I teorien skal man have 2 lag gips på loftet, for at have BD60 brandsikring. Fint nok, men i praksis er
lofter og vægge lidt skæve, og Stoker Pro brugere har nok ikke helt sikker hånd når de saver gipspladerne ud,
så i praksis er der er slup på 1-2 cm rundt omkring. Det fuger man så lige med PU skum, og maler det hele
så alt ser fint ud. Men, i teorien kommer der en emsig fejer, eller måske en assurandør forbi, og konstaterer
at PU skum ikke er BD60, det kræver bandskum ! Og brandskum er rødt, meget rødt, så de kan meget nemt
se forskel. Så i teorien er det jo piv galt, men i praksis en super fin løsning.

I praksis er det sådan, at har fejren godkendt, så godkender forsikringsselskab.
Men, i teorien kan forsikringsselskab godt være mere nøjeregnende.


Teori er, når alt burde fungere som planlagt i henhold til BTV32, men alligevel overhovedet ikke virker.
Praktis er når alt fungerer, men ingen rigtigt ved hvorfor.

Her på Stoker Pro brugere kombinerer vi så teori og praksis :

Intet virker og ingen ved hvorfor 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Skorstensfejer besøg

Indlæg af Flemming DJ »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja indirekte. BTV32 siger forbrugslager i fyrrummet må være højst 4m3, ved større mængder
skal fyrrummet være sin egen brandcelle, og brandcelle betyder mindst BS60 væg, BS60 loft
eller BD90 loft, og BD30 dør. Og alle de skematiskte tegninger med eksempler vise BD30 døre.
Ja, OK. Men, det er jo netop med lager inde I fyrrummet.
Jeg forstod, EJBs lager var udenfor fyrrummet, ligesom vores.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
jensolav
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 438
Tilmeldt: 18 mar 2012 19:05
Mit fyr: Scotte på BlackStar 16kw
Areal: 96
Brændsel: Træpiller 8 mm Velux
Fremviser gerne i postnummer: 9382
Dagligt forbrug: 4-8 kg sommer
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Vildmosen Nordjylland

Skorstensfejer besøg

Indlæg af jensolav »

borgen skrev: Af de fyrrum jeg besigtiger til daglig vil jeg skyde på at 20% lever op til BTV 32 fuldt ud.
Kører som landbrugsassurandør.
Da vi i 1999 fik vores første stoker, lavede jeg Værksted/fyrrum alt blev godkendt både af fejer og forsikring, fejeren havde kun bemærkning om trin på taget og dem fik vi sat op og siden har ingen haft kommentar til rummet, det eneste der står i policen er at der på ejendommen er Stoker/biobrændselsanlæg. Vi fik samme år nyt tag og i den forbindelse blev der brandmuren ind til huset ført i top, Udbygningerne består af sammenhængende garage og lade og i laden længst væk er fyrrummet opført med gipsplader på væg og troltekt plader på loft. Når man så tænker på hvordan huset var indrettet da vi købte det så tænker man sit, der var høloft helt ind over soveværelse og et gammelt oliefyr i baggang gad vide om vi kunne have sat et Scotte mini op der hvis det kunne købes på tidspunktet. Den forsikringsmand som lavede ny forsikring i 2012 hos os han ville ikke engang se fyrrummet, som han sagde " Dem der har forstand på de ting har jo godkendt det" måske man skulle overveje at købe en af Tysker-bunkerne men det bliver nok et problem med transporten.
Glad amatørfyrbøder hos Møllehuset, på Stenisenge
Ingen røg fra toppen,`ingen varme i kroppen
Hus 94 kvm- radiatorer-Scotte 16kw - Kedel: Blackstar Semirens- Styringsver 7,515
Iltstyring- NEJ - Vbb Prioritet -NEJ - Trækstabilisator -NEJ
Online: http://stokercloud.dk/dev/stenisengevej.html

Besvar